בורסות עולם | סיקור שוטף

וול סטריט ננעלה בירוק בסיומו של יום הפכפך; גם תשואות האג"ח עלו

נעילה ירוקה באירופה לאחר שהבנק המרכזי העלה את הריבית בגוש האירו ב-0.75% • יו"ר הפד ג'רום פאוול: "אנו מחויבים להורדת האינפלציה ונמשיך בכך עד לסיום העבודה" • האת'ריום מטפס • גיימסטופ זינקה אחרי הדוחות, אמריקן איגל צנחה • תוספת מפתיעה של 8.8 מיליון חביות נפט במלאי של ארה"ב

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:01

בסיומו של יום מסחר הפכפך ביותר בוול סטריט, שקדמה לו העלאת ריבית חדה בגוש האירו, מדדי המניות הגדולים ננעלו בעליות מתונות. נאסד"ק ודאו ג'ונס עלו ב-0.6%, S&P 500 הוסיף כ-0.7%.

תשואות האג"ח הממשלתיות עלו אף הן - תשואת האיגרת ל-10 שנים עלתה ב-4 נקודות ל-3.31% ותשואת האג"ח לשנתיים עלתה ב-5 נקודות ל-3.50%.

עליות בולטות רשמו חברת התרופות רג'נרון , יצרנית הרכב החשמלי ריביאן  ורשת חנויות משחקי הווידאו גיימסטופ  (ראו בעדכונים קודמים). גם מודרנה  התחזקה לאחר שדויטשה בנק שדרג את ההמלצה על מנייתה וכן מאנדיי  ואינוויז  הישראליות ריכזו עניין. בצד השלילי אמריקן איגל  צנחה לאחר הדוחות וגם ורינט , קראפט היינץ , ביליבילי, קרוגר  וקומקאסט  איבדו גובה.

בסחורות - הזהב נחלש ב-0.6% לרמה של 1,707 דולר לאונקיה. מדובר בירידה של כמעט 5% בהשוואה לרמתו לפני שנה. החוזים על הנפט עולים ב-0.5% עד 1.2%, החוזים על הגז באירופה מטפסים ב-3%. בקריפטו, הביטקוין עולה ב-1.6% לרמה של 19.3 אלף דולר והאתריום מוסיף 4.3% ונסחר סביב 1,638 דולר.

21:45

בוול סטריט נמשכת המגמה החיובית. חברת התרופות רג'נרון פרמסוטיקלס  מזנקת ב-19% במחזור מסחר גבוה לאחר שהטיפול נגד עיוורון Eylea, שפותח במשותף עם באייר  הגרמנית, הוכח כעובד גם כאשר ניתן במינון גבוה יותר ועם מרווח בין ההזרקות.

בשוק הסחורות, החוזים על נפט מסוג ברנט עולים ב-1.3% ל-89.1 דולר לחבית והחוזים על הנפט האמריקאי מוסיפים 1.8% למחיר של 83.4 דולר לחבית. בארה"ב דווח הערב כי מלאי הנפט זינק ב-8.8 מיליון חביות בשבוע החולף, בעוד שהתחזיות היו שהוא בכלל יירד ב-250 אלף חביות.

20:40

מסחר הפכפך ביותר בוול סטריט הערב, והמדדים שוב נסחרים בטריטוריה החיובית עם עליות בשיעורים של 0.3%-0.4%. לצד זאת נרשמת יציבות בשוק האג"ח.

בקרב המניות הישראליות בולטת לטובה מאנדיי  שמזנקת ביותר מ-7%, וגם בריינסטורם, אורמד, סנטינל וואן ואינוויז  מטפסות. האחרונה הודיעה היום שנבחרה לשמש כספקית ישירה של לידאר בייצור סדרתי עבור תוכנית הרכב של יצרנית רכב מובילה באסיה.

יצרנית הרכב החשמלי ריביאן  מזנקת ב-6% לאור מיזם משותף עם מרצדס לייצור טנדרים מסחריים חשמליים עבור שני המותגים באירופה. הייצור ייעשה בפס ייצור משותף להוזלת עלויות ויתחיל בעוד מספר שנים.

דיווחים רשמיים: מלכת אנגליה אליזבת השנייה הלכה לעולמה בגיל 96.

19:25

שוב שינוי כיוון וול סטריט, הפעם לצד השלילי. נאסד"ק עבר לירידה של 0.8%, דאו ג'ונס ו-S&P 500 יורדים ב-0.6%. 

ענקיות הטכנולוגיה רושמות ירידות של 1% עד 2%, ולצידן בולטות בירידות גם מניות האנרגיה לאחר ירידת מחירי הנפט בחדות אמש.

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל פיננסים, התייחס להעלאת הריבית באירופה ולעדכון תחזיות הצמיחה כלפי מטה, כאשר הוא צופה עכשיו צמיחה של 0.9% ב-2023 בהשוואה ל-2.1% בתחזית הקודמת. "להערכתנו זו עדיין תחזית אופטימית. לגבי האינפלציה העדכון היה כמובן בכיוון ההפוך כאשר הבנק צופה אינפלציה ממוצעת של כ-5.5% ב-2023, כלומר, שהאינפלציה לא תחזור ליעדה בשנה הבאה, דבר שתומך בהמשך עליית ריבית אך בקצב מתון יותר (על רקע תחזיות הצמיחה). עד לסוף השנה נותרו בגוש האירו עוד שתי החלטות ריבית מן המניין ואנו סבורים שהריבית תגיע לרמה של 1.75%, רמה שלא ראינו מאז 2011. להערכתנו , הבנק יתקשה להעלות את הריבית בצורה משמעותית בשנה הבאה לאור הצורך של הכלכלה להסתגל לאחר תקופה כה ארוכה של ריבית שלילית וכאשר ההאטה בכלכלה תהיה יותר מורגשת".

קליין מעריך שאם גם הפדרל ריזרב יעלה את הריבית בשיעור דומה אחרי נתוני האינפלציה ביום שלישי הקרוב, הדבר יגביר את הסיכוי שגם בנק ישראל ילך בדרכם ויעלה את הריבית ב-0.75% בהחלטה הבאה ב-3 באוקטובר.

18:45

לאחר יום הפכפך והחלטת ריבית דרמטית בגוש האירו, מדדי אירופה ננעלו בעיקר בעליות. מדד דאקס אמנם נסוג בכ-0.1%, אך נרשמו עליות בצרפת, אמסטרדם, ספרד, איטליה, בלגיה, אוסטריה ועוד מדינות מרכזיות בגוש. מדד פוטסי בלונדון גם הצטרף למומנטום החיובי ועלה ב-0.3%.

האם העלאות ריבית חדות נוספות בדרך? הדילמה הבלתי אפשרית של גוש האירו
ארמון בקינגהאם מעדכן: חשש ממשי לבריאותה של המלכה אליזבת 

בוול סטריט הנאסד"ק ו-S&P 500 עולים בכ-0.5% ודאו ג'ונס מוסיף 0.4%. תשואת האג"ח ל-10 שנים עולה ל-3.28% ותשואת האיגרת לשנתיים עולה ל-3.49%.

מודרנה  קופצת בכ-4.5%, לאחר שדויטשה בנק שדרג את ההמלצה על המניה ל"קנייה" בעקבות תוצאות רבעוניות חזקות.

18:15

העליות בוול סטריט מתחזקות לשיעורים של 0.5% עד 0.8%, ולצד זאת מדדי אירופה עברו אף הם למגמה חיובית - לאחר העלאת הריבית בשיעור החד ביותר מאז הקמת הבנק המרכזי האירופי. כ-20 דקות לפני צלצול הנעילה ורק מדד דאקס הגרמני ומדד SMI השוויצרי נותרו בטריטוריה השלילית.

17:40

שינוי כיוון בשווקים: הירידות בוול סטריט נמחקו ומדדי המניות עברו לעליות קלות. נאסד"ק עולה ב-0.2%, דאו ג'ונס ו-S&P 500 מוסיפים 0.3%. בשוק האג"ח של ממשל ארה"ב, תשואת האג"ח ל-10 שנים יציבה סביב 3.26%. באג"ח הקצרה לשנתיים התשואה עולה ב-4 נקודות ל-3.49%. 

חברת תוכנת התקשורת אסאנה מזנקת ב-24% אחרי שעקפה את התחזיות בשורה העליונה והתחתונה. ההפסד היה קטן מהצפוי (34 סנט למניה) על הכנסות של 134.9 מיליון דולר. גם תחזית ההכנסות לרבעון הנוכחי הפתיעה לטובה.

גם באירופה מתבהרת האווירה. הירידה של מדד דאקס התמתנה ל-0.3%, קאק התייצב לחלוטין ופוטסי עבר לעלייה של 0.1%. גם באמסטרדם, מדריד, מילאנו, וינה ובריסל נרשמות עליות בשעה זו.

