ניתוח טכני | ניתוח

ניתוח טכני: ה-S&P 500 מתקרב לתחתית. כמה זמן ייקח התיקון?

הירידות האחרונות במדד האמריקאי המוביל לא אמורות להטריד את המשקיע הפרטי, מבחינתו איתותי יציאה התקבלו בזמן ומזמן • בתקופה הקרובה יזרמו למשוואה הטכנית פרמטרים נוספים, ואפשר יהיה להבין לאיזה כיוון הולך המדד והשוק כולו • וגם: אמזון מצויה במגמת ירידה ברורה, האם היא ברמת סיכון גבוהה?

 
  

הכותב הוא מנתח טכני, בורסה גרף מקבוצת קו מנחה

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

עם השנים למדתי שהיכולת המקצועית נמדדת בתגובות למה שמתרחש כנגד המגמה. מתי בפעם האחרונה רצתם לחפש סיבות לעליית המניה שקניתם ולרווחים שהניבה? אבל בירידות - השם ירחם. למה היא יורדת, מה קרה, מה יהיה? מי שמגיב ככה מחפש ודאות, אבל אין כזו - בשוק ההון או בחיים.

אז השוק האמריקאי יורד, ועוד איך. אם אתם בשוק כרגע - השם ירחם, משום שאינכם יודעים למכור בזמן. אם אתם לא בשוק, אפשר לחפש את הסיבות לירידות, ואפשר לחפש את ההתנהגות, זו שתוביל לגל עליות נוסף, ואתם תהיו בפנים.

התחתית לא ממש רחוקה

אוגוסט נסגר באופן הגרוע ביותר. נר אדום המעיד על שליטה של מוכרים, סגירה נמוכה, צללית עליונה ארוכה יחסית המעידה שהמוכרים עדיין חיים ובועטים, ושער הסגירה של החודש נמוך מהגבוה של יולי. ארבעה מרכיבים בלתי סימפטיים בכל מה שקשור להתנהגות שוק. כשמצרפים לכך גם את ההתנהגות בגרף השבועי, שמיד נתייחס אליה, על פניה המשוואה הטכנית שלילית כמעט לחלוטין. זה לא רחוק מלהיות נכון והניתוח קל מעין כמותו.

הבעיה העיקרית של השוק האמריקאי היא שאין מגמת עלייה. כזו תוכל להיבנות רק בתנאי שהקונים יגיעו במחיר גבוה יותר מזה ששילמו בפעם הקודמת. מיד אמנה את התנאים לכך.

אבל קודם מעט על מה שקורה בשוק. זה השבוע השלישי ברציפות ששוק המניות האמריקאי מצוי ברצף יורד. הסגירה של השבוע האחרון - נר אדום ללא צללית תחתונה, מעידה על שליטה מוחלטת של המוכרים. עם זאת, השוק קרוב לרצועת בולינגר התחתונה. שקלול של אלו מעלה סבירות שהתחתית אינה רחוקה כפי שאנו עשויים לחשוב.

לאחר מספר שבועות של נרות ירוקים, כאשר בכל נר שער הסגירה גבוה מהשער הגבוה של השבוע הקודם, קרה משהו בשבוע הקודם. שימו לב לנר השני מהסוף על גבי הגרף השבועי: הוא אדום, וזו הפעם הראשונה שידם של המוכרים הייתה על העליונה. ולא רק זאת אלא ששער הסגירה נמוך מהגבוה של השבוע שקדם לו.

התיקון יארך כ-5 שבועות

אם כך, למה רצוי לשים לב כדי לא לפספס את מהלך העליות הבא:

1. המרכיב החשוב ביותר הוא גל העליות, שנשא את מדד 500 S&P לאורך השבועות האחרונים מתחתית של 3,636 נקודות ועד לשיא של 4,325 נקודות.

כדי שייווצר גל עליות נוסף חייבים להתקיים מספר מרכיבים: ראשית, מהלך הירידות הנוכחי חייב להיבלם מעל לנקודת השפל הקודמת, 3,636 נקודות. יהיה בכך ביטוי לנכונותם של הקונים לרכוש את אותה סחורה במחיר גבוה יותר משהיו מוכנים לשלם בעבר. וכשנוצרת נקודת שפל גבוהה מקודמתה, תיווצר גם נקודת שיא גבוהה מקודמתה.

2. משך זמן התיקון. במגמת עלייה, הרצפים העולים ארוכים יותר מהיורדים הן מבחינת מחיר והן מבחינת זמן. משך זמנו של הרצף העולה עמד על 10 שבועות. מה שאומר שהתיקון הנוכחי אמור להיות קצר מכך, ולנוע סביב 5 שבועות לערך.

3. עומק התיקון. בדרך כלל נוטים תיקונים טכניים לחסל בין 33% - 66% מהרצף העולה שקדם להם, כך שמרווח התיקון מצוי בטווח שבין 4,030-3,880 לערך.

4. יכולת השוק להישאר מעל לרצועת הממוצעים התחתונה. הדבר יעיד שהמומנטום החיובי שנצבר לא נפגם מהותית.

