היכונו: מניות קבוצת עזריאלי בשווי של 330 מיליון שקל נמצאות בדרכן לשוק

קרן פילנתרופית של משפחת עזריאלי נדרשת למכור כ־1% ממניות ענקית הנדל"ן - ככל הידוע מסיבה רגולטורית קנדית • שתי הקרנות הפילנתרופיות של המשפחה מחזיקות מניות בשווי של כ־4.8 מיליארד שקל • מדובר במימוש המניות הראשון של החברה מאז שנת 2016

דנה עזריאלי / צילום: אריק סולטן
דנה עזריאלי / צילום: אריק סולטן

לראשונה מאז 2016 קרן הפילנתרופיה של משפחת עזריאלי מבצעת מימוש של מניות בענקית הקניונים והמשרדים. בניגוד למכירת המניות המשמעותית שבוצעה אז במטרה להכניס את מניות החברה הציבורית למדדי הדגל של הבורסה, המימוש הנוכחי הוא בשיעור של כ־1% בלבד ממניות החברה, בשווי של 330 מיליון שקל, והוא נובע מסיבות רגולטוריות של הקרן הפילנתרופית שמחזיקה בהן - "עזריאלי פאונדיישן". ההליך ימשך עד שלושה חודשים ויבוצע על־ידי דיסקונט קפיטל חיתום.

קבוצת עזריאלי  נשלטת על־ידי שלוש בנותיו של מייסד החברה, דוד עזריאלי המנוח. דנה עזריאלי המכהנת כיו"רית הקבוצה, מחזיקה יחד עם אחיותיה שרון ונעמי, בחברה פרטית קנדית בשם "עזריאלי הולדינגס" שבבעלותה 55.6% מהון המניות של החברה הציבורית בשווי נוכחי של 18.6 מיליארד שקל. בנוסף, חולשת המשפחה על שתי קרנות פילנתרופיות המחזיקות מניות קבוצת עזריאלי בשווי מצרפי של כ־4.8 מיליארד שקל.

 
  

האחת, שמחזיקה ב־8.55% מהחברה הציבורית ונקראת כאמור עזריאלי פאונדיישן היא קרן למטרות צדקה שרשומה בקנדה. נכסי הקרן מיועדים לתרומות ולמימון פעילות פילנתרופית בקנדה ובישראל, כאשר את התרומות שלה היא מקבלת מעסקיה של משפחת עזריאלי. הקרן הקנדית מנוהלת באמצעות דירקטוריון, שהוא הגוף שמקבל את ההחלטות בנוגע לתרומות.

לצידה פועלת "עמותת קרן עזריאלי", שנרשמה בארץ ומתמקדת בין היתר בקידום החינוך והתרבות באמצעות פרויקטים בתחומי התרבות, הרווחה והמדע. נתח מניות קבוצת עזריאלי שבידי קרן זו הן כ־5.7% מהון החברה הציבורית. לפי הסכם תרומת המניות שבהתאם לו קיבלה עמותה זו את מניותיה מהמשפחה, חל איסור לבצע שינוי במניות (דיספוזיציה) לתקופה של 10 שנים ממועד קבלת התרומה בשנת 2014.

 
  

הפעם הקודמת: לצורך הגדלת נתח הציבור

הקרן הפילנתרופית שתבצע את המימוש הנוכחי, מחזיקה כיום במניות עזריאלי ששווי השוק שלהן 2.8 מיליארד שקל. מכירת המניות נובעת ככל הידוע מסיבות הנוגעות לרגולציה בקנדה, ונועדו לשמור על המעמד שלה כקרן פילנתרופית. בפעם הקודמת שבה ביצעה הקרן הזרה מכירה משמעותית של מניות קבוצת עזריאלי, הייתה כאמור במרץ 2016, והיא בוצעה לצורך הגדלת נתח הציבור ל־30% ממניות החברה כדי שתבטיח את מקומה במדד הדגל של הבורסה המקומית, ת"א 35. באותה הפצה נמכרו 5% ממניות הקבוצה תמורת 900 מיליון שקל, נתח ששווה כיום 1.65 מיליארד שקל.

מניית קבוצת עזריאלי ירדה בשנה החולפת בכ־7% ושווי השוק הנוכחי של החברה עומד על כ־33 מיליארד שקל. החברה המנוהלת על־ידי המנכ"ל אייל חנקין, פרסמה לאחרונה דוחות חזקים ובהם שיערוכי נכסים חיוביים בהיקף גדול שהקפיצו את רווחיה.

עזריאלי, חברת הנדל"ן המניב הגדולה בישראל, סיימה את החצי הראשון של השנה עם רווח נקי של 1.14 מיליארד שקל, קפיצה של 131% לעומת התקופה המקבילה ב־2021. הרווח משיערוכי נכסים הסתכם ב־853 מיליון שקל לעומת רווח של 254 מיליון שקל בסעיף זה בתקופה המקבילה. הכנסות הקבוצה הגיעו לכ־2.5 מיליארד שקל, כפול מהתקופה המקבילה, וה־NOI (הכנסה תפעולית נקייה) גדל ב־31% לרמה של 929 מיליון שקל. ה־FFO (תזרים נקי מפעילות) צמח בתקופה זו בכ־12% והסתכם בכ־668 מיליון שקל.