איך תיראה ההלוויה של המלכה ומה מצפה למלך צ'ארלס בעשרת הימים הקרובים?

פגישה עם ראשת הממשלה הטרייה ליז טראס, נאום לאומה, קבלת גושפנקא מהמועצה המלכותית ואישור סידורי הלוויה למלכה המנוחה • הימים הראשונים של המלך צ'ארלס עומדים להיות עמוסים

אנשים מתאספים מחוץ לארמון בקינגהאם, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Frank Augstein
אנשים מתאספים מחוץ לארמון בקינגהאם, מוקדם יותר היום / צילום: Associated Press, Frank Augstein

המלכה מתה, יחי המלך החדש. ארמון בקינגהאם הודיע על מותה של המלכה אליזבת' השנייה, מלכת הממלכה המאוחדת, והנסיך צ'רלס הפך למלך צ'רלס השלישי. אבל לפני חגיגות ההכתרה, יש ימים של האבל והלוויה. לזו יש פרוטוקול מסודר, שזכה לכינוי "מבצע גשר לונדון". הנה, בקצרה, ההליכים.

לפי הפרוטוקול, יום המוות ה- D-Day (יום ה-ע'), וכל יום לאחר הוא D+1 , D+2 וכדומה. אבל המבצע מתוכנן למצב בו המוות נודע מוקדם יותר במהלך היום. מותה של המלכה בושר לציבור רק סביב 18:30 (שעון מקומי), ולכן היחס הוא דווקא להיום (ו') כאל היום הפותח.

במהלך היום יחזרו המלך צ'רלס (כדאי שנתחיל להתרגל) ורעייתו קמילה מסקוטלנד, מקום מותה המלכה, ללונדון. שם הוא צפוי להיפגש עם ראשת הממשלה הטרייה ליז טראס, לשאת נאום לאומה ולאשר את סידורי הלוויה. דגלי בריטניה על בניינים מלכותיים ורשמיים יהיו בחצי התורן. דגל המונרך, שנמצא במקום בו צ'רלס שוכן, לא מורד לחצי התורן ולא מונף בסמוך ליוניון ג'ק. בנוסף ייערכו מטחי כבוד, הפעמונים במנזר וסטמינסטר יצלצלו ותיערך תפילה בכנסיית סנט פול.

יחי המלך החדש. צ'ארלס, מלך הממלכה המאוחדת / צילום: Associated Press, Frank Augstein, Pool
 יחי המלך החדש. צ'ארלס, מלך הממלכה המאוחדת / צילום: Associated Press, Frank Augstein, Pool

מחר יהיה יום חשוב נוסף עבור המלך החדש, שכן אז הוא ייפגש עם המועצה המלכותית כדי לאשר ולהכריז שהוא המלך. כהונתו כמובן התחילה עם מות אמו, אך הדבר נחוץ כדי לתת לעניין גושפנקא. כ-700 איש רשאים לקחת חלק בטקס הזה, אך הצפי הוא שיגיעו כ-200. לאחר שהמועצה המלכותית תאשר את העניין, הוא יישא שבועה באופן פומבי. לכבוד המאורע, הדגלים יחזרו לראש התורן ל-24 שעות.

בימים הבאים ארונה של המלכה יובא מסקוטלנד לארמון בקינגהאם שבלונדון. העברת הארון זכתה לשם "מבצע חד-קרן", במהלכו הארון אמור להיות מועבר באמצעות רכבת מלכותית. אם זה לא יסתייע, הוא יועבר באמצעות מטוס. חזרות יתחילו על הטקס בו יועבר הארון מבקינגהאם לארמון וסטמינסטר, משכן הפרלמנט. בזמן הזה צ'רלס יהיה בסיור ברחבי הממלכה ב- D+5 תתקיים ההעברה עצמה, ותתקיים תפילה בהיכל וסטמינסטר. מאות אלפי אנשים צפויים לחלוף על פני הארון ולחלוק למלכה כבוד אחרון. הארון יוצב בארמון וסטמינסטר עד ל- D+9 , יום ראשון הבא.

ב- D+10 תתקיים ההלוויה המלכותית. הארמון תחילה יועבר למנזר וסטמינסטר, כשמאחורי הארון יצעדו בני המשפחה המלכותית. אליהם יצטרפו במנזר נשיאים, ראשי ממשלות וחברים במשפחות מלוכה אחרות. בחצות היום בריטניה תיעצר לצורך שתי דקות דומייה. בהמשך, הארון יובא לקפלת סנט ג'ורג' שבטירת וינדזור, שם ייערך טקס שגם ישודר בטלוויזיה. לאחר מכן ייערך גם טקס פרטי בהשתתפות בני משפחת המלוכה. ולבסוף, המלכה תיטמן בקפלת הזיכרון למלך ג'ורג' השישי, אביה של אליזבת', נספח של הקפלה המרכזית. שם גם טמונים הוריה והאפר של אחותה.

במהלך כל הימים האלו שעד אחרי ההלוויה, שמוכרזים כימי אבל, הפרלמנט חדל מסדר יומו למעט לצרכים הטקסיים של הבעת אבל על מות המלכה וקבלת המלך החדש. התזמון בעייתי משהו מבחינה פוליטית, שכן דווקא בימים אלו הממשלה מעוניינת לנקוט בצעדים שנועדו לבלום את האמרת מחירי האנרגיה בממלכה, אך הדבר יצטרך להמתין.