נרנדרה מודי | פרשנות

לפעמים גם לידידים נמאס: הרגע שבו נרנדרה מודי אמר לפוטין מספיק ודי

באירוע שנועד להזכיר עד כמה פוטין מוקף בידידים בסוף השבוע, אחד החשובים שבידידיו סטר לו במלוא עדינותו של פיל הודי • מאז הפלישה לאוקראינה, הודו הפכה לקניינית מרכזית של נפט רוסי ואפשר שהיא החליטה כעת להשתמש בשריריה • גם סין משגרת סימני עצבנות גוברים

נשיא רוסיה פוטין ורה''מ הודו מודי בכנס באוזבקיסטן ביום שישי / צילום: Reuters, SPUTNIK
נשיא רוסיה פוטין ורה''מ הודו מודי בכנס באוזבקיסטן ביום שישי / צילום: Reuters, SPUTNIK

על הבמה באולם הוועידות בסמרקנד, לעיני העיתונות הבינלאומית, ובמיוחד העיתונות הרוסית, ראש ממשלת הודו עשה ביום ו' משהו בלתי צפוי מעיקרו: הוא נזף בפומבי בנשיא רוסיה על מלחמתו נגד אוקראינה.

זה היה רגע עוצר נשימה. סיבה אחת היא שנרנדרה מודי, השולט בהודו ביד חזקה זו השנה התשיעית, נמנע מלהביע דעות בפומבי על ענייני חוץ שנויים במחלוקת. להודו אין בעצם יחסי חוץ; יש לה אוסף של מערכות יחסים דו־צדדיים עם כל מי שמוכנים להועיל לה. בהתחשב בגודלה, בחשיבותה ובפוטנציאל שלה, מי אינו מוכן?

מאז פלישת רוסיה לאוקראינה, הודו יצאה מגדרה שלא לצאת מגדרה. במידה שבקעה מגרונה ביקורת כלשהי על רוסיה, היא היתה כה מרומזת, עד שהיה קשה להבחין בה. במהלך שבעת החודשים האחרונים, יחסי הודו עם רוסיה התהדקו והלכו. היא לא שקלה כלל הצטרפות אל סנקציות מערביות. היא הגדילה בהתמדה את רכישות הנפט שלה מרוסיה. היא המשיכה את היחסים הצבאיים הענפים, אשר קמו עוד בימי תפארתה הגיאופוליטית של ברית המועצות, לפני 70 שנה.

ביום ו', במעמד שפוטין בוודאי קיווה כי יבליט את ידידותם, מודי התבונן בנשיא רוסיה בפנים חמורות, והעיר, בהינדית, "זה אינו עידן המלחמות. אמרתי לך פעמים רבות בטלפון, שדמוקרטיה, דיפלומטיה ודיאלוג הם הדברים המבהירים לעולם איך בימים הבאים נוכל להתקדם לקראת שלום".

נפש פוטין מי יידע, אבל גם אם קצין המשטרה החשאית לשעבר מסוגל לשלוט בשרירי פניו, דברי מודי היו שקולים כנגד בליעת מטאטא. "דמוקרטיה"? "דיאלוג"? ברוסיה אנשים הולכים לכלא על מלים כאלה, בקונטקסט הזה. עצם המלה "מלחמה" הוצאה ברוסיה אל מחוץ לחוק. והנה, בעיר המרכז־אסיאתית העתיקה, בוועידה שנועדה להזכיר עד כמה פוטין מוסיף להיות מוקף בידידים, אחד החשובים שבידידיו סוטר לו במלוא עדינותו של פיל הודי.

פוטין רוצה "פתרון שלום מהיר"

תשובת פוטין נעה באזור הדמדומים שבין כחש לפארסה. אכן, הוא הנהן לעבר מודי, אנחנו להוטים למצוא פתרון של שלום בהקדם האפשרי, אבל "הצד השני" מתעקש על המשך המלחמה. שעות אחדות אחר כך פוטין אמר לעיתונות הרוסית, "אנחנו איננו ממהרים". הצבא הרוסי מוסיף להתנהל על פי התכניות, לקראת שחרור מלא של דונבאס, החבל עתיר התעשייה הכבדה במזרח אוקראינה. אמנם רוסיה עתה זה איבדה שטח של 6,000 קמ"ר, כולל ערים מרכזיות; חלק מצבאה נהדף אל מעבר לגבול, והשאיר בעקבותיו רוב ציוד צבאי, אך בכוכב־הלכת של פוטין הכול כמנהגו נוהג.

אם פוטין מאמין בזה, נראה שהוא איבד קשר עם המציאות. אבל בנפרד משאלת המציאות, פוטין סתר בזה את עצמו. "איננו ממהרים" בשדה הקרב ו"אנחנו רוצים פתרון מהיר" בדיפלומטיה אינן מתיישבות זו עם זו בשום לשון, יהיה התרגום קלוקל כאשר יהיה.

מה אומרת הסצינה בסמרקנד? קשה לדעת איזו השפעה תהיה לה על יחסי רוסיה עם הודו, אבל מעבר לעניינים הדו־צדדיים היא מאשרת, בפשטות, שנזקה של המלחמה הזו מתחיל להיות גדול מתועלתה המשוערת, ומבחינת האינטרסים של רוסיה היא מתארכת הרבה יותר מדי. בהתארכותה, היא חושפת את רוסיה לא רק לאבדות בשדה הקרב, אלא גם לאבדות בשדה הדיפלומטיה. כאשר הודו ורוב ידידותיה האחרות של רוסיה נמנעו מלבקר את הפלישה, הן סמכו על התרחיש הסביר מאוד של מלחמה קצרה, אשר תחסוך להן מבוכה, ותגן עליהן מפני לחצים פנימיים וחיצוניים.

גם לשי יש "דאגות ושאלות"

חשובים אולי יותר מחילופי הדברים הפומביים עם מודי הם חילופי הדברים המשוערים מאחורי הקלעים עם נשיא סין שי ג'ינפינג. גם מודי, גם שי, גם פוטין השתתפו בוועידה של ארגון הנקרא 'שיתוף הפעולה של שנחאי', שנוסד לפני 20 שנה, ונועד להיות, על פי תקוות מקימיו, "נאט"ו של המזרח". אוסף משונה למדי כלול בו. הודו ופקיסטן, אויבות מושבעות, מעמידות פנים שהן בעלות ברית. איראן הצטרפה לפני שנה. טאייפ ארדואן הביע בשבוע שעבר עניין מיידי בהצטרפות רשמית, אף כי ארצו חברה בכירה בנאט"ו.

הפורום של שנחאי עדיין לא התמלא בתוכן ממשי, אבל הוא מספק הזדמנויות לחילופי דעות ולהבעות ידידות. בהזדמנות קודמת, שי ופוטין הבטיחו זה לזה "ידידות ללא גבולות". הפעם, אם נאמין לרינונים, שי הציב גבולות. זה איננו יודעים מסין, אלא דווקא מפוטין. נשיא רוסיה אישר בפומבי שלסין יש "דאגות ושאלות" לנוכח המצב באוקראינה.

קשה לדעת איך לפרש את הדאגות האלה. האם הן מביאות את סין לדרוש סיום קרוב של הלחימה? המשוואה האסטרטגית כאן היא מסובכת.

שי ניצל את ההזדמנות של מסע דיפלומטי ראשון מאז הקורונה, כדי לעצור בקזחסטן, הארץ הגדולה ביותר במרכז אסיה הסובייטית לשעבר, ולהביע תמיכה מלאה בריבונותה. מי מאיים על הריבונות הזו במידה המצריכה תמיכה סינית? ובכן, רוסיה היא המאיימת.

על קזחסטן חל ההיגיון, שהביא את רוסיה לתקוף את אוקראינה, זאת אומרת הטענה שעניין לנו במדינה "לא־היסטורית" עם גבולות מלאכותיים, שבהם נכללה אוכלוסייה רוסית ענפה. ברוח ההצדקה של הפלישה לאוקראינה רוסיה יכולה לטעון, כי הגבולות האלה צריכים תיקון. שי משגר מסר ברור: לא בשכונתנו. לקזחסטן יש אמנם גבול ארוך להפליא עם רוסיה (7,700 ק"מ), אבל גם לסין יש גבול ארוך מאוד (1,800 ק"מ).

דברי שי אינם מבשרים טובות לרוסיה. במידה שהיא קיוותה להקרין כוח ונחישות, היא מקרינה עכשיו חולשה וחוסר ודאות. כל זה יכול להשתנות בשדה הקרב. האוקראינים רחוקים מאוד מניצחון. אבל רוסיה אינה מועילה לעצמה.

הודו קונה כעת פי 13 יותר נפט

הודו מייבאת 85% מצורכי האנרגיה שלה. לפני המלחמה, רק 2% מן היבוא הזה באו מרוסיה, בערך מיליארד דולר בשנה. מיד לאחר הפלישה, רוסיה הציעה את הנפט שלה להודו ב־20% מתחת למחיר השוק. הודו נענתה, ועל פי נתונים אחרונים ('פייננשל טיימס', בהסתמך על משרד המסחר ההודי), רכישות הנפט מרוסיה גדלו פי 13 מן הרבעון הראשון של השנה לרבעון השני. הודו צורכת עכשיו את רוב הנפט שאירופה חדלה לקנות. זה לכאורה מעניק להודו שרירים ביחסים עם רוסיה, שלא היו לה מקודם.

מופרז יהיה להגיד שהודו הפכה את עורה. בריתה הפוליטית והצבאית עם רוסיה היא בעיניה משק־נגד הכרחי לסכנה האורבת לה מצד סין (מאז תבוסתה במלחמת הגבול של 1962). הודו אוספת בעלי ברית, לפעמים בלתי מתקבלים על הדעת, כמו ישראל ואיראן. היא היתה רוצה להוסיף וליהנות מיחסים אסטרטגיים הדוקים הן עם רוסיה והן עם ארה"ב. כך או כך, נרנדרה מודי ניסה ביום ו' להיות משהו שהוא מעולם לא היה: מדינאי גלובלי, המרים את קולו במקום ללחוש באופן דיסקרטי. בגלימתו החדשה הוא הזכיר לפוטין, שבניגוד להנחותיו אולי אחרי ככלות הכול אין לו זמן בלתי מוגבל. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny