כלכלת הבחירות בטורקיה: ארדואן החליט למחוק חובות של 5.5 מיליון אזרחים

לאחר העלאת שכר המינימום, נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הגיע לשיאים חדשים של כלכלת בחירות והכריז כי יבטל חובות בסך של עד 2,000 לירות טורקיות לכלל אזרחי המדינה • בינתיים, האינפלציה בטורקיה משתוללת ובשיא של 24 שנים, והגירעון המסחרי טיפס ליותר מ-10 מיליארד דולר

רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה. רמה חדשה של כלכלת בחירות / צילום: Associated Press, Khalil Hamra
רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא טורקיה. רמה חדשה של כלכלת בחירות / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

האם טורקיה עומדת בפני בחירות בזק? נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הכריז אתמול (ב') על צעד חריג במיוחד: ביטול כלל חובות האזרחים למדינה בסך עד 2,000 לירות טורקיות (כ־110 דולר). אמנם מדובר בסכומים שונים, שחלקם גם נמוכים יותר משמעותית, אבל בסופו של דבר מדובר ב־5.5 מיליון איש - 6.5% מאוכלוסיית טורקיה שיבוטלו חובותיה למדינה.

מדובר, למעשה, בשיא חדש של כלכלת הבחירות של ארדואן. תהליך שהחל לצבור תאוצה עם העלאת שכר המינימום בכ־50%, מ־2,825 לירות ל-4,250 לירות (כ־233 דולר). מספר משתכרי שכר המינימום בטורקיה מגיע לכ־6.4 מיליון אזרחים, כ־40% מכוח העבודה. בעקבות הרצון להיטיב איתם, גם אם הבחירות יישארו במועדן המקורי - קרי 18 ביוני 2023, הוא העלה לפני כחודשיים את שכר המינימום בשנית, בכ־23% ל־5,500 לירות (כ־302 דולר).

למרות המצב הכלכלי החמור של טורקיה שכולל, בין השאר, אינפלציה ברחבי המדינה ככלל שהגיעה לקצב שנתי של 80.21% (שיא של 24 שנים) ובבירה הכלכלית איסטנבול בפרט ל־99.91%, וגירעון מסחרי שצמח לשיא בפני עצמו של 10.7 מיליארד דולר (זינוק של 147% תוך שנה), ארדואן עשוי לזהות בתקופה הנוכחית שעת כושר להקדמת הבחירות.

הוא מזהה כי גוף ממלכתי כמו רשות הדת תומכת בו באמצעות הצהרות כמו "המחירים נקבעים בידי אללה", רואה את הסקרים שמצביעים על כך שמפלגת "הצדק והפיתוח" צפויה להמשיך להיות הגדולה ביותר בפרלמנט, ומעל הכול - רואה שהאופוזיציה מתקשה לסכם על מועמד אחד שיתמודד מולו. הקושי של האופוזיציה הטורקית נובע מההטרוגניות שלה, הן ברמה הדתית, הן ברמת הצד הפוליטי, והן ברמת המצע.

מעבר לכך, נשיא טורקיה מזהה כי מעמדו הבינלאומי בנסיקה - במיוחד לאחר חתימת רוסיה ואוקראינה על הסכם יצוא התבואה בתיווך טורקי. גם החלטת אנקרה לנצל את הסיטואציה באוקראינה לגריפת הכנסות בעזרת הגדלת אגרת המעבר במצרי הבוספורוס והדרדנלים פי חמישה, מ־80 סנט לטון ל־4 דולר לטון, לא פגעה ממש בתועלת התדמיתית לארדואן בתקופה רגישה זו מבחינתו של ימי טרום בחירות.

"בלאומיות הטורקית יש את התופעה של רומנטיזציה של המדינה. אתה מכנה את המולדת בשם 'אמא מולדת'. מי שבעצם שומר על 'אמא מולדת' הוא 'אבא מדינה'. לכן, זה מסביר כיצד כאזרח, הטורקי הממוצע ממשיך לציית, לכאורה, לאבא ולאמא - ולא שומעים התרעמות של האזרחים", מסביר ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק, מומחה לטורקיה במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב ובמכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון.

לדברי המומחה, ארדואן מציב את עצמו בסיטואציה תדמיתית של האזרחים בתור "אבא סלחן ודואג", שמבין אותם. "נשיא טורקיה מנסה ליצור לעצמו תדמית שכאילו הוא משלם להם את חובותיהם מכיסו, אף שמדובר בכיסה של המדינה. וזאת, משום שנשיא טורקיה רואה בעצמו כמדינה".