הפייקים ששטפו את הרשתות זמן קצר לאחר מותה של מלכת בריטניה

לא, מייגן מרקל לא חגגה בעקבות ההודעה, ועוד פייקים שקשורים למותה של המלכה אליזבת' השנייה • המשרוקית של גלובס

ציוץ ויראלי בטוויטר, 8.9.22
ציוץ ויראלי בטוויטר, 8.9.22

המלכה מתה, יחי המלך החדש. מותה בשבוע שעבר של מלכת הממלכה המאוחדת, אליזבת' השנייה, אחרי שבעים שנות מלוכה, זכה באופן טבעי לסיקור נרחב והדים רבים ברחבי העולם כולו. מנהיגים בולטים שלחו תנחומים, חברי הפרלמנט בבריטניה נשאו הספדים, העיתונים פרסמו כותרות ענק וגם יצרני הפייקים "סיפקו את הסחורה". תוך זמן קצר החלו לצוץ ברבים מאתרי בדיקות העובדות בעולם עוד ועוד בדיקות שעסקו במותה ובחייה של המלכה שהלכה לעולמה בגיל 96. אספנו כמה מהבולטות שבהן.

עוד חוזר הניגון. היחסים הלא פשוטים בין משפחת המלוכה לבין הנסיך הארי ורעייתו מייגן מרקל הם כמובן לא סוד, ואפילו נפרסו בהרחבה בתוכניתה של אופרה וינפרי. אבל האם היחסים הם עכורים ברמה כזאת שמרקל תביע שמחה גלויה על מותה של המלכה? כך עולה מציוץ ויראלי שצבר תאוצה בימים האחרונים בו נראית הדוכסית מחויכת כשהיא לבושה חולצה עם תמונת האלבום המוכר של הסמית'ס שנקרא "The Queen is Dead". "אני לא מאמין שמייגן הלכה לכיוון הזה", כתב מעל התמונה הצייצן שהפיץ אותה. אלא שבדיקה של Lead Stories מעלה שהתמונה הזו פורסמה לראשונה ב־2021, מעט לאחר הריאיון המפורסם לאופרה שהזכרנו, על ידי ג'וני מאר, הגיטריסט של הסמית'ס. זו הייתה סאטירה, וכבר אז לא היה מדובר בתמונה אמיתית, אלא בכזאת שעברה עיבוד גרפי.

סרט רע. ההודעה על מותה של המלכה הציפה גם את עברה האימפריאלי של בריטניה, שמטבע הדברים מעורר לא מעט ביקורות ומחלוקות. הציוץ שהחיה הפעם את הנושא היה כזה ששיתף סרטון וידיאו בו נראית לכאורה המלכה כשהיא "זורקת אוכל לילדים אפריקאים כמו תרנגולות". בסרטון, שהציוץ שקידם אותו זכה תוך זמן קצר לכאלפיים שיתופים, אכן רואים אישה בשמלה לבנה משליכה דבר מה לילדים שנאבקים כדי לתפוס את מה שהושלך לרצפה, אך בארגוני בדיקת עובדות הודיים כמו Boom ו־The Quint שמו לב מהר מאוד שכמעט שום דבר לא מסתדר עם הטענה. מתברר שהסרטון המקורי צולם ב־1899 או 1900, כלומר, לפני הולדת אליזבת'; הוא צולם בהודו־סין הצרפתית (וייטנאם של היום) ולא באפריקה; האישה שנראית בו היא צרפתית, והיא לא זורקת מזון אלא מטבעות.

פה קבור הכלב. אחד מהסמלים המזוהים ביותר עם המלכה היו כלבי הקורגי שלה. האם היא אהבה אותם עד כדי כך שכעת הם יקברו לצדה בעודם בחיים? התשובה המיידית הייתה אמורה להיות כמובן שלא, אך ציוץ שבו נטען כך ומקורו באנגלית, צבר מהר מאוד תאוצה בקרב דוברי ספרדית שהזדעזעו מהרעיון. בארגון הספרדי Maldita הסבירו לבסוף שבמקום להזדעזע היה עדיף פשוט ללחוץ על הלינק המצורף לציוץ שמוביל לאתר סאטירי.

מגדלים פורחים באוויר. כמו שקרה לא אחת בעבר, גם הפעם, לאות הזדהות עם העם הבריטי, הואר בניין עיריית תל אביב כך שיציג את דגל הממלכה המאוחדת. אבל האם כך נהגו גם במגדל בורג' חליפה המפורסם בדובאי? תמונה מרשימה כזאת פורסמה בטוויטר, אבל כפי שהראו ב־India Today, התמונה היא מ־2017, אז הדבר נעשה לאות הזדהות עם קורבנות הפיגוע במנצ'סטר.

תחקיר: אוריה בר־מאיר

לקריאה נוספת: