המלכה שדאגה לשמור על ההון והמעמד של בית המלוכה מחוץ לדיון הציבורי

מעבר להיותה סמל של אחדות בבריטניה, לאליזבת השנייה היה הישג משמעותי נוסף: היא הצליחה לשמור מחוץ לשיח הציבורי את הדיונים בדבר נחיצותם של בני המלוכה וכן את עלותם למשלם המסים הבריטי - כ־100 מיליון ליש"ט בשנה • בינתיים המגזר העסקי בבריטניה עוצר מהלכים כלכליים חשובים בתקופת האבל: בנק אנגליה דוחה את העלאת הריבית, ארגוני עובדים משעים שביתות, והבורסה ועסקים רבים הכריזו על הפסקת פעילות ביום ההלוויה

עיתוני הממלכה הבריטית ביום שאחרי מותה / צילום: Associated Press, Jon Super
עיתוני הממלכה הבריטית ביום שאחרי מותה / צילום: Associated Press, Jon Super

המגזר העסקי בבריטניה הודיע כי יכבד את תקופת האבל הלאומי על המלכה אליזבת השנייה שהלכה לעולמה ביום חמישי, בשורת צעדים בעלי השלכה ממשית על הכלכלה. "בנק אנגליה", הבנק המרכזי של בריטניה, הודיע כי הוא דוחה את הישיבה שתוכננה ליום חמישי הקרוב, בה היה צפוי להודיע על העלאת ריבית חדה בניסיון להילחם באינפלציה, עד לאחרי הלווייתה של אליזבת, המתוכננת להתקיים ביום שני הבא. הסיבה, לדברי הבנק, היא "אבל לאומי". זו תהיה אחת הפעמים היחידות שבהן פגישה של הבנק, המוגדר כעצמאי, נדחקת מחוץ ללוח זמנים מוגדר מראש. 

עשרות מדינות ייאלצו להדפיס שטרות חדשים, דגלים יוחלפו: צ'ארלס הוכתר 
בתקשורת הבריטית אהבו לדבר עליה, ובכל זאת, 3 דברים שאולי לא ידעתם על המלכה אליזבת
מות המלכה: מה יקרה להון המיליארדים של בית המלוכה הבריטי?
אליזבת השנייה: היא לא אמרה הרבה, אבל נוכחותה אמרה הכול | פרשנות

גם כינוס מתוכנן של אחד מארגוני הגג של ארגוני העובדים הגדולים בבריטניה (TUC) נדחה לאות כבוד של תקופת האבל בת ה־12 יום שהוכרזה עם מותה של המלכה ביום חמישי, בטירת בלמורל שבסקוטלנד. בנוסף, כל השביתות המתוכנות לעשרת הימים הקרובים, ביניהן כאלו שתוכננו להתקיים על ידי שירות הדואר הממלכתי ועובדי הרכבות, הושעו גם הם. "מתוך כבוד לשירותה רב השנים של המלכה למדינה, החלטנו לדחות את השביתה המתוכננת לסוף השבוע", מסר ארגון עובדי הרכבות, שגם הודיע על ביטול שביתות ענק של עשרות אלפי עובדים שתוכננו להתקיים לקראת סוף השבוע.

בריטים רבים מרחבי הממלכה צפויים להשתמש בתחבורה הציבורית כדי לבוא ללונדון ולחלוק כבוד אחרון למלכה, שארונה יועבר מארמון באקינגהם לווסטמינסטר ביום רביעי הקרוב. הארון יוצג לציבור במשך ארבעה ימים והלווייתה של המלכה ב־19 בספטמבר צפויה להיות אירוע רב־משתתפים, מבריטניה ומרחבי העולם, והוכרז כיום חופשה בממלכה המאוחדת. לא יתקיים מסחר בבורסה הבריטית ביום זה. עסקים רבים הודיעו מראש כי יהיו סגורים במועד זה. ניתוח של אתר Business Insider, העריך כי הפגיעה בתמ"ג כתוצאה מהצעדים השונים עשויה להגיע ליותר מ־6 מיליארד ליש"ט.

 
  

כלי לקידום אינטרסים כלכליים

בית המלוכה הבריטי, והמלכה אליזבת שעמדה בראש הממלכה המאוחדת ב־70 השנים האחרונות, סייע רבות לקדם אינטרסים עסקיים בריטיים ברחבי העולם, כולל ביקורים מתוקשרים בתמורה להסכמי סחר. המלכה עצמה ביקרה בסעודיה, עומאן ואיחוד האמירויות במזרח התיכון. כעת, בני משפחה נוספים, ובמיוחד הנסיך וויליאם הפופולרי־גלובלית, צפויים לקיים ביקורים רבים בשם האינטרסים של הממלכה המאוחדת.

בהספדים הרבים שהתפרסמו בימים האחרונים בבריטניה ובעולם הודגשה יכולתה של המלכה אליזבת להיות סמל של אחדות בעבור תושבי הממלכה המורכבת מארבע אומות שונות (אנגליה, סקוטלנד, ווילס וצפון־אירלנד). במבחן התוצאה, למלכה היה הישג נוסף: שמירת המעמד וההון של משפחת המלוכה הבריטית מחוץ לדיון ציבורי אמיתי בנוגע לעלויות ולנחיצות.

