אפל | בדיקת גלובס

מערכת ההפעלה החדשה של אפל, iOS 16: מה השתנה ואילו פיצ'רים סודיים יש בה

לאחר השקת דגמי אייפון 14 בשבוע שעבר, אפל השיקה מערכת הפעלה חדשה • איזה פיצ'ר חדש נוסף לעמוד הבית, כיצד המערכת החדשה דואגת לבריאות שלכם, איך היא עוזרת לאנשים שנמצאים בזוגיות מתעללת, ומה עדיין חסר • בדיקת גלובס

מערכת ההפעלה החדשה של אפל. האם כדאי לעבור? / צילום: צילום מסך
מערכת ההפעלה החדשה של אפל. האם כדאי לעבור? / צילום: צילום מסך

ענקית הטכנולוגיה אפל  השיקה את דגמי אייפון 14 החדשים בשבוע שעבר, ואמש (ב') היא שחררה לצרכנים את מערכת ההפעלה החדשה שלה, iOS 16.

מערכת ההפעלה החדשה מביאה מספר בשורות משמעותיות, והיא פתוחה לעדכון לבעלי אייפון 8 והלאה. מה צריך לדעת לפני שמעדכנים, מהם הפיצ'רים החדשים, ואילו פיצ'רים סודיים צריך להכיר? בדיקת גלובס.

לא למהר: חכו עם עדכון הגרסה

אנשים רבים רצים לבצע את עדכון הגרסה החדש של אפל מיד עם השקתו, בעיקר כשמדובר במערכת הפעלה חדשה לגמרי. עם זאת, ראוי להמליץ בכל עדכון שכזה, דווקא לחכות.

לא מדובר רק באפל, אלא בעדכון של כל חברה. מערכות הפעלה חדשות גוררות תקלות ובאגים שאפשר וכדאי להימנע מהם. אפשר לחכות מספר ימים לפני שעוברים לגרסה החדשה - ככה נמנעים מתסכול אפשרי, ועוברים מתי שבטוח.

גולת הכותרת: התאמה אישית של מסך הבית

באירוע ההכרזה של אפל, החברה חתמה על כותרת ענקית: "ב-iOS 16, אנו מביאים את העדכון הגדול ביותר אי פעם למסך הנעילה". ענקית הטכנולוגיה מאפשרת עכשיו למשתמשים לעצב מחדש את עמוד הבית שלהם. אם תלחצו ארוכות על עמוד הבית, יהיה אפשר לבחור עיצובים קיימים ולהתאמים למה שאוהבים או לגמרי לשנות שלושה וקטורים מרכזיים בעמוד הבית תחת כפתור "Customize": תמונה/טפט, עיצוב, פונטים וצבעים לשעון ולכיתוב ולבסוף, ווידג'טים נוספים שאפשר לשים.

נראה כי כרגע אי אפשר לערוך את עמוד הבית הראשי, אלא אפשר רק את האפשרויות החדשות שנפתחות. כנראה מדובר בבאג שיתוקן בהמשך הדרך.

התאמה אישית של מסך הבית / צילום: צילום מסך
 התאמה אישית של מסך הבית / צילום: צילום מסך

ברגע שמחליטים על המאפיינים השונים שיש בעמוד הבית, אפשר להתחיל לעצב את עמוד הבית בצורה המותאמת האישית עבורכם. ברגע שהוחלט על עיצוב מסוים בעמוד הבית, הוא יופיע גם כרקע במסך הפתיחה של המכשיר (ובעת הגדרת העיצוב, ניתן להחליט האם הרקע יופיע מטושטש או כתמונה רגילה). מה שבעיקר מעניין בפיצ'ר הזה הוא היכולת לעשות מספר עיצובים שכאלו. בנוסף, העדכון מאפשר להפוך תמונות של אנשים שקיימות בגלריה שלכם חלק מהעיצוב של עמוד הבית, והמכשיר יציע לכם אופציות מומלצות על בסיס התמונות הקיימות.

אחד המהלכים המבריקים של אפל הוא פתיחת האפשרות להתאים כל עיצוב למצב "פוקוס" אחר. אפשר לקבוע את העיצוב של העבודה ולהתאים את "הפוקוס", משמע לאשר לאפליקציות מסוימות להראות התראות ולהחליט אילו אפליקציות לא יוכלו להציג התראות בעיצוב הזה. המטרה היא לאפשר למשתמשים לקבל ריכוז מלא בזמן עבודה או ניתוק מוחלט כשהם בחופשה, למשל. חלוקה מאוד הגיונית שרוב המשתמשים יעשו בעת שימוש בתכונה החדשה: עיצוב עבור עבודה, אחר עבור הבית ושלישי שבו כל האפליקציות זמינות.

