שינוי הכיוון המפתיע של האיש העשיר באסיה שזכה במכרז על נמל חיפה

גאוטם אדאני, איש העסקים השלישי העשיר ביותר בעולם שעומד מאחורי הזוכה במכרז על נמל חיפה, הודיע על השקעה של 70 מיליארד דולר באנרגיות ירוקות • למרות ההשקעות הירוקות, כרגע 62% מהכנסות החברות בבעלותו מגיעות מכריית פחם • לדבריו, ההשקעות נועדו "לחזק את הביטחון האנרגטי של הודו"

גאוטם אדאני, יו''ר קבוצת אדאני / צילום: Associated Press, Aijaz Rahi
גאוטם אדאני, יו''ר קבוצת אדאני / צילום: Associated Press, Aijaz Rahi

האיש העשיר באסיה, שעומד מאחורי הזוכה ההודית במכרז על נמל חיפה, פונה לתחום השקעה חדש ומפתיע: אנרגיה ירוקה. למרות שכ-62% מההכנסות של גאוטם אדאני, שהוא גם האיש השלישי העשיר ביותר בעולם, מגיעים מכריית פחם, אחד התחומים המזהמים ביותר. 

תלויים במינוף של עשירי העולם: התזכורת מנמל חיפה לשבריריות הכלכלה המודרנית
הכירו את המיליארדר ההודי שרכש את נמל חיפה ויתחרה בסינים 

אדאני, שרוב נכסיו מורכבים מהשקעות בדלקים פוסיליים, התרחב לאחרונה להשקעות בתחומים נוספים, וכעת הוא רוצה לשנות את התפיסה הבינלאומית שלו - ובעיקר לשכנע משקיעים עתידיים שהוא תומך באנרגיה ירוקה.

אדאני אינו הטייקון היחיד, או הראשון, שמבצע פנייה להשקעות ירוקות, אבל עם שווי של 143 מיליארד דולר, הוא העשיר ביותר.

קפיצת מחירי הדלק והגז הטבעי בשנה האחרונה הקפיצו את שווי מניות החברות של אדאני בכ-1,000%, ואדאני הכפיל את שוויו מ-64 מיליארד דולר ל-143 מיליארד דולר - סכום שמיצב אותו כאדם השלישי העשיר ביותר בעולם, עם ג'ף בזוס ואילון מאסק לפניו ברשימה.

אדאני ישקיע כ-70 מיליארד דולר עד 2030 בפיתוח תשתיות לאנרגיה ירוקה. בין היתר ההשקעות כוללות שלושה מפעלי ענק לייצור, המופעלים על-ידי אנרגיה מתחדשת, ביניהם אנרגיה סולרית. על-פי הערכות הקבוצה, המפעלים החדשים ייצרו כ-45 ג'יגה וואט, בנוסף לכ-300 מיליון טון של מימן, אנרגיה ירוקה המופקת ממים.

"קבוצת אדאני מחויבת להשקיע 70 מיליארד דולר לטובת אנרגיה ירוקה. אנחנו נבנה 3 מפעלי ענק המבוססים על אנרגיה ירוקה, ובכך הודו תהפוך למדינה עם הכי הרבה ייצור המבוסס על אנרגיה ירוקה", אמר אדאני בטקס של ארגון USIBC, הפועל לחזק שיתופי-פעולה עסקיים בין הודו וארה"ב, בו קיבל פרס על מנהיגות בינלאומית. 

השקעה נוספת שלו, שנחשפה בשבוע שעבר, היא 7.2 מיליארד דולר, המיועדים לחציבת אלומינה וברזל.

מתחילת הדרך, הבסיס לעסקיו של אדאני היה כריית פחם, וגם כעת, 62% מההכנסות שלו תלויות בשוק הזה. רק ב-2020, רכש אדאני 8 מכרות פחם חדשים, ובראיון לבלומברג ב-2019 הוא טען כי הצמיחה הכלכלית בהודו תהיה בלתי אפשרית ללא כריית הפחם.

הודו מדורגת במקום השלישי בזיהום עולמי

הודו היא המדינה השלישית בזיהום פחמן, אחרי סין וארה"ב. ובעוד שיעד האפס זיהום של ארה"ב הוא 2050 ושל סין הוא 2060, בהודו היעד הוא רק 2070.

כעת טוען אדאני כי התמיכה שלו באנרגיה ירוקה נועדה לחזק את הביטחון האנרגטי של הודו, אך יכול להיות שההחלטה מושפעת ממחאות שקמו באוסטרליה כשניסה להקים שם מכרה פחם, והחשש ממחאות נוספות בעולם, לצד הרצון להתרחב בצורה גלובלית.

מקורב לראש ממשלת הודו

אדאני הוא אחד מאנשי העסקים הקרובים לראש ממשלת הודו נרנדרה מודי. אפשר לראות זאת בפעילות המשותפת בין העסקים של אדאני למטרות הממשלתיות. לדוגמה, ב-2021 התחיל אדאני בבניית נמל בסרי לנקה, מהלך שנעשה בעידודו של מודי כדי לאפשר דריסת רגל הודית בנמל, הנשלט על-ידי חברות סיניות. תוצאה נוספת של הקרבה בין איש העסקים והממשל היא שאדאני משקיע בתשתיות, מרכזי מידע ותשתיות תחבורה, לפי צורכי הממשלה, כך לפי בלומברג.

אדאני הוא גם איש העסקים העומד מאחורי הרכישה של נמל חיפה. קבוצת אדאני שבשליטתו, בשיתוף-פעולה עם חברת גדות הישראלית, ניצחה במכרז על נמל חיפה בחודש יולי האחרון עם הצעה של 4.1 מיליארד שקל, כמיליארד שקל מעל הציפיות. על-פי ההצעה, הקבוצה תשלם 3.9 מיליארד שקל, כשהמדינה מעניקה מעין "בונוס" של 200 מיליון שקל, על כך שאדאני ההודית היא משקיע אסטרטגי (70% מהעסקה).

בשבוע שעבר אישרה הוועדה למכירת מניות המדינה את בקשת קבוצת אדאני-גדות להארכה לסגירה הפיננסית במכרז להפרטת נמל חיפה. הבקשה וההארכה מגיעות לאחר תכנון של הקבוצה להשיג מימון של 2.8-3 מיליארד שקל, מימון שהן לא השיגו עד עתה.

אדאני הקים את קבוצת אדאני כשהיה רק בן 26, בשנת 1988. אבל הדרך שלו להון מוערך של מעל 100 מיליארד דולר ולבעלות על נמלי ענק בהודו, באוסטרליה ובמדינות נוספות במזרח לא הייתה קצרה. הוא החל כסוכן יהלומים צעיר, ובתום שנתיים בלבד הוא כבר הקים חברת תיווך יהלומים משלו במומביי. בתחילת שנות ה-80 הוא מונה למנהל התפעול של מיזם המסחר בטקסטיל של אחיו, וכך עשה את צעדיו הראשונים בעולם המסחר והיבוא.