5. הפרמטר האחרון הוא מחזורי המסחר. אלו אמורים להתכווץ במהלך התיקון, כעדות לכך שההיצע העומד למכירה הולך ואוזל.

השבועיים הקרובים יזרימו למשוואה הטכנית פרמטרים נוספים.

אמזון: כך נראית מניה בסיכון גבוה

אמזון  היא לא מניה במשבר למרות שאיבדה אחוזים ניכרים ממחירה ורשמה באפריל השנה חודש קטסטרופלי. אמזון היא מניה ברמת סיכון גבוהה, וההחלטה עבורי קלה. בדרך כלל, השאלה המרכזית שנוגעת למניות ושווקים סבה סביב הרצון לדעת האם היא תעלה או תרד. אבל זה קשור לצורך שלנו בוודאות ולא לתהליך קבלת החלטות בשוק ההון. ההתנהגות של אמזון מעלה את הסבירות לירידה אך לא ברור כמה. האם היא קנייה? ממש לא.

מי שיביט על הגרף החודשי המצורף יגלה מניה שהיתה במגמת עלייה עוד מהעשור הקודם. האופן שבו סודרו נקודות השיא והשפל המייצגות את שתי הקבוצות הדומיננטיות בשוק היו דוגמה ומופת למגמת עלייה. למעט כחכוח ב-2019 אי אפשר היה להטיל באמזון דופי. אלא שכמו בחיים לכל דבר טוב יש סוף. וגם מגמת העלייה הסתיימה. שתי נגיעות במחיר של 188 דולר למניה בהפרש של מספר חודשים ושני רצפים עולים שנשברו הוציאו ממנה את האוויר.

מטה אמזון / צילום: Shutterstock, Tada Images
 מטה אמזון / צילום: Shutterstock, Tada Images

איתות המכירה הסופי ואחרון הגיע בסיומו של ינואר 2022 כאשר הרצף העולה נשבר. מי שמכר שם עשה כפי הנראה עסקה טובה. בהקשר הזה, איתותי מכירה טובים מגיעים או מוקדם מדי או בזמן, אבל אף פעם לא מאוחר מדי כאשר המשקיע הופך כבר להיות שבוי של המניה.

אז מה כרגע?

אמזון מצויה במגמת ירידה ברורה. ישנן שתי נקודות שיא שאינן עולות, ואלו מייצגות את המוכרים, ושתי נקודות שפל יורדות. אלו מייצגות את הקונים המוכנים לרכוש בכל פעם במחיר נמוך יותר מזה שרכשו בפעם הקודמת.

רצועת הממוצעים משופעת מטה וזו התנהגות המאפיינת מגמת עלייה, ולמעשה מציגה את הסידור היורד של נקודות השיא והשפל.

שימו לב לרמת 150 דולר למניה. היא משמעותית בתהליך שעבור על אמזון. רמה זו היתה בעבר רמת תמיכה, כלומר היא התאפיינה בריכוז גבוה של קונים. מי שקנה במחיר זה בעבר, העריך מן הסתם שמאותה נקודה תהיינה עליות. אלא ששבירתה מטה ניפצה לרסיסים את התחזיות ויותר גרוע מכך את הציפיות. רמת תמיכה שנשברת כלפי מטה הופכת בדרך כלל לרמת התנגדות. זה קורה משום שהקבוצות הדומיננטיות בשוק מבינות שהכיוון דרומה, ומעוניינות לבצע את אותה הפעולה סביב רמת התמיכה.

שימו לב גם מה קרה לאמזון החודש. היא סוגרת אותו באופן הגרוע ביותר שאפשר. הנר של אוגוסט הוא נר של מוכרים. גוף קטן הממוקם בתחתית הנר וצללית עליונה ארוכה. המניה רק התחילה לנשום את רמת 150 דולר וחטפה מיד גלי היצע. לא נעים. הנר שחתם את אוגוסט ננעל בירידה. מחיר הסגירה נמוך מהמחיר הגבוה שנרשם ביולי, והדבר היחיד שבולט מעל לגובה של יולי הוא הצללית של הנר האחרון, הנר של אוגוסט.

הגרף מראה את הסגירה הגרועה ביותר שיכולה להיות, או קרוב לכך.

מאידך לא הכול שחור. אם נוריד את העיניים מעט למטה, נוכל לראות את רמת 100 דולר למניה שמשמשת כרמת תמיכה. כפי שאפשר לראות, רמה זו שימשה בעבר כרמת התנגדות וגם היא החליפה תפקיד.

ומה יהיה בסוף?

הדבר האחרון שאתם רוצים לעשות זה לקנות כעת את אמזון. הרצף במדדים המובילים יורד, והתנהגותה של אמזון אינה מבשרת על דברים טובים העומדים בפתח. מי שיקנה כעת וירוויח יהיה חייב תודה גדולה לאלילת המזל. אבל אם אין לכם דיבור איתה אולי כדאי לחכות למחירים נמוכים יותר. סביר להניח שהם יגיעו במהרה בימינו.