לימודי שמאות המקרקעין בדרך למהפך: אלו השינויים הצפויים

תקנות וכללי שמאות חדשים, ובהם השינוי במסלול הלימודים, אושרו לפרסום לעיון הציבור • המתכונת החדשה כוללת גם צמצום משמעותי של הבחינות החיצוניות • מסלולים ראשונים צפויים להיפתח כבר באוקטובר

סטודנטים. לימודי שמאות המקרקעין בדרך למהפכה / צילום: Shutterstock
סטודנטים. לימודי שמאות המקרקעין בדרך למהפכה / צילום: Shutterstock

הלימודים למקצוע שמאי מקרקעין צפויים לעבור בקרוב שינוי משמעותי: מועצת שמאי המקרקעין אישרה היום (א') פרסום לעיון הציבור של תקנות וכללי שמאות חדשים, שהמרכזי שבהם הוא הפיכת לימודי שמאות המקרקעין ללימודים שמתבצעים במלואם רק במוסדות אקדמיים הפועלים תחת המועצה להשכלה גבוהה, אך ורק במסלולים ובמוסדות שיאושרו על ידי מועצת השמאים - ובתארים המוגדרים "בעלי זיקה" לתחום.

עד היום יכול היה כל אדם בעל תואר ראשון, בכל מקצוע באשר הוא, ללמוד שמאות מקרקעין ולגשת לבחינות חיצוניות, וכך להפוך לשמאי מוסמך. המסלול הזה כלל שורה ארוכה של בחינות, 14 במספר, ואם עבר הנבחן את כולן בהצלחה - גם אם אינו מחזיק ברקע כלשהו הקשור לעולם זה - הפך לשמאי מקרקעין באופן רשמי. החלטת המועצה, שנמצאת כעת שלב אחד לפני אישור סופי, באה לשנות את המציאות הזו.

מסלולים מוגדרים ובחינה חיצונית אחת בלבד

על פי התקנות והכללים החדשים שאישרה היום המועצה, מתכונת הלימודים החדשה תתקיים, בשלב ראשון, במקביל למערך הבחינות הקיים, כמסלול לתואר ראשון בשמאות מקרקעין. זאת ועוד: רק בעל תואר עם זיקה למקצוע שמאות המקרקעין יוכל להתקבל ללימודים, תוך ביצוע פרקטיקום (התנסות מקצועית) במהלך הלימודים.

ההחלטה כוללת הגדרה של שישה תארים בלבד הנחשבים בעלי זיקה לעולם שמאות המקרקעין: כלכלה, משפטים, גאוגרפיה, תכנון עירוני, אדריכלות או מנהל עסקים. עוד קובעת ההחלטה כי כלל הבחינות במסלול שמאות המקרקעין יתנהלו מעתה תחת האקדמיה, למעט מבחן אחד, סופי, שינוהל על ידי מועצת שמאי המקרקעין עצמה. 14 הבחינות הקיימות היום ימשיכו להתבצע עבור מי שכבר נמצא בעיצומו של התהליך. בכוונת המועצה לקדם חקיקה שתבטל את הבחינות הללו כליל, בהדרגה, למעט הבחינה הסופית.

הרפורמה במערך הלימודים כוללת גם ארגון מערך הלימודים עצמו, כך שהמסלול יחולק לארבעה אשכולות. הלומדים במסלול יידרשו לעבור בכל פעם אשכול אחד, ורק אם השלימו אותו בהצלחה, יוכלו לעבור לאשכול הבא. צוות פיקוח מיוחד מטעם המועצה יוודא כי בכל מוסד שבו מתקיים המסלול, יתנהלו הלימודים על פי התקנות וההנחיות.

חיים מסילתי, יו"ר לשכת שמאי המקרקעין: "הלשכה מברכת על החלטת מועצת שמאי המקרקעין לאשר את נושא התואר האקדמי במסלול שמאות מקרקעין. העובדה כי כעת כל מי שירצה לעסוק במקצוע השמאות יידרש ללמוד תואר ראשון מאושר, עם זיקה לעיסוק עצמו, יביא לקו הסיום אנשי מקצוע מעולים אשר ימשיכו לשמר רמת מקצועיות גבוהה, לטובת המשק הישראלי המובל בין היתר על ידי קטר הנדל"ן".

חיים מסילתי / צילום: שלומי יוסף
 חיים מסילתי / צילום: שלומי יוסף

המטרה הבאה: הארכת תקופת ההתמחות

התקנות והכללים שאושרו לפרסום להערות הציבור יאושרו בתום 21 יום של המתנה מיום פרסומם הרשמי. שבעה מוסדות אקדמיים נמצאים בימים אלו לקראת סיומו של הליך אישור מסלול הלימודים החדש אצלם, כך שיוכלו להציע לימודי שמאות מקרקעין במתכונת החדשה כבר בשנת הלימודים הקרובה, שתיפתח בסוף אוקטובר.

בעולם שמאות המקרקעין ממתינים כבר זמן רב להחלטה שכזו, שאמורה ליצור סדר וארגון במסלול הלימודים הקיים. גורמים שונים מציינים כי המטרה המרכזית של ההחלטה היא להבטיח שלעולם זה ייכנסו אנשי מקצוע מוכשרים ואיכותיים יותר, בעלי ידע בתחומים הקשורים קשר ישיר לתחום.

נציין כי הדיון הבא במועצת שמאי המקרקעין יעסוק, בין היתר, בנושא חשוב נוסף: הארכת תקופת ההתמחות של שמאי המקרקעין. בעבר תקופה זו עמדה על שנתיים, אך קוצרה לשנה אחת בלבד. הדיון יעסוק לא רק בשאלת הארכת ההתמחות עצמה, אלא גם בשאלה אם להאריך אותה לשנה וחצי או לשנתיים.