כפי שפורסם בגלובס: לא יהיה כל עיכוב בהפקת הגז במאגר כריש

גורם מדיני בכיר אישר את הפרסום בגלובס כי הפקת הגז בכריש תיעשה בהתאם ללוח הזמנים של חברת ארנג'יאן ולא תושפע מאיומי חיזבאללה • הסכם הגרעין עם איראן לא ייחתם לפני בחירות האמצע לקונגרס בראשית נובמבר

מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן
מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן

גורם מדיני בכיר מאשר את הפרסום בגלובס כי הפקת הגז במאגר כריש תיעשה בהתאם ללוח הזמנים של חברת ההפקה אנרג'יאן ולא יהיה שום עיכוב בשל איומי חיזבאללה.

לדבריו, "אנחנו בעיניים פקוחות לעבר חיזבאללה ואיומיו. המדיניות בתוקף - כשבאנרג'יאן יהיו מוכנים הם יפיקו. בעשרים בחודש תתחיל פרוצדורת הכנסת הגז למערכת וכשבועיים אחר כך התחלת ההפקה המלאה וההזרמה ללקוחות אם חיזבאללה ינסה לעשות משהו זו תהיה טעות חמורה מבחינתו".

בשבועות האחרונים היו פרסומים בשם "גורמי ביטחון" כי ההפקה תעוכב לכאורה מסיבות טכניות אך בפועל כדי לאפשר למו"מ להסתיים ולהגיע להסכם בין המדינות. בגלובס פרסמנו בסוף השבוע כי אכן היו פניות לאנרגי'אן בנושא הזה, את המנכ"ל והבעלים מתיאוס ריגאס דחה אותן. בד בבד בקרב ההנהגה בישראל היו חילוקי דעות בסוגיה וכמה מהגורמים המעורבים הצדיקו את עמדת ריגאס. אנרג'יאן הנסחרת בלונדון ובתל אביב, הודיעה ביום חמישי האחרון בדיווח הרבעוני שלה כי ההפקה לתוך המערכת תחל ב-20 בחודש או בתוך זמן קצר וכשבועיים אחר כך תחל ההפקה המלאה.

ביחס למו"מ עם לבנון בסוגיית המחלוקת על הגבול הימי אמר הגורם כי "אנחנו באמצע תהליך אינטנסיבי יש התקדמות אבל עדיין הנחוצה הרבה עבודה". לדבריו השבועות הקרובים קריטיים והכדור בידי ממשלת לבנון שצריכה להכריע שהיא מוכנה להגיע להסכם. המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין אמר בשבוע שעבר לאחר סבב פגישות נוסף בישראל ובלבנון כי יש התקדמות רבה, אבל יש עוד מה לעשות, כדבריו.

הסכם הגרעין עם איראן מתרחק

לפי תמונת המצב הנוכחית במו"מ בין איראן לארה"ב - הסכם להחזרתה של איראן להסכם הגרעין לא ייחתם לפני בחירות האמצע לקונגרס בראשית נובמבר. לדברי הגורם, איראן רוצה בהסרת עיצומים באופן מלא ובהפסקת חקירות הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בהקשר להפרות העבר שלה. איראן סירבה עד כה לתת הסברים למציאת עקבות אוראניום באתרים שונים מאלה שדיווחה עליהם וניסתה לטשטש את העקבות הללו.

לדברי הגורם, ארה"ב, בריטניה, צרפת וגרמניה (השותפות להסכם הגרעין) התחייבו בפני ישראל שלא ילחצו לסגירת תיקי החקירה הפתוחים. עוד אמר כי האמריקאים התחייבו עוד שלא יתנו ערבויות משמעותיות כפי שדרשה איראן למקרה שנשיא חדש יחליט כפי שעשה דונלד טראמפ, לסגת מההסכם החדש. מנהיגה של איראן האייטוללה חאהמינאי עומד על דרישותיו אלה ולכן נראה כי ההסכם בשלב הזה מתרחק.

בתשובה לשאלה מה האלטרנטיבה, ענה הגורם כי ישראל מאמינה שניתן להגיע להסכם טוב יותר מזה של 2015. "יש להסכם הישן יתרונות רק בטווח קצר ומעט בינוני והכסף והלגיטימציה שאיראן תקבל הם צרה צרורה. צריך וחובה להאריך את מועד פקיעת ההסכם". לדברי הגורם, גם האמריקאים ומעצמות אירופה מבינים כי בקרוב המגבלות של ההסכם הישן על תכנית הגרעין של איראן יפקעו - ישראל מנסה לשכנע כי התועלות מההסכם כבר פקעו למעשה וצריך להביא להסכם חדש וארוך טווח.

לדבריו, כדי ללחוץ על איראן להסכים לכך יש לחדש את העיצומים המשתקים על איראן במלוא הכוח וכן להניח את האופציה הצבאית על השולחן כאופציה ריאלית. עם זאת, הוא העריך כי מועצת הביטחון של האו"ם לא תדון בקרוב בהפרות של איראן כפי שהצביעה עליהן הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שכן דיון כזה עשוי לסתום את הגולל על המשא ומתן בשלב הזה.

הוא הוסיף כי איראן במרחק של שבועות מהגעה לחומר בקיע מספיק לפצצה אבל לא לפצצה עצמה שעבורה נדרש להכין מנגנון מורכב. לפי הגורם הנהגת איראן לא קיבלה את ההחלטה להתחיל להכין את השלב הסופי של הפצצה ואם תעשה כן, היא צפויה להגברת העיצומים ולטיפול נרחב של האו"ם והמעצמות.

הגורם הוסיף כי הקשר ההדוק עם הממשל הועיל לקבלת ההחלטה האמריקאית להימנע מעוד ויתורים הן בסוגיית הוצאת משמרות המהפיכה מרשימת ארגוני הטרור והן בקצב הסרת העיצומים שאיראן דרשה לזרז במסגרת ההסכם. הוא אמר כי גם עם הקונגרס התקיים קשר הדוק מאחורי הקלעים ובפגישות עם חברי קונגרס בישראל ובארצות הברית.

בסוגיה הפלסטינית אמר כי מחד תימשך פעילות התקפית של כוחות הביטחון ביו"ש כדי למנוע פיגועים, ומאידך ימשכו צעדי הקלה כלכליים לאוכלוסייה הפלסטינית. הוא הבהיר כי בשל המצב הפוליטי לא צפויות "דרמות גדולות" במישור המדיני וכי כל הצדדים מודעים לכך.