המלך החדש צ'רלס נושא דברים מארמון בקינגהאם, שישי / צילום: Associated Press, Yui Mok
 המלך החדש צ'רלס נושא דברים מארמון בקינגהאם, שישי / צילום: Associated Press, Yui Mok

מתוך שמונה המשפחות העומדות בראש מונרכיות חוקתיות באירופה (שבדיה, דנמרק, נורבגיה, בריטניה, הולנד, בלגיה, ספרד ולוקסמבורג) - משפחת המלוכה הבריטית היא העשירה ביותר, בפער גדול. ישנן הערכות שונות בנוגע להון של המשפחה, כזה הכולל נכסים שהתגלגלו אליה כבר מסוף ימי הביניים, כמו טירות, אחוזות, ארמונות, שטחי אדמה רחבים, יצירות אמנות, תכשיטים, פריטים נדירים כמו בולים ורהיטים ועוד. ההערכות נעות בין 28 מיליארד ליש"ט ל־88 מיליארד ליש"ט, הבדל הנובע בעיקר מהקושי להעריך נכסים חסרי תחליף כמו ארמון בקינגהאם או טירת בלמורל, כמו גם את נכסי הכתר הקבועים שביניהם אדמות רבות. אבל בניגוד למשפחת המלוכה הדנית, למשל, שהעניקה את הנכסים למדינה שלמעשה מאפשרת לה לגור בהם, הנכסים הללו רשומים על שמה של המשפחה המלכותית הבריטית.

משפחת המלוכה היקרה באירופה

גם התקציב השוטף שלו זוכה משפחת המלוכה הבריטית גבוה בהשוואה למשפחות אחרות ביבשת. המשפחה מתקיימת מקרן "מענק הריבון", שמוקדשת לה החל משנת 2011. המענק מורכב מחלק מההכנסות השוטפות המגיעות לבית המלוכה על השימוש בשטחים, ומתווספים לו כספים נוספים הנגבים מהציבור בעבור הוצאות בית המלוכה.

בסך־הכול, ההערכות הן שמשפחת המלוכה עולה למשלמי המסים הבריטיים כ־100 מיליון פאונד בשנה. באופן ישיר, לפי הערכות, כל תושב בריטניה משלם ליש"ט אחד מדי שנה לתקציב השוטף. אלו סכומים גבוהים בהשוואה ל־14 מיליון אירו שמקבלת משפחת המלוכה השבדית, ה־12 מיליון אירו שמקבלת משפחת המלוכה הבלגית או ה־10 מיליון אירו שמקבלת משפחת המלוכה הדנית.

וויליאם, קייט, הארי ומייגן,  שבת / צילום: Associated Press, Kirsty O'Connor
 וויליאם, קייט, הארי ומייגן, שבת / צילום: Associated Press, Kirsty O'Connor

למלכה אליזבת עצמה היה הון המוערך ב־365 מיליון ליש"ט על ידי רשימת העשירים המקיפה של ה"סאנדיי טיימס". מעבר לסכומים הנאים שירשה מאביה, ירשה המלכה באופן פרטי את טירת בלמורל, המקום בו מתה, וכן את אחוזת סנדיגהאם. היא גם קיבלה לידיה את ירושת הנסיך פיליפ בעלה, שמת לפני כשנה - שוויה עומד על לפחות 10 מיליון ליש"ט. בתוך סכום זה לא נכללות יצירות אמנות וספרים נדירים שהנסיך פיליפ הוריש לה. המלכה האם הורישה לאליזבת כ־70 מיליון ליש"ט, לצד כמה יצירות אמנות שחלקן הועברו למוזיאונים הלאומיים. ישנו גם אוסף בולים יוקרתי שהמלכה, לפי הדיווחים, נהנתה להציג למבקריה.

מס ירושה לא תקף למשפחת המלוכה

לגבי נכסי משפחת המלוכה, נכסי הכתר (Crown Estate), הרי שהם נשארים בחזקת המשפחה ללא שינויים משמעותיים ומוחזקים בנאמנות. שוויים מוערך ב־30 מיליארד ליש"ט. לגבי הנכסים ה"פרטיים" של המלכה, הרי שרובם אמור לעבור כעת לידי המלך החדש צ'ארלס השלישי.

לפי חוק שהוסכם בשנות ה־90 מול ממשלה בראשות הלייבור, מסי הירושה בבריטניה לא תקפים למשפחת המלוכה, כדי למנוע את שחיקת האוצר שלה. לכן, לא ישולם מס בגובה 40% על מאות המיליונים שיעברו למלך צ'ארלס. המלך גם צפוי להמשיך ולכלול בקרן הצדקה שלו את ההכנסות ממכירות עסקי הביסקוויטים האורגניים שלו (Duchy Organics).

עיתוי תקופת האבל אינו נוח לכלכלה הבריטית. ראש הממשלה ליז טראס, הספיקה להודיע לפני מות המלכה על "תוכנית חירום" להקפאת מחירי האנרגיה (חשמל וחימום) בעוד שלושה שבועות, אך המימון לה - בין 150 ל־200 מיליארד ליש"ט - לא ברור. הממשלה מסרה כי "תעמוד ביעד" ותמשיך לעבוד על גיבוש התוכנית גם בימים הקרובים.