המלכה אליזבת | סיקור שוטף

צפו: מסע הלוויה של המלכה אליזבת השנייה מתקיים כעת

מלכת בריטניה לשעבר אליזבת השנייה מובאת כעת למנוחות • יותר מ-2,000 מנהיגים עולמיים, אנשי משפחות מלוכה ופוליטיקאים משתתפים במסע ההלוויה ובטקס האשכבה • הבורסה נסגרה, כ-200 טיסות בוטלו וכלי התקשורת לא משדרים פרסומות

מסע הלוויה של המלכה אליזבת השנייה / צילום: Associated Press, Emilio Morenatti
מסע הלוויה של המלכה אליזבת השנייה / צילום: Associated Press, Emilio Morenatti

18:30

ארונה של המלכה הגיע לטירת וינזדור. החל טקס ההלוויה והקבורה. 

16:21

ארונה של המלכה יצא מלונדון דרך קשת וולינגטון וכעת הוא עושה את מסעו לטירת וינזדור.

13:48

שוטר התעלף במהלך טקס הלוויה של המלכה אליזבת, והובל באלונקה על ידי חברי הצי המלכותי אל מחוץ למנזר ווסטמינסטר.

במהלך סוף השבוע יותר מ-400 איש שהמתינו בתור לחלוף על פני הארון של המלכה אליזבת השנייה נזדקקו לסיוע רפואי. ביום חמישי האחרון התעלף אחד מהשומרים שהגנו על ארונה של המלכה, מה שהוביל לעיכוב בהתקדמות התור.

12:58

הארון ננשא על ידי משמר המלכה לתוך כנסיית ווסטמינסטר, בה יתחיל כעת טקס אשכבה בנוכחות כ-500 מנהיגים מרחבי העולם, ועוד אלפי נציגים מבריטניה ומהעולם כולו.

12:57

בלונדון החל מסע ההלוויה של המלכה אליזבת השנייה. ארונה הוצב על כרכרה מיוחדת, שנגררת כעת על ידי חיילים מהצי המלכותי. משפחת המלוכה צועדת מאחורי הארון, שעליו מונחים סמלי השלטון של המלכה. הנסיך הארי אינו לובש מדים צבאיים, בניגוד לאחיו, נסיך הכתר ויליאם ולאביו המלך צ'רלס השלישי. התהלוכה מלווה בחמת חלילים, בחיילי המשמר המלכותי ובנציגים של הצבא הבריטי. 

09:00

מלכת בריטניה לשעבר אליזבת השנייה תובא היום (ב') למנוחות בתום מסע הלוויה ברחובות לונדון וטקס אשכבה שבהם צפויים לצפות מאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם. לונדון עצמה נערכת למבצע האבטחה המורכב ביותר שלה מאז האולימפיאדה, כאשר כ-10,000 שוטרים ואלפי חיילים לתגבור ייפרשו כדי לאבטח ולשמור על סדר במהלך ההלוויה, שתנוע ברחבי העיר. כמיליון בני אדם צפויים לצאת לרחובות הבירה כדי לחזות בחלקים שונים של מסע ההלוויה.

יותר מ-2,000 מנהיגים עולמיים, אנשי משפחות מלוכה מרחבי העולם, אנשי צבא, פוליטיקאים בריטים ונציגי כבוד נוספים ישתתפו במסע ההלוויה ובטקס האשכבה שיחלו אחר הצהריים. הבורסה הבריטית תהיה סגורה וכך גם עסקים רבים, כמו סופרמרקטים או רשתות גדולות, לאות כבוד למלכה שעמדה בראש הממלכה המאוחדת, ובראש מדינות נוספות בחבר העמים הבריטי, במשך יותר מ-70 שנה. בבריטניה צובר תאוצה קמפיין לקבוע בחוק חג לאומי שנתי בשם "יום אליזבת", על שם המלכה המנוחה.

