לראשונה: סנגורים ציבוריים יעבדו בפרקליטות

המעבר נועד להרחיב את הידע המקצועי של עורכי הדין ולגוון את עבודתם שבמקרים רבים נמשכת שנים רבות, לא פעם עד הפנסיה • עד היום, המעברים הזמניים היו בין המחוזות השונים או ליחידות שונות

פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן / צילום: תקשורת לשכת עורכי הדין
פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן / צילום: תקשורת לשכת עורכי הדין

לראשונה, סנגורים ציבוריים יעבדו בפרקליטות לתקופה מוגבלת. הסנגורים יהיו מהצוות הפנימי, והם צפויים לעבור למשך שנה. גם פרקליטים יוכלו לעבור לעבוד בסנגוריה - כך הודיע היום (ב') פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן, במסגרת נאומו בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין.

בפרקליטות המדינה על מחוזותיה קיים נוהג לאפשר לפרקליטים לעבור למשך שנה עד מספר שנים ליחידה אחרת. המעבר נועד להרחיב את הידע המקצועי של עורכי הדין ולגוון את עבודתם שבמקרים רבים נמשכת שנים רבות, לא פעם עד הפנסיה. עד היום, המעברים הזמניים היו בין המחוזות השונים, ליחידות במשרד הראשי, למחלקת הבג"צים ועוד. לכן כניסתם של הסנגורים היא תקדימית.

פרקליט המדינה איסמן התייחס בנאומו לביקורת המושמעת כלפי הפרקליטות, לפיה ההחלטות מתקבלות ללא שקיפות. "חוסר שקיפות מזין תאוריות קונספירציה, ואנו בהחלט פועלים בכדי להשתפר בעניין זה". לעמדת איסמן, פתיחת הדלתות לסנגורים ללב קבלת ההחלטות בפרקליטות היא חלק מההתמודדות עם הביקורת.

"פתיחת הדלתות, שיתוף מלא ואמיתי בדרך שבה אנו פועלים ובדרך שבה אנו מקבלים את החלטותינו דווקא בפני 'הצד שכנגד' הוא צעד חשוב במשעול זה", אמר איסמן, והוסיף כי צעד זה מתלווה לכך שבשנה האחרונה הועברו טיוטות של הנחיות פרקליט המדינה לקבלת הערות הסנגוריה הציבורית בטרם פרסומן. צעד זה נועד לאפשר שקיפות רבה יותר.

המהלך מצביע על שינוי תפיסה שמרנית שהייתה קיימת פעם, של "פרקליטות סגורה" שמתנהלת בתוך עצמה, מקדמת מבין עובדיה ומאפשרת מעברים רק בתוך עצמה בין היחידות השונות לשם הרחבת הידע המקצועי.

גם המכרזים לדרגות בכירות נפתחו

ההחלטה על מעבר סנגורים לתקופה זמנית מתחברת גם למכרזים לדרגות הבכירות שנפתחו לכלל היחידות בשירות המדינה. זאת בניגוד לעמדת ארגון הפרקליטים, לאחר מאבק משפטי שניהלה פרקליטה בבית הדין לעבודה עד לבית הדין הארצי, שביקשה להתמודד למכרז לתפקיד בשירות המדינה מחוץ לפרקליטות.

הפרקליטה ניצחה, ובית הדין שינה את המצב שהיה במשך עשרות שנים, בו למכרזי הפרקליטות הבכירים יכלו לגשת רק פרקליטים. בהתאם, הפרקליטים לא יכלו לגשת למכרזים של עורכי דין בשירות המדינה מחוץ לפרקליטות.