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, נשא דברים היום במפגש שאלות תשואות של מכון קאטו, והדגיש את החשיבות של הורדת האינפלציה כעת לפני שהציבור יתרגל למחירים גבוהים יותר ויצפה להם כנורמה. "ההיסטוריה מזהירה בתוקף מפני התרופפות מוקדמת של מדיניות", אמר פאוול. "אני יכול להבטיח שעמיתיי ואני מחויבים מאוד לפרויקט הזה ונמשיך בכך עד לסיום העבודה". 

16:31

לא רק פאוול יודע להזיז את השווקים, והעליות שנרשמו בחוזים העתידיים נמחקו במהרה לאחר העלאת הריבית החדה ביותר בגוש האירו מאז שהוקם. המסחר בוול סטריט נפתח במגמה שלילית, כאשר נאסד"ק יורד ב-1%, S&P 500 ב-0.8% ודאו ג'ונס ב-0.7%.

במקביל, הירידות באירופה מתחזקות. מדד דאקס נחתך ב-1.5%, קאק יורד ב-1%, ובאמסטרדם, מילאנו ושטוקהולם נרשמות ירידות של יותר מ-1%. גם בלונדון המגמה הפכה שלילית והפוטסי יורד כעת ב-0.8%.

במסחר בניו יורק בולטת חברת האופנה אמריקן איגל אאוטפיטרס  שצונחת ב-10.5% לאחר שהרווח למניה ברבעון היה נמוך מההערכות ב-9 סנט. החברה הזהירה שהיא צופה הרבה מבצעים ובהנחות עמוקות יותר "בהתחשב בסביבת הקמעונאות הנוכחית".

בשוק הקריפטו האת'ריום מזנק בכ-6% לרמה של יותר מ-1,600 דולר. הביטקוין מוסיף 1.7% ושוב עולה מעל ל-19 אלף דולר למטבע.

15:35

מאקרו ארה"ב: מספר תביעות האבטלה הראשוניות בארה"ב הסתכם בשבוע החולף ב-222 אלף, מתחת לתחזית שהעריכה 240 אלף בקשות. יחד עם זאת, מספר התביעות החוזרות לדמי אבטלה עלה על התחזית והסתכם ב-1.47 מיליון.

בבורסות אירופה נרשמות ירידות לאחר החלטת הריבית. מדד דאקס משיל 0.6%, קאק יורד ב-0.1%. יורו סטוקס 50 הכלל אירופי מאבד 0.3%. גם במילאנו, ציריך, מדריד, אמסטרדם ושטוקהולם המגמה שלילית. מדד פוטסי יציב בלונדון, שם יש חשש בשעה האחרונה למצבה הרפואי של המלכה אליזבת.

בוול סטריט החוזים יורדים קלות, בשיעורים של 0.1% עד 0.3%.

15:15

הבנק המרכזי האירופי (ECB) העלה היום את גובה הריבית בגוש האירו ב-0.75% לרמה של 1.25% על רקע העלייה החדה באינפלציה בחודשים האחרונים. זו הרמה הגבוהה ביותר של הריבית בגוש מאז נובמבר 2011. הריבית על הפקדונות עלתה מ-0% ל-0.75%, בהמשך לעלייה של 50 נקודות ביולי מרמה שלילית של 0.5%-.

לאחר ההודעה, האירו ממשיך להיסחר ביציבות סביב 1 דולר לאירו וגם הליש"ט יציבה סביב 1.153 דולרים לליש"ט.

14:25

מחירי הנפט הגולמי עולים קלות לאחר ירידה חדה של יותר מ-5% במחירי החוזים אמש.

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות. באירופה המגמה מעורבת.

גיימסטופ  מזנקת בכ-9% במסחר המוקדם לאחר שהחברה פרסמה דוחות אמש לאחר סיום המסחר. גם אסאנה מזנקת בכ-19% במסחר המוקדם לאחר שהחברה פרסמה תוצאות טובות מהצפי ברבעון האחרון.

פירסט סולאר  עולה ב-4.4% על רקע המלצה חיובית מגולדמן זאקס.

ראשת הממשלה החדשה של בריטניה, ליז טראס, הציגה ביומה השני בתפקיד תכנית מקיפה - ככל הנראה הגדולה ביותר שהושקה עד כה באירופה - לסייע לתושבים להתמודד עם הזינוק במחירי האנרגיה. התוכנית "תקפיא" את חשבונות החשמל והחימום של משקי הבית על רף מקסימלי של כ-2,500 ליש"ט לשנה. זאת, במקום התייקרות ל-3,549 ליש"ט שהיתה צפויה להתרחש מה-1 באוקטובר, וזינוק לקרוב ל-5,000 ליש"ט בינואר, על פי מחירי האנרגיה הקיימים. הקפאת חשבונות החשמל תתרחש לשנתיים הקרובות.