הבוקר ב-08:30 (שעון ישראל) תמו ארבעת הימים שבהם הוצב ארונה של אליזבת השנייה באולם ווסטמינסטר ולציבור ניתנה הזדמנות לחלוף על פני ארונה. מאות אלפי בני אדם חיכו לעתים יותר מ-13 שעות בתור ארוך שהשתרך לאורך נהר התמזה, כדי לקבל הזדמנות להיפרד אישית מהמלכה. הארון יעבור ממנו לכנסיית ווסטמינסטר, בה תחל ההלוויה בשעה 13:00 (שעון ישראל). קצת לפני השעה 14:00 (שעון ישראל) תציין הממלכה המאוחדת שתי דקות דומייה לכבוד המלכה.

לונדון נכנסה ל"מצב חירום"

ארונה של המלכה יובל ברחובות לונדון ויחלוף על פני מסלול קבוע מראש כשהוא מלווה לעתים על ידי בני המלוכה ונציגים נוספים על לטירת וינדזור. בשעה 18:00 (שעון ישראל) יחל טקס האשכבה בארמון וינדזור, שם תיקבר המלכה בחלל תת-קרקעי שבו קבורים קודמיה בשושלת ובני משפחה אחרים. המלכה, אגב, קבעה את סדר הדברים במהלך הטקס, את הפרקים מהברית החדשה שייקראו וטקסטים נוספים. היא גם בחרה שיר עם סקוטי, שינוגן בחמת חלילים, כדי ללוות אותה בשערי טירת וינדזור.

שומרים טקסיים בהלוויה הממלכתית של המלכה אליזבת השנייה במנזר וסטמינסטר, היום / צילום: Associated Press, Frank Augstein
 שומרים טקסיים בהלוויה הממלכתית של המלכה אליזבת השנייה במנזר וסטמינסטר, היום / צילום: Associated Press, Frank Augstein

העיר לונדון נכנסה ביממה האחרונה ל"מצב חירום" כדי להתמודד עם הלווית המלכה. כ-200 טיסות יבוטלו בשדה התעופה היתרו היום כדי לשמור על השקט הדרוש במהלך שתי דקות הדומייה ובמהלך רגעים נוספים, כולל הובלת הארון לטירת ווינדזור שבמערב לונדון. דרכים רבות בבירה יהיו חסומות. מחירי המלונות בבירת בריטניה זינקו בשבוע האחרון, ובמיוחד מחירי המלונות הנמצאים על המסלול שיעשה ארונה של המלכה בתוך לונדון. התפוסה בבירה הבריטית מגיעה ל-95%, ומחירי המלונות זינקו פי שלושה, לפי סוכנות הידיעות הבריטית. ביממה האחרונה רבים "תפסו מקומות" לאורך מסלול מסע ההלוויה.

אנשים עומדים בתור כדי לחלוק כבוד למלכה אליזבת השנייה, בסוף השבוע האחרון / צילום: Shutterstock, Kit H Whitaker
 אנשים עומדים בתור כדי לחלוק כבוד למלכה אליזבת השנייה, בסוף השבוע האחרון / צילום: Shutterstock, Kit H Whitaker

ההלוויה וטקס האשכבה ישודרו בכל הערוצים המרכזיים וכן יוקרנו בפאבים, שרבים מהם הודיעו כי יישארו פתוחים. כלי התקשורת הבריטיים כבר הכריזו כי השידור החי אמור להיכנס לרשימת האירועים הנצפים ביותר בהיסטוריה הבריטית. לאות כבוד ובמסגרת הסכם עם ארמון באקינגהם, כל הערוצים הודיעו כי לא ישדרו פרסומות במהלך היום, כדי לא להצטייר כמי שמרוויחים סכומי עתק מהרגעים ההיסטוריים. העיתונים בבריטניה דיווחו על ביקוש מוגבר לעותקים בימים האחרונים, כאשר רבים רוצים לשמור גליונות היסטוריים הנוגעים לחילופי המלוכה בבריטניה.