התאמה אישית של מסך הבית / צילום: צילום מסך
 התאמה אישית של מסך הבית / צילום: צילום מסך

אין ספק שאפל רואה את הפיצ'ר הזה כגולת הכותרת בעדכון, אבל הוא ממש בתחילת דרכו. ההתרשמות הראשונית אכן מראה אפשרויות רבות שיכולות להגיע עם הזמן, וזה אכן נראה נהדר. בהמשך הדרך, כשאפל תפתח ווידג'טים נוספים או אפשרויות עריכה נוספות, יהיה אפשר לעשות הרבה יותר.

בנוסף, בעת שמיעת מוזיקה, האלבום או השיר ישתלטו על עיצוב עמוד הבית ותתאפשר שליטה נוחה יותר בנגן המוזיקה, בין אם מדובר באפל מיוזיק או בספוטיפיי.

מסך מוזיקה מהסרט אנקאנטו / צילום: צילום מסך
 מסך מוזיקה מהסרט אנקאנטו / צילום: צילום מסך

בלי פוטושופ: להעלים רקע מתמונות קיימות

אחד הפיצ'רים המעניינים בעדכון הוא האפשרות להעלים רקעים מתמונות קיימות. אפל מאפשרת כעת למחוק את הרקעים מתמונות ולהעתיק החוצה את האובייקטים. כשנכנסים לגלריה ובוחרים תמונה מסוימת, לוחצים עליה במשך מספר שניות עד שנוצר גל זוהר שסורק אותה ומאפשר להעתיק או לשתף את האובייקטים בלי הרקע.

העלמת רקע מתמונות קיימות
 העלמת רקע מתמונות קיימות

כעת תוכלו לעבור לאפליקציות אחרות ולהדביק את התמונות שהעתקתם, בלי שום שימוש בפוטושופ או תוכנות חיצוניות. ההתרשמות הראשונית היא שהפיצ'ר עובד נהדר ויודע לחלץ את הרקע בצורה טובה. בהרבה מובנים אפל מרמזת על יכולות מטא-וורס מעניינות מאוד שיגיעו בהמשך הדרך.

טקסט חי: העתקת כיתוב מסרטונים

עוד עדכון שמראה את יכולות הפיתוח של אפל, נמצא ביחס לפיצ'ר Live Text שלה. עד כה, היה אפשר להעתיק משפטים כתובים מתוך תמונות וכעת אפל מרחיבה את היכולת הזו גם לסרטונים. למעשה, אפל תאפשר לעצור סרטון קיים, ולסמן את המילים הרצויות, ולהעתיק אותן.

נכון לעכשיו, השירות עובד טוב כשמנסים להעתיק טקסטים באנגלית. עם זאת, כשמנסים להעתיק טקסטים בעברית, זה מעתיק אותם בג'יבריש ולא נותן את הטקסט המקורי.

לא למעלה, למטה: הסדר של התראות מתהפך

כבר שנים ישנו סטנדרט שכאשר מסתכלים על וילון ההתראות, ההתראות החדשות מגיעות מלמעלה ללמטה. כעת, אפל החליטה להפוך בלי אפשרות לשנות, כך שההתראות יעלו מלמטה. אם תחליקו את האצבע כלפי מעלה, ההתראות יתרחבו ולא יישארו מקובצות כלפי מטה, ואם תחליקו את האצבע מטה - מצב Count View ייכנס לתוקף, משמע ההתראות יוסתרו וייכתב כמה התראות זמינות חדשות נרשמו במכשיר. מדובר בשינוי תפיסה שצריך להתרגל אליו, משום שכפי שנראה כרגע, אין אפשרות להפוך לסדר הקודם.

בנוסף, אפל הציגה פיצ'ר נוסף בשם Live Activities כדי להראות אירועים חיים כמו תוצאות ספורט, המתנה לאובר, מוזיקה ועוד.

בריאות: מתי צריך לקחת את התרופות?

אפליקציית הבריאות של אפל מאפשרת מעקב אחר הבריאות שלכם, וב-iOS 16 החדש, יהיה אפשר לעקוב אחרי מועדי לקיחת התרופות . אם נכנסים לאפליקציית בריאות, "Explore" ולתרופות, אפשר יהיה להכניס תרופות חדשות, מה המינון ובאיזה שעה, ולקבל התראה באייפון.

הודעות: ביטול, עריכה ולא נקרא

במערכת ההפעלה החדשה, אפל מאפשרת למשתמשים לבטל או לערוך הודעות שנשלחו בעזרת iMesseges. לפי החברה, שתי דקות לאחר שהודעה נשלחה, ניתן יהיה לבטל אותה כל עוד למשתמש השני יש את מערכת ההפעלה החדשה גם. החברה גם מאפשרת לערוך הודעות ששלחתם, וגם זה אפשרי עד 15 דקות לאחר השליחה. בנוסף, אפל מאפשרת לסמן שיחות בהודעות כ"לא נקראו" כדי שיהיה אפשר לחזור אליהן מאוחר יותר. 

