למרות הסנקציות נגד רוסיה: רווחי שיא לחברת הגז גזפרום

רווחי השיא מוכיחים שוב את התלות האירופאית בגז הרוסי • החברה תחלק דיבידנדים, אך מחצית מהם יזרמו לממשלה הרוסית, המחזיקה ביותר מ-50% מהחברה • לדברי אנליסטים, ההחלטה של מוסקבה "לחלוב" את קופת המזומנים של החברה הממשלתית תמנע ממנה השקעות בעתיד, לטובת יצוא אפשרי לסין ולמזרח

מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy
מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy

חברת הגז הרוסית גזפרום הודיעה אמש על רווח שיא למחצית הראשונה של 2022, על רקע הזינוק במחירי הגז באירופה ולמרות הסנקציות הבינלאומיות על רוסיה. החברה הרוויחה כ-41.6 מיליון אירו בששת החודשים הראשונים של השנה. במאי הודיעה החברה, בפעם הראשונה מאז 1998, כי בשל המצב בשוק היא לא תחלק דיבידנד, אולם אמש (ג') חזרה בה והודיעה כי תחלק דיבידנד ביניים (הליך שלא נקטה עד כה) בגובה של 20 מיליארד אירו. מחצית ממנו יזרמו לממשלה הרוסית, המחזיקה ביותר מ-50% מהחברה.

לדברי פרשנים, הדבר מראה מצד אחד כי הממשלה הרוסית זקוקה נואשות למזומנים כדי לנסות ולסגור גירעון תקציבי חזוי של קרוב ל-30 מיליארד אירו בשנה הקרובה, הנובעים בין היתר מהתמודדות עם הסנקציות הבינלאומיות. מצד שני, המהלך גם מראה כי אירופה עדיין מספקת עשרות מיליארדי אירו בשה לממשל הרוסי, מה שמסייע לו להמשיך במלחמה באוקראינה.

אירופה תלויה בגז הרוסי

כלי התקשורת באירופה דיווחו כי הרווח בחצי השנה הראשונה של 2022 הוא הגדול ביותר שרשמה החברה אי פעם. בכל שנת 2021, לשם השוואה, הרוויחה החברה הרוסית כ-27.5 מיליארד אירו. חבר המנהלים של גזפרום אישר אתמול את המהלך, הטעון עדיין אישור פורמלי בפגישה שתתקיים ב-30 בספטמבר.

אירופה, ובעיקר גרמניה ואיטליה, פעלו כדי להחריג את גזפרום מהסנקציות הבינלאומיות, בשל התלות שלהם בגז הרוסי. החברה "ניתקה את הגז" לכמה מדינות אירופיות "לא ידידותיות" כהגדרתה, והפחיתה את הזרמת הגז לאירופה ל-20% מקיבולת צינור "נורד סטרים 1" בלבד. הדבר היתרגם לזינוק מטאורי במחירי הגז האירופיים והבריטיים, ולמה שנראה כמשבר מתגלגל בשוק האנרגיה האירופי. האיחוד האירופי צפוי לכנס ישיבת חירום של שרי האנרגיה כדי לבדוק ביצוע רפורמה כוללת בתחום. גרמניה ומדינות אחרות נערכות לקיצוב גז לתעשייה ולמבני ציבור בחורף הקרוב, וכבר מנסות להפחית את הצריכה בעשרות אחוזים על ידי אימוץ צעדים שונים. עליות המחירים, כאמור, הביאו לרווחי שיא למרות הפחתת כמות היצוא לאירופה.

סגן נשיא גזפרום אמר לתקשורת הרוסית אתמול כי ההחלטה לחלק דיבידנד של 50% מהרווחים נובעת מ"הביצועים המצוינים של החברה ומנזילות רבה במאזנים שלה". לא ברור אם גם משקיעים זרים המחזיקים במניות החברה יוכלו לקבל את הדיבידנד. מכירה או קנייה של ניירות ערך בבורסה של מוסקבה נאסרה על משקיעים זרים בתחילת המלחמה.

אנליסטים אמרו כי העובדה שממשלת רוסיה "חולבת" את גזפרום בהווה לא תאפשר לחברה להשקיע בעתיד הקרוב בבניית צינורות גז להובלה לסין ולמזרח, שעשויים לפצות על אובדן העסקים עם אירופה. הם העריכו עלויות של צינורות כאלו, או מפעלי LNG שיוכלו לאפשר שליחת הגז בספינות ב-100 עד 150 מיליארד אירו, לפי העיתון הכלכלי הגרמני "הנדלסבלאט". בתוך כך, החברה ממשיכה לסמן לאירופה כי אספקת הגז שלה אינה מובטחת בחורף, וסגרה היום את העברת הגז ב"נורד סטרים 1" באופן מוחלט למשך כמה ימים. הנימוק למהלך הוא "עבודות תשתית בלתי-מתוכננות". אנליסטים בתחום האנרגיה ממתינים ליום שבת, המועד בו אמורה להתחדש זרימת הגז מרוסיה לאירופה. היא גם הודיעה כי תפסיק את העברת הגז לחברה הצרפתית ENGIE באופן מיידי, בשל "חילוקי דעות בנוגע לחוזים הקיימים בין הצדדים".