החגים, החופש והחזרה ללימודים הגדילו החודש את רכישות האונליין ב-10%

האתרים שמציעים שוברי הנחה ומתנה מגדילים את כוחם החודש, ואתרי ההמבורגרים והפיצות מרכזים שליש מההזמנות ממסעדות • בתחום האופנה, זארה ונקסט נחלשות, בעוד דלתא וקסטרו מתחזקות • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים ביותר בארץ

החגים, החופש והחזרה ללימודים הגדילו החודש את רכישות האונליין ב–10% / צילום: Shutterstock
החגים, החופש והחזרה ללימודים הגדילו החודש את רכישות האונליין ב–10% / צילום: Shutterstock

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,000 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך.

באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.

חודש אוגוסט 2022 מתאפיין בעלייה של כ־10% בהזמנות באונליין לעומת חודש יולי, וניכרת השפעת החופש הגדול, החגים הקרבים והחזרה לבית הספר. זו הסיבה לגידול ברכישות באתרי וואלה!שופס (שוברים מוזלים לאטרקציות ולתחילת שנת הלימודים), דלתא וקסטרו (חולצות לבית הספר), דומינו'ס ופיצה האט (סוף החופש והיעדר הקייטנות). 

השלב הבא באונליין: להזמין מוצרים ב-10 שקלים בלי לשלם על משלוח
פטור ממס עד 300 דולר? ליברמן בוחן מהלך לפתיחת שוק הקניות אונליין מחו"ל  

הנתונים המוצגים במדור זה בסיכומו של כל חודש מחלקים את בתי העסק לשלוש קבוצות: רכישות באתרי אונליין מובהקים, כלומר של עסקים שלא פועלים גם בחנויות פיזיות; רכישה באתרי אונליין של רשתות מענפים שונים הפועלות גם באופליין; והזמנות מקוונות מתחום האוכל.

 
  

תופסים אירופה

את רשימת אתרי האונליין ללא חנויות פיזיות מוביל האתר הפופולרי בקרב הישראלים, עלי אקספרס הסיני, והפעם עם כ־67% מסך ההזמנות בעשיריה המובילה (גידול של כ־18% לעומת יולי). הרכישות הבולטות החודש הן מוצרים נלווים למחשב ולסלולר, גאדג'טים כגון רחפנים ושעונים חכמים, אביזרים לבית ולמטבח, אביזרי אחסון, מוצרי תאורה, ביגוד והנעלה, צעצועים ועוד.

אתר אמזון האמריקאי ממוקם במקום השני עם כ־9% מסך ההזמנות וגידול של כ־17% לעומת חודש יולי. הישראלים הזמינו מהאתר החודש בעיקר ביגוד, ספרים דיגיטליים, מוצרי טיפוח והיגיינה, תכשיטים, אביזרי שחייה, אביזרים לבית ולחצר, מוצרי DIY ועוד.

הקרבה לחגים מובילה לכך שאתר בוקינג ממוקם גבוה במקום הרביעי עם כ־5% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה. מניתוח הנתונים עולה כי הישראלים מתחילים להזמין קדימה לחודשי ספטמבר־אוקטובר ואף לשנה הבאה, אך ניתן גם לראות הזמנות של הרגע האחרון. היעדים הפופולריים הם בתוך ישראל ובאירופה, כאשר מדינות מזרח אירופה ממשיכות להוות יעד בולט. בנוסף ניתן לראות גם הזמנות למדינות דרום־מזרח אסיה.

אתר וואלה!שופס נכנס החודש לעשירייה המובילה עם כ־4% מסך ההזמנות, על חשבון אתר GROO. וואלה!שופס בולט באופן חריג במכירת ווליום גבוה של שוברים מוזלים לחופש הגדול, ולתחילת שנת הלימודים. מדובר בשוברים לשיעורים וקורסים מקוונים לילדים כהכנה לשנת הלימודים, לוחות שנה, אטרקציות שונות וגם שוברים לפיצה האט - שנכנסת החודש לטבלת חמשת המובילים בתחום המזון והמסעדות. את הטבלה סוגר אתר Next עם ירידה של כ־30% במספר ההזמנות לעומת חודש יולי.

