גובר הלחץ על הבנק המרכזי האירופי להעלאת הריבית בשל האינפלציה

מדד המחירים לצרכן בגוש האירו עמד בחודש אוגוסט על 9.1%, גבוה מתחזיות הכלכלנים שצפו ל-9% בלבד • אינפלציית הליבה של עלתה ל-4.3%, כאשר היעד הוא 2% בלבד • מחירי האנרגיה זינקו בקרוב ל-40% בהשוואה ל-2021

כריסטין לגארד / צילום: Associated Press, Michael Probst
כריסטין לגארד / צילום: Associated Press, Michael Probst

האינפלציה בגוש האירו ממשיכה לעלות, למרות שורת צעדים מצד ממשלות היבשת בניסיון להוריד את המחירים. לפי אומדן ראשוני שפירסמה היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של האיחוד, מדד המחירים לצרכן בחודש אוגוסט עמד בגוש האירו על 9.1%, לעומת 8.9% ביולי. החישוב הוא בהשוואה שנתית (לאוגוסט 2021). האינפלציה עברה את תחזיות הכלכלנים, שצפו עלייה ל-9.0%.

כפי שהיה בחודשים הקודמים, מגזר האנרגיה הוא האחראי לחלק גדול מהעלייה, עם זינוק של 38.3% באוגוסט הנוכחי בהשוואה לשנה שעברה. תחום המזון רשם התייקרות חדה יותר משנרשמה בחודש שעבר, עם עלייה של 10.6% לעומת 9.8% ביולי. יצרני מזון רבים הזהירו בחודשים האחרונים כי טרם "גילגלו" אל הצרכנים את ההתייקרויות שהם עצמם סופגים. גם מגזר השירותים רשם עלייה של 3.8%. אינפלציית הליבה של גוש האירו, המתעלמת מהשינויים במחירי האנרגיה והמזון, עלתה גם היא ל-4.3%, לעומת 4% בחודש שעבר. יעד האינפלציה בגוש האירו הוא כ-2%.

נתוני האינפלציה העגומים מחזקים את הקריאות לבנק המרכזי האירופי (ECB) לפעול בתקיפות מוניטרית רבה יותר, ולהעלות את הריבית ב-0.75% בפגישתו הקרובה בסוף השבוע הבא. עד כה התלבטו בבנק המרכזי אם להסכים לעלייה של 0.5%, משום שהאיחוד האירופי נמצא בדרך למיתון והידוק התנאים הפיננסיים יכול להחמיר אותו. האירו נמצא בשבועות האחרונים בשוויון עם הדולר, ואף מתחת לו. הריבית על הפקדות הבנקים בגוש האירו עומדת על 0%, לעומת יותר מ-2% בארה"ב, למשל.

הנתונים שמפרסמת סוכנות האירוסטאט שונים במעט ממדדי המחירים הלאומיים, והם עוברים האחדה והתאמה. לפי הנתונים, אינפלציה הרמונית זו (HICP) הגיעה ל-8.8% בגרמניה (לעומת 8.5% ביולי), ל-9% באיטליה (לעומת 8.4% ביולי) ול-13.6% בהולנד (לעומת 11.6% ביולי). בכמה מדינות נרשמה ירידה באינפלציה, ביניהן ספרד שרשמה אינפלציה של 10.3% (לעומת 10.7% ביולי) וצרפת שרשמה אינפלציה של 6.5% (לעומת 6.8% ביולי).