"ארה"ב בדרך לנחיתה רכה": הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס אופטימי

על רקע הכלכלה העולמית המעורערת, ​​ובעוד שרוב הכלכלנים צופים מיתון, יאן הציוס, הכלכלן הראשי של בנק ההשקעות, מבקש להרגיע במכתב חדש ללקוחות • למרות שמוקדם מכדי להכריז על ניצחון, הציוס מאמין כי יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, מנווט את כלכלת ארה"ב לנחיתה רכה

''רואים סימנים מעודדים בכלכלה''. גולדמן זאקס / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin
''רואים סימנים מעודדים בכלכלה''. גולדמן זאקס / צילום: Shutterstock, Sergei Elagin

הכלכלן הראשי של גולדמן זאקס, יאן הציוס, יוצא במסר מרגיע אל קהל הלקוחות לעומת התחזיות הקודרות. הציוס אומר כי הוא מאמין שנחיתה רכה של הכלכלה האמריקאית עדיין אפשרית הודות לצעדי יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול.

בלקרוק: "הפד יופתע מכמה שצעדי ההידוק שלו יפגעו בצמיחה בארה"ב"
מורגן סטנלי: אלה הגורמים שיתדלקו ירידה נוספת במחירי המניות
הריבית תזנק, צמצום המאזן יואץ: בשווקים נערכים לצעדי הפד בספטמבר

עם האינפלציה הגואה, המלחמה באוקראינה, משבר האנרגיה האירופי המעמיק ומדיניות אפס ההדבקה בסין שמשמרת את השיבושים בשרשראות האספקה, כלכלנים בכירים של הגופים הפיננסיים המובילים בעולם מספקים את תחזיותיהם לעתיד הקרוב, שלרוב אינן מעודדות. על רקע הטלטלות בשווקים, עליות המחירים והמדיניות ההדוקה של הפד נגד האינפלציה, לרוב המומחים נחיתה רכה לא נראית סבירה, ויש אפילו הטוענים כי הפד עומד בפני משימה בלתי אפשרית במאבקו באינפלציה, וכי "נחיתה קשה", המכונה גם מיתון, היא בלתי נמנעת.

הציוס אומר שהוא מאמין שנחיתה רכה של הכלכלה האמריקאית עדיין אפשרית, אם מספר תנאים עיקריים יתקיימו ויצבעו את תמונת המצב בצבעים אחרים: צמיחה "מתחת למגמה", איזון מחדש של שוק העבודה (הכרוך באבטלה עולה) וירידה משמעותית באינפלציה.

"מאז שה-FOMC, ועדת השוק הפתוח של הפד, החלה להעלות את הריבית בתחילת השנה, אנו טענו שכלכלת ארה"ב יכולה להגיע לנחיתה רכה, למרות שהנתיב צר", כותב הציוס במכתב ללקוחות. "זה דורש צמיחה מתמשכת מתחת למגמה, איזון מחדש של שוק העבודה באמצעות ירידה חדה במשרות הפנויות יחד עם עלייה מתונה באבטלה, וירידה גדולה באינפלציה. למרות שהרבה עדיין יכול להשתבש וההסתברות שלנו שמיתון (קל) יתחיל בשנה הקרובה נשארת כ-30%, אנחנו רואים כמה סימנים מעודדים שהכלכלה מתקדמת לעבר כל שלושת היעדים האלה".

התאמת הצמיחה, אומר הציוס, היא הרחוקה ביותר. ההאטה הגיעה בתחילה בעקבות תמיכה פיסקלית מופחתת ומחירי מזון ואנרגיה גבוהים בהרבה, וכעת העלייה בריבית על המשכנתאות מכה בשוק הדיור. גם שוק העבודה מסתגל. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה בארה"ב בחודש אוגוסט עלה, וקיזז את הירידות של החודשים הקודמים, בעוד שעליית השכר מתחילה להאט ומספר המשרות הפנויות החל לרדת.

"אינפלציית מחירי הסחורות תמשיך לדעוך" 

הציוס מביא גם חדשות מעודדות על האינפלציה. "מחירי סחורות נמוכים משמעותית, התחזקות הדולר ושיפורים גדולים בשיבושים בשרשרת האספקה ​​מצביעים על כך שאינפלציית מחירי הסחורות תמשיך לדעוך", אמר. לאינפלציית השירותים ייקח יותר זמן עד להתמתנות, אבל גם שם, ההאטה במחירים המבוקשים לדירות שכורות בזמן האחרון אמורה להופיע בחודשים הקרובים.

לדבריו, הירידה האחרונה בנכסי הסיכון שיפרה את תחזית הסיכון לטווח הקרוב, אם כי ראלי גדול בשוק המניות עלול להיתקל באותם אילוצים כמו הריבאונדים הקודמים. "לרוב, האסטרטגים שלנו עדיין מצפים שהשווקים יישארו בטווחים", אמר.

השקפתו של הציוס מציבה אותו בשוליים של עולם בנקאות ההשקעות. בנקי השקעות גדולים רבים טוענים כי מיתון הוא כעת התוצאה הסבירה ביותר עבור כלכלת ארה"ב. דויטשה בנק, למשל, טוען מאז אפריל כי מיתון "גדול" הוא בלתי נמנע בארה"ב. בנק אוף אמריקה אמר ביולי כי הוא חושד כעת ש"מיתון מתון" מגיע השנה. גם בג'יי. פי מורגן, למרות האופטימיות לגבי ביצועי המניות, הזהירו מפני "מלכודות דובים". אזהרה דומה יצאה מבית ההשקעות בלקרוק, שטען כי מודלים מסורתיים של השקעות כבר אינם רלוונטיים בתקופה זו, וגם הכלכלן הראשי של קרדיט סוויס, מייקל סטרובק, הזהיר כי "החודשים הקרובים עלולים להיות קשים למשקיעים".