החשש הגרמני התממש: גזפרום עוצרת לגמרי את אספקת הגז לאירופה

חברת הגז הרוסית עוצרת עד להודעה חדשה את אספקת הגז דרך צינור נורד סטרים, למרות תוכניות לחדש אותה מחר • טוענת לדליפת נפט וכי "לא בטוח" להשתמש כעת בתשתית הקיימת • מאגרי הגז בגרמניה מלאים ב-80%, כמות שלא תספיק ליותר מחודשיים של צריכה

מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy
מתקן של יצואנית הגז הרוסית גזפרום / צילום: Shutterstock, Merkushev Vasiliy

חברת הגז הרוסית גזפרום הודיעה היום (ו') שהיא עוצרת עד להודעה חדשה את כל אספקת הגז לאירופה דרך צינור נורד סטרים, למרות תוכניות לחדש את האספקה מחר. הודעת החברה מחריפה את החששות בגרמניה, באיטליה ובמדינות נוספות באירופה מהמצב בחורף הקרוב, על רקע מחסור חריף בגז לחימום בתים ולתעשייה.

משבר האנרגיה האירופי כבר כאן: מפעלים בגרמניה מפסיקים ייצור בגלל הזינוק במחירים 
למרות הסנקציות נגד רוסיה: רווחי שיא לחברת הגז גזפרום 

מאגרי הגז בגרמניה מלאים כעת ב-80%, כמות שעל פי הערכות לא תספיק ליותר מחודשיים של צריכה. אם יחריף המחסור, תקצוב הממשלה הגרמנית גז לתעשייה, שתיאלץ להפחית או לעצור ייצור.

הודעת גזפרום פורסמה ערב לפני החידוש המתוכנן של הזרמת הגז. עד היום הופסקה ההזרמה לצורך "עבודות תשתית" באופן מפתיע ולמשך שלושה ימים. קנצלר גרמניה ושר הכלכלה הגרמני אמרו מראש כי ייתכן שהרוסים יעצרו כליל את האספקה, והממשלה הגרמנית האשימה את מוסקבה בשימוש בגז כבנשק בתגובה על התמיכה באוקראינה.

החברה מסרה הערב כי איתרה "דליפת נפט" סמוך לתשתית הצינור, וכי היא משעה את ההעברה עד לפתרון המצב, אבל לא מסרה מתי הדבר יתאפשר. "אספקת הגז תיפסק לחלוטין עד אשר הליקויים יתוקנו", נמסר.

הרשויות הרוסיות מסרו כי "לא בטוח" כעת להעביר את הגז באמצעות התשתית הקיימת. עד לשבוע האחרון, הזרימה רוסיה רק 20% מהקיבולת הרגילה, מה שגרם לעצבנות גוברת בתעשייה הגרמנית ובחשש ממשבר כלכלי שיווצר כתוצאה ממחסור בגז ומהזינוק במחירי האנרגיה. הממשלה הגרמנית הודיעה בימים האחרונים כי תשקול להאריך את פעילות שתי תחנות כוח אטומיות גם מעבר לסוף 2022, כדי לספק חלק קטן מהחשמל במדינה. הממשלה הגרמנית גם מקווה שהציבור והתעשייה יתגייסו כדי להפחית כ-20% מצריכת החשמל.

גרמניה יכולה באופן היפותטי כעת לקבל גז טבעי לחימום באמצעות טרמינלים לגיזוז LNG הקיימים בהולנד או בפולין (שבעצמה זקוקה נואשות לגז, אחרי שהחרימה מיוזמתה רכש גז רוסי עם פתיחת המלחמה נגד אוקראינה). היא בונה במהירות שיא טרמינלים בשטחה, אך הדבר יימשך לפחות כשנה וחצי. "אנחנו מוכנים יותר משהיינו", אמר ראש תשתית הגז הלאומית בגרמניה, "אבל עכשיו זה תלוי בכל אחד מאתנו".