12:00

מגמה מעורבת באירופה לקראת הודעת הריבית של ה-ECB, ב-15:15 שעון ישראל. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות.

רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין כי "לקראת ההודעה, פיזרו בכירים ב-ECB איתותים שהריבית תצטרך לעלות בשיעור חד ורוב ההערכות נוטות להעלאה של 75 נ"ב. מדובר בשינוי כיוון של 180 מעלות מהמדיניות עד אמצע השנה, שדגלה בהמתנה ובתעדוף המאבק בהאטה הכלכלית החריפה הפוקדת את היבשת - הנפגעת הישירה ממלחמת אוקראינה - רוסיה ומהעיצומים שהוטלו על האחרונה. חשיבותה של ההודעה היום נובעת מהתפנית הזו וכן מכך שגם בארצות הברית מעריכים כי הריבית תעלה ב-75 נ"ב בהמשך החודש".

עוד הוא כותב כי "מעבר לשיעור העלאת הריבית, חשוב יהיה לשמוע מקריסטין לגארד וחבריה על התוכניות להמשך ובמיוחד אין בכוונתם לאזן בין המשבר הכלכלי הפוקד את הגוש לבין עליית האינפלציה. במילים אחרות - איך יוכלו להתמודד עם תרחיש של סטגפלציה. וחשוב לא פחות - לקבל לגיטימציה של הממשלות והציבור במדינות הגוש". 

בהמשך היום צפוי גם נאום של יו"ר הפד פאוול בכנס כלכלי.

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח בעליות של עד 0.6% במדדי המניות המרכזיים. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות.

כלי התקשורת בשוויץ מדווחים היום כי הממשלה מכינה תקנות חדשות וחריפות במיוחד, אם יוכרז מצב של משבר אנרגיה במדינה בחורף הקרוב. לפי הדיווחים, אם לא יהיה מספיק גז לחימום ולתעשייה בחורף הקרוב, מתכוונת הממשלה לסגור את החימום בבריכות השחייה הציבוריות ואספקת המים החמים המרכזית תעמוד על מים בטמפרטורה של 60 מעלות בלבד. במקביל, הציבור יונחה לחמם את הדירות שלו למקסימום של 19 מעלות בלבד. אך לרוב הכותרות זכו העונשים הקבועים למי שיעברו על החוק. לפי התקנות החדשות, כל מי שיעבור על תקנות החירום הללו יהיה צפוי לקנס משמעותי או למאסר של עד שלוש שנים. 

בטוקיו ננעל המסחר בעלייה של 2.3% במדד הניקיי. 

07:55

בורסות אסיה נסחרות במגמה מעורבת בשעה זו. מדד ניקיי היפני מזנק בכ-2% ואילו בהונג קונג נרשמות ירידות קלות.

זאת לאחר שבוול סטריט ננעל אמש המסחר בעליות חדות. מדד הנאסד"ק קפץ בכ-2.1%, ה-S&P 500 עלה ב-1.8% והדאו ג'ונס טיפס בכ-1.4%. החוזים על הנפט צנחו ביותר מ-5%, מה שהוריד את מפלס החששות מהאינפלציה אבל הוביל לירידות חדות במניות האנרגיה. מנגד, במניות סקטור האנרגיות המתחדשות נרשמו עליות חדות. 

במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת כעת יציבות.

מחירי הנפט הגולמי עולים בקצת יותר מ-1%, לאחר ירידה חדה של יותר מ-5% במחירי החוזים אמש. הברנט נסחר סביב 89 דולר לחבית, והחוזה לנובמבר על הנפט האמריקאי נסחר ברמה של 82.8 דולר לחבית.

במקביל בשוק הקריפטו נרשמות עליות. הביטקוין מטפס לרמה של 19,300 דולר, והאת'ריום קופץ בכ-4% ונסחר סביב 1,640 דולר.

היום צפוי הבנק המרכזי האירופי להעלות את הריבית, כשברקע נמשכת העלייה בסביבת האינפלציה בגוש האירו מרמה שנתית של 8.9% ביולי ל-9.1% באוגוסט. מרבית הכלכלנים מעריכים עלייה של 0.75% בריבית בגוש האירו.