המוסדיים מגבירים אחיזה במשכנתאות: הראל תציע הלוואות רגילות, מנורה מבטחים ואיביאי משכנתאות הפוכות

הראל השיקה פיילוט בקרב יועצי משכנתאות להצעת הלוואות לדיור • מנורה מבטחים תעמיד אשראי של עד חצי מיליארד שקל למשכנתאות הפוכות שיוצעו באמצעות קוואלטי מבית איביאי, כשחברת הביטוח תוכל להחזיק בכ-27% מהחברה הבת של בית ההשקעות

שוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock, Worranan Junhom
שוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock, Worranan Junhom

הפריחה בשוק המשכנתאות, גם אם הואטה במקצת בחודשיים האחרונים, הפכו את התחום לאטרקטיבי מאוד עבור הגופים המוסדיים. חלק כבר פועלים בתחום, בעיקר באמצעות הצעת משכנתה הפוכה - הלוואה לבעלי דירות בני הגיל השלישי כנגד שעבוד הנכס הקיים שלהם, אך גם באמצעות הלוואות רגילות.

בימים האחרונים הודיעה חברת הביטוח הראל  כי תתחיל להציע לציבור גם משכנתאות רגילות. זאת, שנתיים לאחר שנכנסה לתחום פתרונות המימון לבני הגיל השלישי בהן העניקה משכנתאות הפוכות בהיקף של כחצי מיליארד שקל.

הראל השיקה בשבועות האחרונים פיילוט בקרב יועצי משכנתאות נבחרים למתן המשכנתאות (מי שרוצה להגיש בקשה לקבלת משכנתה בהראל חייב לעבור דרכם), כשהפעילות תתבצע באמצעות חברת הבת "הראל 60+" שמנוהלת ע"י קובי קלמן. את פעילות המשכנתאות, הן ההפוכות והן הרגילות, מוביל אריק פרץ, סמנכ"ל הכספים של קבוצת הראל.

מאחורי ההחלטה להיכנס גם לתחום המשכנתאות הרגילות עומד הרצון לכך שהפעילות תאפשר להראל לחזק את גידור התחייבויות הביטוח, להגדיל את פעילותה בתחום האשראי ולהרחיב את מקורות ההכנסה והרווח של הקבוצה.

"אנחנו רוצים לראות כיצד הפעילות החדשה עובדת ואילו לקוחות מגיעים אלינו, כך שנוכל להיכנס לשוק בצורה מדורגת ומחושבת", מסביר פרץ בשיחה עם גלובס. "אנחנו שירות בוטיק וניתן ערך מוסף במימון הרבה יותר מהיר, עם רמת שירות הרבה יותר גבוהה".

אריק פרץ, סמנכ''ל כספים בהראל ביטוח ופיננסים / צילום: יח''צ
 אריק פרץ, סמנכ''ל כספים בהראל ביטוח ופיננסים / צילום: יח''צ

"השוק הזה מאוד גדול וגם אם ניקח חלק קטן ממנו, הוא מספיק מעניין. עבור חברות הביטוח לא מדובר רק על מקור של רווח. מכיוון שיש לנו התחייבויות מאוד ארוכות כלפי המבוטחים שלנו, הצמדת הלוואת משכנתה לטווח ארוך מגדרת במידה רבה את סיכון הריבית. ההתחייבויות שלנו הן ל-20-30 שנה וצריך למצוא להן פתרון, אז כניסה לתחום המשכנתאות היא צעד חשוב ומתחייב עבור המערכת הביטוחית", הוא מוסיף.

קוואלטי תרשום הכנסות של 40 מיליון שקל מהשת"פ עם מנורה

הצעד של הראל נעשה במקביל לשיתוף פעולה רחב היקף שנחתם בסוף השבוע בין בית ההשקעות איביאי , באמצעות חברת הבת שלו, קוואלטי קרדיט, לבין חברת הביטוח מנורה מבטחים , בתחום פעילות המשכנתה ההפוכה.

במסגרת ההסכם, מנורה מבטחים תעמיד אשראי של עד 510 מיליון שקל, באמצעות כספי הנוסטרו, וקוואלטי תפעל לאיתור ולחיתום לווים לפעילות המשכנתה ההפוכה. מתוך סכום זה התחייבה מנורה מבטחים להעמיד לקוואלטי בבלעדיות מסגרת ראשונית בסכום של 360 מיליון שקל לשנתיים לטובת ההלוואות. בנוסף, חברת הביטוח תהיה רשאית להעמיד מסגרת אשראי בסכום נוסף של עד 150 מיליון שקל.

קוואלטי היא זרוע האשראי החוץ בנקאי של איביאי המתמחה במתן אשראי ללווים פרטיים כנגד בטוחות נדל"ן. החברה פעילה בשני ערוצי פעילות מרכזיים: מתן אשראי לטווח קצר ומתן משכנתאות הפוכות. נכון לסוף 2021 החברה, בראשות המנכ"ל ד"ר ערן נוטע והסמנכ"ל רוני רגונס (שניהם שותפים), מנהלת תיק אשראי של מעל חצי מיליארד שקל ומאז הקמתה החברה העניקה אשראי בסך של למעלה מ- 900 מיליון שקל.

עבור שירותיה תהיה זכאית קוואלטי לתמורה הנגזרת ממרווח בין הריבית בפועל על ההלוואות לבין שיעור ריבית המוכפל במקדם מח"מ מוסכם. בנוסף, במסגרת ההסכם הוקנתה למנורה מבטחים זכות אופציה מסוג Call להקצאה של עד 27.5% מקוואלטי (בדילול מלא), כאשר שיעור המימוש של האופציה משתנה בהתאם למועד המימוש ולמסגרת האשראי שתועמד על ידי מנורה מבטחים.

תוספת מימוש האופציה שתשולם על ידי מנורה מבטחים צפויה לשקף לקוואלטי שווי חברה של 70 מיליון שקל (לפני הכסף). אם ימומשו שתי מסגרות האשראי, באיביאי צופים שהחברה הבת תרשום הכנסות נוספות של כ-40 מיליון שקל למשך כל תקופת שיתוף הפעולה.

דייב לובצקי, מנכ"ל איביאי, אמר כי "ההסכם מאפשר, הלכה למעשה, את הרחבת פעילות האשראי של קוואליטי בתחום המשכנתה ההפוכה, תוך ראיה עתידית להמשך התרחבות משמעותית בתחום".

דייב לובצקי, מנכ''ל IBI / צילום: אילן בשור
 דייב לובצקי, מנכ''ל IBI / צילום: אילן בשור

את העסקה ליוו עו"ד עמית לייזרוב ורועי צמח ממשרד כספי ועו"ד יונתן רז ממשרד רז אורדן.