מות המלכה: מה יקרה להון המיליארדים של בית המלוכה הבריטי?

משפחת המלוכה הבריטית צברה במאות שנות מלוכה נכסים המוערכים ב-88 מיליארד דולר לפחות, לפי "פורבס" • כעת, לאחר שהמלכה אליזבת השנייה הלכה לעולמה, נשאלת השאלה כיצד יחולק ההון האישי שלה, שמוערך בכ-365 מיליון ליש"ט

המלכה אליזבת, 6.9.2022 / צילום: Associated Press, Jane Barlow/Pool Photo
המלכה אליזבת, 6.9.2022 / צילום: Associated Press, Jane Barlow/Pool Photo

קשה לקבוע בדיוק מה השווי של הנכסים הרבים של בית המלוכה הבריטי - הטירות, האדמות, היהלומים, אוסף הבולים ואפילו המוניטין. אבל מה שפחות קשה לקבוע הוא שמשפחת המלוכה הבריטית - שאיבדה היום (ה') את המלכה אליזבת השנייה שעמדה בראש הממלכה המאוחדת משנת 1952 - היא העשירה ביותר באירופה.

מול בתי מלוכה קטנים יותר מדנמרק או מונקו, כאלה שצומצמו על ידי אזרחי המדינות שהם מנהיגים, כאלה שנכסיהם הולאמו, משפחת המלוכה הבריטית, שיש המכנים בלגלוג "הפירמה", צברה במאות שנות מלוכה נכסים המוערכים ב-88 מיליארד דולר לפחות, לפי "פורבס".

משפחה המלוכה הבריטית קנאית לפרטיותה, ואינה מגלה פרטים בסיסיים כמו הגודל של כמה מהטירות או שטחי האדמה שברשותה. לפי הערכות של חברות ייעוץ, אם לוקחים בחשבון את נכסי הנדל"ן הכוללים אדמות, אחוזות וטירות, מוסיפים את התכשיטים ויצירות אמנות מגיעים לסכום המוזכר. אפילו המלכה המנוחה עצמה נמצאה בצמרת השווי האירופית של המונרכים, עם הערכת הון אישית של כ-365 מיליון ליש"ט, לפי רשימת העשירים של ה"סנדיי טייימס".

משפחת המלוכה עולה לבריטיים כ-300 מיליון ליש"ט בשנה

השאלה כעת היא מה יקרה להון המשפחתי? והתשובה היא שלא הרבה. משפחת המלוכה ותיקה ומנוסה בהעברות ההון מדור לדור, כמו את הכתר. באופן שוטף, המשפחה מתקיימת מקרן "מענק הריבון", שמוקדשת לה החל משנת 2011. המענק מורכב מחלק מההכנסות השוטפות המגיעות לבית המלוכה על השימוש בשטחים, ומתווספים לו כספים נוספים הנגבים מהציבור בעבור הוצאות בית המלוכה. בסך הכול, ההערכות הן שמשפחת המלוכה עולה למשלמי המסים הבריטיים כ-300 מיליון פאונד בשנה.

למי שעינו צרה בכך, מציינים מצדדי בית המלוכה שהמשפחה הבריטית היא גם זו שהערך התיירותי שלה אמור להיות הרב ביותר. חוקרים חישבו כי הערך של המוצרים הקשורים לבית המלוכה, אך בעיקר הערך התיירותי של המבקרים מרחבי העולם הנוהרים לארמונות המלוכה ולאוספים שלה, מגיע ל-2 מיליארד פאונד בשנה.

חלק מהעניינים הפיננסיים של המשפחה נחשפו בתקשורת הבריטית בשנים האחרונות, למשל כאשר הנסיך הארי ורעייתו מייגן פרשו בקול תרועה רמה מכל תפקיד ממלכתי והיגרו מחוץ לבריטניה, בצעד שעורר חיכוך עם משפחת המלוכה. הצעד עלה להם כ-5 מיליון אירו שקיבלו בהקצבות על מילוי תפקיד רשמי עד אז, אבל גם באובדן מוניטין והזכות להשתמש בסמל הרשום של "בית וינדזור". עם זאת, השניים שמרו את הבית שקיבלו מהמלכה אליזבת, בשווי כ-2.5 מיליון אירו.

בכל מקרה, השאלה כעת תהיה בעיקר מה יקרה עם ההון האישי של המלכה, זה שמוערך בקרוב ל-365 מיליון ליש"ט, שהצטמצם בשנים האחרונות אחרי מתנות וירושות שהעניקה לנכדיה וכן תרומות לאוספים לאומיים. מעבר לסכומים הנאים שירשה מאביה, ירשה המלכה באופן פרטי את טירת בלמורל, המקום בו מתה, וכן את אחוזת סנדיגהאם. היא גם קיבלה לידיה את ירושת הנסיך פיליפ בעלה, שמת לפני כשנה. שוויה עומד על לפחות 10 מיליון ליש"ט. בתוך סכום זה לא נכללות יצירות אמנות וספרים נדירים שהנסיך פיליפ הוריש לה. המלכה האם הורישה לאליזבת כ-70 מיליון ליש"ט, לצד כמה יצירות אמנות שחלקן הועברו למוזיאונים הלאומיים. ישנו גם אוסף בולים יוקרתי שהמלכה, לפי הדיווחים, נהנתה להציג למבקריה. כעת ממתינים לראות כיצד המלכה חילקה את ההון האישי שלה, במיוחד על רקע החיכוכים שנרשמו על רקע עזיבתו של הנסיך הארי.

מעבר להשלכות אלה, שאינן נוגעות ישירות לתושבי הממלכה אבל יעניינו את הצהובונים, יהיו גם השלכות כלכליות למשק הבריטי. תקופה של 12 ימי אבל אמורה להיות מוכרזת אחרי מותה של המלכה. יום הלוויה שלה ויום הכתרתו של הנסיך צ'ארלס למלך בריטניה יהיו חגים לאומיים. לא יהיה מסחר בבורסה הלונדונית ביום הלוויה, לפי הדיווחים. בסך הכל, לפי הערכות "ביזנס אינסיידר", הפגיעה בתמ"ג הבריטי כתוצאה מהמוות ומחילופי השלטון בממלכה תעמוד על בין 1.2 ל-6 מיליארד ליש"ט.