ההפסדים נערמים: דואר ישראל הפסידה 176 מיליון שקל במחצית השנה - כמו בכל 2021

מדובר על המשך המגמה השלילית שבה החברה נמצאת בשנים האחרונות • החברה צפויה להפסיד במהלך השנה כ-250 מיליון שקל • הערת עסק חי על רקע המשך השחיקה בפעילות והירידה בהכנסות

דואר ישראל. נמצא בקשיים כלכליים / צילום: שחר פליישמן
דואר ישראל. נמצא בקשיים כלכליים / צילום: שחר פליישמן

על רקע תוכנית ההבראה המתגבשת שנועדה להציל את דואר ישראל ולהפריטה בהמשך, מצב החברה הממשלתית ממשיך להידרדר. חברת הדואר רשמה הפסד כבד של 103 מיליון שקל ברבעון השני השנה, העמקה של יותר מ-50% בהפסד ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

ההפסד המצטבר של הדואר במחצית השנה הגיע ל-176 מיליון שקל - כמו בשנת 2021 כולה. על רקע מצבה העסקי הקשה של הדואר והחשש ליכולתה לעמוד בהתחייבויותיה, הערת "עסק חי" מצורפת לדוחות החברה גם ברבעון השני, שבו נוצרו לה הוצאות מימון חריגות בסך 40 מיליון שקל בשל חשיפה למט"ח. 

הכנסות החברה במחצית ירדו ב-8% לסך של 759 מיליון שקל, בעקבות קיטון בהכנסות במגזר הסחר (שילוח בינלאומי). כן הושפעו ההכנסות לרעה מכמה גורמים נוספים: המשך הירידה בפעילות הדואר והמכתבים, שגורר הפסדים כבדים כתוצאה מרגולציה המחייבת את החברה לפעול במודל הפסדי; התמשכות משבר הקורונה והשפעתו על שרשרת האספקה העולמית, ומגמת הקיטון במספר החבילות שנכנסו לישראל בהשוואה לשנים קודמות, בין השאר בשל איחוד חבילות על ידי אתרי הסחר.

ההפסד התפעולי במחצית עמד על 122 מיליון שקל - כמעט כפול מבתקופה המקבילה, ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת במחצית היה שלילי ברמה של 245 מיליון שקל.

 
  

תוכנית הבראה ופרישת עובדים מסיבית

דירקטוריון הדואר אישר בחודש יוני 2022 את הצעת המדינה למתווה תוכנית הבראה, ובשבועות האחרונים מתנהל מו"מ עם משרדי האוצר והתקשורת, וכן עם נציגות העובדים, על פרטיה. תוכנית ההבראה תכלול הפחתה משמעותית בהוצאות החברה ועדכון הרגולציה הנוקשה שהושתה על הדואר בשנים האחרונות, בדרך להעלאת החברה על מסלול של פעילות מבוססת כלכלית לטווח הארוך, שתאפשר את מכירתה בהמשך.

בימים אלה מנסים הדואר ומשרד האוצר לקדם את אישור תוכנית ההבראה, שבמרכזה פרישת מעל רבע מעובדי החברה, על מנת לאפשר הזרמה של כספים מהמדינה לטובת התפעול השוטף של הדואר ולתשלום משכורות. מדובר על תוכנית פרישה בעלות של כ-1.7 מיליארד שקל, שבמסגרתה יעזבו 1,500 עובדים (בכמה פעימות). האוצר התחייב לממן את תוכנית הפרישה, שחלקה יוחזר לו באמצעות מימוש נכסי נדל"ן של החברה, שמנוהלת על ידי המנכ"ל דוד לרון והיו"ר מישאל וקנין.