הסוללה בסמארטפון נגמרת מהר מדי: למה זה קורה ומה אפשר לעשות?

הסוללה במכשירים החכמים לרוב מחזיקה כיום עבודה אחד, ומשתמשים רבים מתניידים עם מטען לכל מקום • איך בכל זאת אפשר להאריך את חיי הסוללה קצת יותר?

סמארטפונים. איך אפשר להאריך את חיי הסוללה / צילום: Shutterstock, Akhenaton Images
סמארטפונים. איך אפשר להאריך את חיי הסוללה / צילום: Shutterstock, Akhenaton Images

השימוש האינטנסיבי בסמארטפונים מוביל לכך שמשתמשים רבים מתניידים באופן טבעי עם מטען לכל מקום. הסוללה במכשירים החכמים לרוב מחזיקה כיום עבודה אחד, והמשתמשים הכבדים נאלצים אף להטעין את מכשירם במהלך הזמן הזה. אך ישנם כמה כללים והגדרות שכדאי לבחון כדי להאריך את חיי הסוללה קצת יותר. 

לא המצלמה או הסוללה: זו המהפכה האמיתית שהציגה אפל באייפון החדש 
מכשיר הדגל הסיני הזה רוצה להביס את האייפון, אבל המחיר מפריע 
הסמארטפון המתקפל החדש של סמסונג עולה 6,499 שקל. האם הוא עומד בציפיות?

תצוגה ומסך: עקבו אחרי הבהירות וזמן הפעילות

תצוגת המכשיר והמסך צורכים סוללה רבה. אחת ההמלצות הנפוצות היא להפחית את בהירות המסך של המכשיר. ככל שהבהירות חזקה יותר, כך הסוללה נמצאת יותר בשימוש. מכשירים רבים מציעים בהירות אוטומטית ביחס לחשיפה לאור, אפשרות שכדאי להפעיל.

לצד זאת, ככל שהמסך דולק יותר זמן, כך הוא צורך יותר. בהגדרות במערכות ההפעלה השונות, אפשר להגדיר כך שהמכשיר ייכבה מהר יותר אם אין תגובה מצד המשתמש, ואז פחות ינצל את הסוללה. באייפון לדוגמה זה נמצא תחת "תצוגה ובהירות", ותחת ההגדרה "Auto-Lock".

בנוסף, במכשירי אנדרואיד, ובקרוב גם באייפונים, ישנו פיצ'ר בשם "Always on" שתמיד משאיר חלק מהתצוגה פועלת גם כשהמסך כבוי. אם רוצים לחסוך בסוללה יותר, אפשר לכבות את ההגדרה הזו.

על מה לוותר: הגדרות ששווה לבחון

אחת ההמלצות של היצרניות, למשל אפל, היא לוודא שהמכשיר משתמש בגרסה העדכנית ביותר של מערכת ההפעלה. 

בנוסף, במכשירים השונים יש כמה פיצ'רים והגדרות פעילות שיכולות לגזול לכם יותר זמן סוללה. לדוגמה, אם רכיב ה-WiFi שלכם או בלוטות' פעילים, למרות שהם לא מחוברים לשום דבר, הם יגזלו סוללה, כי הם מחפשים חיבורים אפשריים. בדומה גם לשירותי מיקום אם אתם לא משתמשים בהם באנדרואיד. לצד זאת, מומחים שונים מצביעים על כך שגם רכיבי רטט או סאונד, לדוגמה מקלדת שנותנת פידבק או סאונד, מנצלים יותר מהסוללה שלכם.

קבלת התראות במכשיר עוזרת לנו להיות מחוברים למה שקורה באפליקציות שהורדנו. עם זאת, אפשר לוותר על האפליקציות הלא-חשובות כדי למנוע התראות מיותרות וניצול של הסוללה. בנוסף, צריך לציין כי בעת התחממות המכשיר זה צורך יותר סוללה.

פיצ'ר נוסף שזולל סוללה קשור לעוזרות האישיות באפל ובאנדרואיד. המכשיר נמצא בכוננות תמידית לזיהוי הצירוך -  "היי, סירי" או "אוקיי, גוגל" - וזה בא על חשבון הסוללה. לכן אם אתם לא מהמשתמשים כבדים של הפיצ'ר הזה, שווה לוותר עליו ובמקום ללחוץ על הכפתור הייעודי במכשיר.

