בעלת מסעדת החוף שמנהלת מאבק לפני שתפונה: "שנים ידעו על קיומנו ולא עשו כלום, נפלנו בין הכיסאות"

רויטל נגה מראשון לציון, נשואה + 3 • בעלים ומנהלת של מסעדת 4X4 • "החוף שלנו נגיש לבעלי מוגבלויות, ומגיעים אליו נכים וקשישים בגלל הנוחות. לצערי אם הפינוי יבוצע, לא יהיה לאוכלוסיות האלו פתרון בחוף ראשון" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רויטל נגה, בעלים ומנהלת של מסעדת 4X4 / צילום: תמונה פרטית
רויטל נגה, בעלים ומנהלת של מסעדת 4X4 / צילום: תמונה פרטית

דוד ביטון, אבא של רויטל נגה, פתח בשנות ה־60 עסק קטן בחוף ראשון לציון, במסגרתו מכר שתייה בחבית עם קרח. במהלך השנים המקום התרחב לקיוסק וב־1994 העירייה חתמה עם המשפחה על בניית מבנים חדשים. שלוש שנים לאחר מכן, המקום הפך למסעדה של ממש וקיבל את השם "ארבע על ארבע". כיום, המבנים הישנים עדיין שם, ורויטל עצמה מפעילה את המקום, שהפך לשם נרדף לשם החוף.

"אנחנו כילדים גדלנו בעסק שהיה פשוט מפעל חייו של אבא", מספרת רויטל. "השנים עברו ובנוסף למסעדת 'ארבע על ארבע' אנו מפעילים מסעדה נוספת בחוף, שנקראת החוף הדרומי".

בימים אלו, מתנהל מאבק משפטי סביב שש המסעדות שנמצאות בחוף ראשון. "לצערנו יש פסק דין לפינוי כל מסעדות החוף, על ידי מינהל מקרקעי ישראל. לאורך כל השנים הם ידעו על קיומנו ולא טרחו, יחד עם עיריית ראשון לציון, להסדיר ביניהם חוזה חכירה משני. לצערי העירייה לא עשתה את זה ואין כיום תב"ע על רצועת החוף שעליה אנחנו פועלים.

"נפלנו בין הכיסאות. תבעו אותנו בזמן שכל הבעיות למעשה הן באחריות העירייה ומינהל מקרקעי ישראל. אנחנו כבר 5 שנים במאבק משפטי ארוך ויקר ועומדים בפני עתירה לעליון. אנחנו שומרי חוק אבל צריכים להתמודד עם החלטות של הרגולטור שמשפיעות עלינו".

רויטל אף מציינת שאם הפינוי ייצא לפועל, יהיו לכך השלכות נוספות. "יש הבדל עצום בין החופים בת"א לחופים בערים הסמוכות. בת"א יש תיירות ענפה, ולנו בראשל"צ לצערי אין כל כך - אין בתי מלון ומעט תיירים מגיעים לחוף. אנו בעיקר נותנים שירות לתושבי ראשון והסביבה, בדגש על נכים, קשישים, בתי אבות, מרכזי יום ועוד. החוף שלנו נגיש לבעלי מוגבלויות, ומגיעים אליו נכים וקשישים בגלל הנוחות. לצערי אם הפינוי יקרה, לא יהיה פתרון נגיש בחוף ראשון".

מעבר למאבק בימים אלו, העסק מתמודד עם שינויים משמעותיים בין העונות. "אנו עובדים בעיקר בחודשי הקיץ, בחורף העבודה יורדת ב־70% לערך. לכן, רווחי הקיץ מחזיקים אותנו בימי החורף ונותנים לנו אפשרות להתפרנס בכבוד ולפרנס עובדים רבים. עם השנים, ככל שעולה הרגולציה הרבה יותר קשה לפעול.

"בתקופת הקורונה והסגרים העסק לא פעל. הגענו רק לשמור על המסעדה והמשכנו לשלם הוצאות קבועות. למזלנו הצלחנו לעבור את התקופה הקשה אבל זה לא היה פשוט כלל. מאז, גם גיוס העובדים הפך לאתגר קשה מאוד - אנו המנהלים עובדים אינטנסיבי יותר ונוכחים בעסק מבוקר עד ערב".

לסיכום, רויטל מנסה להישאר אופטימית. "אני מאוד מקווה שהמאבק שלנו יצליח ולא נתפנה מהחוף. כך נוכל להמשיך לתת שירות לכל התושבים ובעיקר לבעלי המוגבלויות, כי אין בחוף ראשון מענה כמו שלנו לאוכלוסיות האלה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il