דיווחים: גרמניה הכריעה בעד רכישת מערכת חץ 3 מישראל במיליארדים

לפי דיווח בבלומברג, ממשלת גרמניה הכריעה: תרכוש את מערכת ההגנה מטילים התעשייה האווירית במחיר התחלתי של כ-2 מיליארד אירו • זאת על רקע ביקורו של ראש הממשלה יאיר לפיד בברלין ופגישתו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ

ניסוי של הטיל חץ 3 בפלמחים / צילום: משרד הביטחון
ניסוי של הטיל חץ 3 בפלמחים / צילום: משרד הביטחון

הממשלה הגרמנית קיבלה הכרעה לרכוש את מערכת ההגנה מטילים חץ 3, פרי שיתוף-פעולה ישראלי-אמריקאי - כך מדווחת היום (ב') סוכנות הידיעות בלומברג, על רקע ביקור ראש ממשלת ישראל יאיר לפיד בברלין ופגישתו עם קנצלר גרמניה אולף שולץ היום בצהריים. לפי הדיווחים, הממשלה הגרמנית הכריעה בעד המערכת הישראלית ונגד מערכת THAAD האמריקאית, הנחשבת למתחרה שלה ומיוצרת על ידי חברת לוקהיד-מרטין. העסקה עשויה לעמוד על מחיר התחלתי של כ-2 מיליארד אירו, לפי דיווחים קודמים.

הבקשה מישראל ומארה"ב לקבל אישור ולהיות הלקוחה הראשונה בעולם של המערכת ליירוט טילים בליסטיים היא חלק משינוי מקיף במדיניות החוץ והביטחון של גרמניה, עליו הכריז שולץ בימים שאחרי הפלישה הרוסית לאוקראינה בנאום מדיניות מכונן. מאז משלחות גרמניות, כולל מטעם ועדת החוץ והביטחון הגרמנית וכן מהצבא ומחיל האוויר הגרמני, ביקרו בישראל בחודשים האחרונים כדי לדון ברכש המערכת, לפי דיווחים.

לישראל ולגרמניה כבר שיתוף-פעולה ביטחוני פורה, כולל בתחום המל"טים, במסגרתו התעשייה האווירית וחיל האוויר הישראלי מחכירים כשבעה מל"טים מסוג Heron-TP לצבא הגרמני, בעסקה ששוויה כמיליארד אירו. לאחרונה הוחלט גם לחמש את המל"טים בטילים ישראלים, אחרי שנים של דיונים בנוגע לאתיקה של הצעד.

חץ 3 תעלה כשני מיליארד אירו לגרמניה

לפי הדיווח בלומברג היום, גרמניה כבר "קיבלה החלטה ראשונית לדחות את מערכת THAAD המיוצרת על ידי לוקהיד-מרטין" ו"לרכוש את מערכת חץ 3". הקנצלר שולץ אמר היום במסיבת עיתונאים כי "אנו להוטים מאוד לעבוד עם ישראל בתחום זה (הביטחון), כולל בתחום ההגנה האווירית שבו לישראל יש מוצר אפקטיבי מאוד". לפיד אמר כי אינו יכול לאשר את קיום העסקה, אך כי ישראל "מחויבת לחלוטין" לביטחון אירופה וגרמניה.

פרסומים קודמים בגרמניה, בעיתון בילד, ציינו כי רכש המערכת יעלה כשני מיליארד אירו לפחות, ויכול לטפס למיליארדים רבים נוספים. הגורמים הגרמנים שצוטטו בעיתון העריכו כי היא תוכל להיות מבצעית עד 2025. הגורמים העריכו כי המכ"ם רב העוצמה של המערכת, "אורן ירוק", ייפרש בשלושה מוקדים בגרמניה, והמידע מהם יועבר לבסיס חיל האוויר באודם, שבמערב המדינה. משגרי הטילים המיירטים יוצבו במקומות שונים בגרמניה, וייתכן שגם במדינות אחרות.

הגורמים הביטחוניים שדיברו עם העיתון אמרו כי המכ"ם הוא כה חזק, עד כי יוכל לזהות גם שיגורים לעבר רומניה, פולין והמדינות הבלטיות. מדינות אלו יוכלו לרכוש מיירטים באופן עצמאי, וגרמניה תספק להם את תמונת המכ"ם. "אנחנו יכולים 'לפרוש' את השימוש על מדינות שכנות", אמר מחוקק גרמני בעבר, "ועל ידי כך גרמניה תמלא תפקיד מרכזי בביטחון האירופי".

לפני כשבועיים הציג שולץ את חזון הביטחון האירופי שלו בנאום באוניברסיטת קארל בפראג. "יש לנו עוד הרבה לעשות רק כדי להדביק את הקצב בתחום ההגנה מפני איומים מהאוויר ומהחלל", אמר שולץ. הוא הציע למדינות אירופה לשתף פעולה כדי ליהנות מ"מטריית הגנה". גרמניה הקימה קרן חוץ תקציבית בשווי 100 מיליארד אירו בימים שאחרי פלישת רוסיה לאוקראינה, ומתכוונת להשקיע משמעותית בשדרוג הצבא שלה ויכולות ההגנה. סוכנות רויטרס דיווחה היום כי בכיר גרמני ציין שאכן ישנה החלטה לרכוש את מערכת חץ 3, אך כי "שום דבר עדיין לא חתום".