מצלמה: האייפון בתור אביזר עזר למק

בעזרת מערכת ההפעלה החדשה, אפל מאפשרת לכם לחבר את האייפון כדי שיתפקד כמצלמה למק. אם האייפון והמחשב שלכם מחוברים על אותו חשבון AppleID, ובמכשיר שלכם אתם מחוברים גם בבלוטות' וגם ב-Wifi והוא קרוב פיזית למק שלכם - תוצע לכם האפשרות לחבר את המצלמה של האייפון למק. ככה יהיה אפשר לעלות לשיחות מסוימות באיכות הרבה יותר טובה מאשר המצלמה של המק.

בנוסף, ישנה אפשרות של Desk View, שם האייפון מצליח לקלוט את מה שקורה על השולחן ולא רק מה שמולו בחיישן.

פרטיות: ביטחון נגד זוגיות מתעללת

אפל השיקה פיצ'ר מאוד מפתיע בעדכון - Safety Check. הרעיון הוא להגן על אנשים שנמצאים במערכות יחסים פוגעניות. באזור המיוחד הזה שנמצא תחת לשונית "Privacy & Security" בהגדרות, יהיה אפשר לזהות למי יש את הסיסמאות והמידע ואף לשנות במהירות את ההרשאות שניתנו לאנשים האחרים.

אפל מאפשרת לבצע איפוס מהיר של כל הגישות שניתנו לאנשים לאפליקציות ולחזק את האבטחה סביב חשבונות ולבחון את החיבורים הקיימים. בנוסף, יהיה אפשר לנהל את הגישות ואת השיתוף לאנשים אחרים בחשבונות האפל שלכם, כדי שיהיה אפשר לשלוט על כך כראוי.

בנוסף, אפל הכניסה גם כפתור מיוחד בצד העמוד שנפתח של "סגירה מהירה". אפל יוצאת מנקודת הנחה שיכול להיות שהפרטנר המתעלל יכול להפתיע ולכן מאפשרת לסגור את העמוד במהירות כדי שלא יוכל לראות מה מנסים לעשות בהגדרות.

פי'צר ה-Safety Check
 פי'צר ה-Safety Check

מה עוד: אחוזי סוללה, כפילויות, רטט במקלדת וסיסמאות Wi-Fi

אחד הדברים שאפל העלימה עם המעבר ל-FaceID, זו האפשרות לראות את אחוזי הסוללה במעלה המסך.עד כה, כדי לראות את האחוזים שנותרו, צריך היה להוריד את וילון ההתראות או מרכז השליטה, אך כעת אפשר להחזיר את מצב הסלולה לעמוד הבית דרך ההגדרות. נכנסים ל"סוללה", ומסמנים את "אחוזי סוללה".

חידוש נוסף קשור לתמונות. באפליקציית אנשי קשר וגם בתמונות אפשר לאחד אנשי קשר או למחוק תמונות כפולות, בהתאם להצעת האפליקציה. התהליך מאוד פשוט והאייפון מוביל אתכם בכל שלב בדרך.

בעבר, אפל לא אפשרה לקבל פידבק רטט מהמקלדת אלא רק סאונד כשמקישים במקלדת. כעת, יהיה אפשר לקבל גם פידבק גם ברטט. כנסו להגדרות, תחת לשונית "Sound & Haptics" (בעברית: צלילים ורטט אינטראקטיבי), שם תחת "משוב הקלדה" תוכלו להפעיל גם את ה"רטט אינטראקטיבי".

כלי נוסף שכדאי להכיר, זה לעקוב אחרי סיסמאות ה-Wi-Fi שהתחברתם בעבר אליהם. תחת הלשונית בהגדרות, תוכלו ללחוץ על עריכה/Edit בראשית העמוד, שם המכשיר יזהה את הפנים שלכם וייתן לכם את כל רשתות האינטרנט שהתחברתם אליהם בעבר. אם תכנסו לרשת הרצויה, תוכלו ללחוץ על הסיסמה, וזה יציג אותה וייתן לכם אפשרות להעתיק את הסיסמה.

ומה חסר: פיצול תשלומים ושיתוף משפחתי

באירוע ההשקה של אפל לפני כמה חודשים, ענקית הטכנולוגיה הציגה עוד כמה יכולות שעדיין לא ראינו באייפון. ראשית, פיצ'ר בשם Apple Pay Later, שמאפשר לכם לפצל עלות של רכישה לארבעה תשלומים שווים ללא ריבית וללא עמלות. כנראה ייקח זמן עד שזה יגיע לצרכנים.

בנוסף, אפל הכריזה על Family Sharing, יכולות משפחתיות משותפות. אחד הפיצ'רים שעדיין חסרים הוא iCloud Shared Photo Library - משמע ספריית ענן לתמונות לעד שישה אנשים. במקום שכל התמונות יגובו, יוגבו בענן המשותף רק התמונות שאתם רוצים לשתף. הפיצ'ר הזה עדיין לא זמין.