מות המלכה שיבש את סדר היום הכלכלי והאזרחי בבריטניה

ראשת הממשלה החדשה, ליז טראס, הודיעה ביום חמישי על "תוכנית חירום" להקפאת מחירי האנרגיה (חשמל וחימום) בעבור התושבים שתחל ב־1 באוקטובר • אולם מספר שעות לאחר מכן פורסם כי המלכה הלכה לעולמה, מה ששיבש לחלוטין את התוכניות

ראש ממשלת בריטניה ליז טראס והמלך צא'רלס ה־3, יום שישי / צילום: Associated Press, Yui Mok
ראש ממשלת בריטניה ליז טראס והמלך צא'רלס ה־3, יום שישי / צילום: Associated Press, Yui Mok

התזמון של תקופת האבל והלוויית המלכה אליזבת השנייה במהלך עשרת הימים הקרובים אינם אופטימליים בעבור הכלכלה הבריטית. הממלכה המאוחדת המתינה במשך חודשיים תמימים להכרעה במרוץ בתוך המפלגה השמרנית לגבי מי יהיה ראש הממשלה הבא של בריטניה. אחרי שהוכרע, ראשת הממשלה החדשה, ליז טראס, הודיעה ביום חמישי על "תוכנית חירום" להקפאת מחירי האנרגיה (חשמל וחימום) בעבור התושבים שתחל ב־1 באוקטובר, אולם שעות לאחר מכן הופצה ההודעה כי המלכה הלכה לעולמה - וסדר היום הכלכלי והאזרחי השתבש. 

בריטניה חושפת תוכנית למאבק במשבר האנרגיה: תקפיא את חשבונות הצריכה הביתית
"השנה הטובה" של בריטניה הפכה ברגע למשבר כלכלי מעמיק  

הצורך בתוכנית כזו הוא אקוטי. כלכלת בריטניה נמצאת מול שילוב נסיבות יוצא דופן, של עליות מחירים גבוהות (האינפלציה היא דו־ספרתית והגיעה ל־10.1% ביולי), זינוק יוצא דופן בעלויות האנרגיה שמאיים לרושש משקי בית ולהביא עסקים לפשיטת רגל וגם מיתון מתגלגל, שבמסגרתו הקטנת הצריכה של התושבים כתוצאה מעליות המחירים מתחברת לקשיי אספקה גלובליים ולהאטה בסין כדי להפחית את היצוא הבריטי, ולכווץ את הכלכלה. השטרלינג הבריטי נמצא בשפל של קרוב לארבעה עשורים מול הדולר.

זו הסיבה שטראס, לפני שעברה להתמקד בסדרי הטקס וההלוויה ובאירוח עשרות מנהיגי עולם, כולל הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן ב־12 בספטמבר, הציגה תוכנית שאמורה להקפיא את תשלומי האנרגיה של משקי הבית בבריטניה (חשמל וחימום בגז) על 2,500 ליש"ט לשנה. ללא צעד ממשלתי כזה, היה המחיר מזנק ב־1 באוקטובר ל־3,549 ליש"ט, ובינואר ל־4,600 ליש"ט, לפי התחזיות האחרונות. אבל העלות של הצעד הזה, והמקור המימוני לו, עדיין אינן ברורים, ולכן התוכנית כולה נמצאת עדיין בספק.

טראס מבטיחה "לגלח" 5% מהאינפלציה

הדלפות מכיוון דאונינג 10 העריכו כי העלות תסתכם ב־150 מיליארד ליש"ט למשך שנתיים, מה שהופך את הצעד לתוכנית הסיוע הגדולה ביותר למשבר האנרגיה האירופי מצד ממשלה עד כה. אבל אנליסטים בדויטשה בנק אמרו מנגד כי העלות עשויה להאמיר ל־200 מיליארד ליש"ט או אף יותר, ולהוות הוצאה אדירה של כ־6% מהתמ"ג הבריטי.

על כל תוכניות החילוץ והסיוע להתמודדות עם מגפת הקורונה בממלכה המאוחדת הוצאו בסך־הכול כ־300 מיליארד ליש"ט על פני שנתיים. הוצאות אלו "הקפיצו" את יחס החוב־תמ"ג של בריטניה אל מעבר ל־100%, לעומת כ־83% לפני המגפה.

טראס הבטיחה ביום חמישי כי הסיוע הממשלתי "יגלח" כ־5% מהאינפלציה, אולם מול תחזיות שהיא תגיע ל־20% בינואר, לא מדובר בהפחתה לאפס. בחודשים האחרונים "גלשה" האינפלציה מתחומי המזון והאנרגיה גם לאינפלציית הליבה, ובנק אנגליה מנהל תהליך הדרגתי של העלאת הריבית (שמתעכב בגלל מות המלכה והצורך לדחות את הפגישה שלו השבוע לאות כבוד).

הערכות: הכלכלה תתכווץ "רק" ב־0.2%

העובדה כי טראס לא הציגה מקור תקציבי לתוכנית, וככל הנראה תממן אותה על ידי גיוס חוב חדש והעמקת הגירעון הביאה את התשואה על אג"ח בריטי לעשר שנים לזנק מעבר לרף של 3%. מצד שני, ההודעה גרמה לבנק ההשקעות "קרדיט סוויס" לשפר את תחזיתו לגבי הכלכלה הבריטית ב־2023. כעת חוזים האנליסטים כי הכלכלה תתכווץ "רק" ב־0.2%, לעומת תחזית להתכווצות של 0.6%.

בניסיון לשדר רגיעה לציבור בבריטניה, מסרה הממשלה בימים האחרונים כי היא "תמשיך להתקדם" עם התוכנית להקפאת מחירי האנרגיה, שכוללת גם העמדת ערובות מיידיות של כ־40 מיליארד ליש"ט לחברות אנרגיה כדי שיוכלו להמשיך את פעילותן, בימים הקרובים, למרות האבל הלאומי.

מקור ב"דאונינג 10" מסר כי המקורות התקציביים לתוכנית יוצגו כמתוכנן בעוד כעשרה ימים, וכי התוכנית תיכנס לתוקף ב־1 באוקטובר. עדיין, עצם ההתייקרות מכפילה את המחיר לעומת השנים הקודמות, ואף יותר מכך, כך שמשקי בית מסוימים צריכים לנסות ולהתמודד עם הוצאה חודשית נוספת של 100 ליש"ט לפחות על אנרגיה, בנוסף למחירים המאמירים ברוב התחומים האחרים.