מספר אתרים לא נכנסו לעשיריה החודש, אך בלטו בהיקף הפעילות בהם. הראשון הוא קורקט מתנות, המציע קטלוג מתנות לחגים עבור עובדים. באוגוסט מימשו דרכו עובדים שוברי שי מסוג גולד קארד, BUYME ותו הזהב, רכשו מוצרים למטבח ולבית ועוד.

אתר נוסף שנהנה מעלייה במכירות במסגרת ההכנות לחזרה לבתי הספר הוא LOCKERIM, שמציע שירותי השכרת לוקרים בבתי הספר. ואילו הסטנדאפיסט והיוצר חנוך דאום, שהוציא לאחרונה את ספרו השני "החיים הם רק תקופה" ומשווק אותו אונליין באופן נמרץ, מצליח לרשום מכירות נאות.

התחרות ברשתות המזון

בדירוג אתרי האונליין של רשתות אופליין, שופרסל ממשיכה להוביל עם נתח הזמנות של 42%. סופר־פארם והמרקטפלייס שלו נמצאים במקום השני עם נתח של כ־20% - בדומה לחודש יולי.

על רקע החזרה לבתי הספר, אתר KSP עולה החודש למקום השלישי עם נתח הזמנות של 10%, וגידול של כ־17% לעומת חודש יולי. באתר הציעו מבצעים רבים לקראת החזרה ללימודים, ובין הרכישות ניתן לראות מחשבים ואביזרים נלווים כמו עכברים, מקלדות ומוצרי גיימינג שונים, מוצרי סלולר ואביזרים נלווים כמו אוזניות, מוצרי חשמל ועוד.

הנאמנות הישראלית לקפסולות של נספרסו נשמרת גם בקיץ, ובזכות שורה של מבצעים והצעה למשלוח חינם ברכישה מעל 100 שקל, האתר עולה החודש למקום החמישי עם נתח הזמנות של כ־4%. מלבד קפסולות, הישראלים מזמינים מנספרסו גם ערכות ניקוי אבנית למכונה ומוצרי ספיישל כגון Pumpkin Spice Cake (מוצר שמתכתב עם טרנד ה־Pumpkin Spice בסטארבקס, שמתחיל בעולם בספטמבר).

דלתא עולה החודש למקום השביעי ומרכזת כ־4% מנתח ההזמנות - חלקן של גופיות וחולצות עם סמלי בית ספר. "החודש ניתן לראות רכישות רבות באונליין של חולצות מסוג זה, כאשר האתרים המובילים הם קסטרו, דלתא ואתר תלבושת", מציין נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס.

האתר של יינות ביתן סוגר את העשירייה החודש עם כ־2% מסך ההזמנות. יעקובי מזכיר כי הוא "נמצא בתחרות עקבית מול אתרי טיב טעם וחצי חינם, השומרים על ווליום מכירות דומה באונליין. כל אחת מהרשתות האלה מגיעה בערך לרבע מההזמנות של רמי לוי, ורשת ויקטורי עדיין חלשה יותר מהן באונליין".

הקמפיין של מקדונלד'ס

מבין אתרי הזמנות ממסעדות, וולט ממשיכה להוביל את החמישייה עם 59% מסך ההזמנות (ירידה קלה לעומת 63% בחודש שעבר).

מקדונלד'ס שומרת על המקום השני בטבלה, אך מפגינה עלייה מרשימה בווליום המכירות של כ־30% (מ־14% ל־18%) - גידול שניתן לייחס לפרסום בטלוויזיה ובדיגיטל סביב ה־Spicy McChicken החדש.

שתי ענקיות הפיצה דומינו'ס ופיצה האט סוגרות את הטבלה עם גידול של כ־30% במספר ההזמנות החודש, בין היתר בזכות העובדה שהן משתפות פעולה החודש עם אתרי הטבות ומועדוני לקוחות רבים.

"סוף תקופת הקייטנות בחופש הגדול, והעובדה שילדים רבים היו בבית בעוד ההורים בעבודה, ללא ספק הגדילו את כמות ההזמנות מרשתות המזון המהיר בתקופה זו", מסכם יעקובי.