אינטרנט: WiFi על פני נתונים ניידים

אפל מציעה כמה צעדים שיעזרו לכם כדי למקסם את הסוללה שלכם. בין היתר, אחת ההמלצות היא שימוש בחיבור לאינטרנט אלחוטי, ולא בנתונים סלולריים. "כשאתם משתמשים במכשיר כדי לגשת לאינטרנט, חיבור WiFi צורך פחות חשמל מרשת סלולרית", נכתב באתר החברה.

רגע לפני שנגמרת הסוללה: מצב חיסכון בסוללה ומצב טיסה

במכשירים השונים, גם אנדרואיד וגם אפל, ישנם מצבי חיסכון בסוללה. חשוב להזכיר כי מצב שכזה בדרך-כלל מגביל חלק מהשירותים ולא נותן פעילות מלאה, אבל הוא גם ינמיך את השימוש בסוללה. מצבים אלה לרוב נמצאים תחת לשונית סוללה בהגדרות המכשיר.

במצב יותר בעייתי בו נשארו כמה אחוזים אחרונים לסוללה, אפשר להפעיל את מצב טיסה ובכך להגביל את המכשיר לגמרי, אך גם התקשורת של המכשיר לא תהיה פעילה. זה יקנה לכם קצת יותר זמן לפני כיבוי של המכשיר. ודאו שגם ה-WiFi וגם הבלוטות' כבויים במקביל למצב הטיסה.

מעקב בנתונים: אזור מיוחד לדאטה סביב הסוללה

היצרניות השונות מספקות אזור מיוחד בהגדרות כדי שתוכלו לעקוב אחרי ביצועי המכשיר שלכם. באזור הזה אפשר לעקוב אחרי השימוש בסוללה לאורך שעות היממה ולקבל תובנות מהמכשיר לגבי השימושים שלכם. באייפון לדוגמה אפשר לעקוב אחרי שעות הטעינה והשימוש ב-24 שעות האחרונות וגם בעשרה הימים האחרונים. שם למעשה אפשר לראות את האפליקציות עם צריכת סוללה גבוהה וכך להחליט אם צריך להשתמש בהן פחות או למחוק אפליקציות שאינן בשימוש אבל פועלות ברקע וצורכות יותר מדי.

בנוסף, לאחר זמן מה, הסוללה נשחקת בגלל השימוש. לכן, באזור המיוחד אפשר לראות את חיי הסוללה, משמע בכמה מקיבולת הסוללה המקסימלית ניתן להשתמש. שווה לעקוב אחרי זה, כדי שלא ייווצר מצב שהסוללה נשחקה יותר מדי.

כמה להטעין: עד הסוף או באמצע?

בהמשך לשחיקת הסוללה, מומחים שונים עמדו על השאלה כמה צריך להטעין ומתי זה פוגע בסוללה. לטענתם, ברגע שהמכשיר מתחמם יותר מדי ומקבל מתח חשמל לאורך זמן, הסוללה תישחק ותיפגע. בנוסף, כדאי להקפיד לא להטעין את הסלולה ל-100% ולא לתת לה להיגמר לחלוטין. לכן כדאי לטעון את הסוללה עד 80% (גג 90%) ולנסות לא לתת לסלולה לרדת מתחת ל-40%, כאשר הגבול התחתון האחרון בהחלט הוא 20%. 

הסוללה במכשירים היא מסוג ליתיום יון, והקיבולת של הסוללה מתאימה למספר מחזורים וטעינות. מומחים מסבירים כי טעינה עד הסוף או פריקה שלמה גורמת לסוללה להתעייף ולהישחק עוד יותר, כיוון שתאים בסוללה נפגעים מהסחרור הזה.

שווה בתיק: סוללה ניידת

אומנם לא מדובר בחיי הסוללה הישירים, אבל זו דרך חשובה למי שצריך להאריך את חיי הסוללה. אחד הפתרונות שהציפו את השוק הוא הסוללות הניידות, שמאפשרות לכם להטעין את הסוללה מכל מקום כל עוד הסוללת הניידת טעונה. שימו לב כי יש חברות רבות וגדלים שונים של סוללות, לפי הצורך שלכם, וכדאי לבדוק את האפשרויות השונות.