שוק המניות במצב פחות טוב אפילו ממה שנדמה, וזו הסיבה

הזינוק ברווחי חברות הנפט והכרייה מעוות מאוד את אחד מכלי המדידה הפופולריים בוול סטריט להערכת שווי חברות - המכפיל על הרווח הצפוי בשנה הקרובה • כך לדוגמה, תחום האנרגיה נסחר במכפיל זול של 8 בלבד - שלרוב ניתן לחברות גוססות, ולא כאלו שרושמות רווחי שיא

אתר של חברת האנרגיה מרתון / צילום: Associated Press, Paul Sancya
אתר של חברת האנרגיה מרתון / צילום: Associated Press, Paul Sancya

הרווחיות המזנקת של חברות הנפט והכרייה גורמת לרווחים להיראות טוב מהמציאות של שאר שוק המניות, ומעוותת את כלי ההערכה החביב על וול סטריט - יחס המחיר לרווחים העתידיים.

מומחי השקעות ממליצים: מה כדאי לעשות עם 100 אלף שקל פנויים | בדיקת גלובס 
מה עומד מאחורי הצניחה של 58% במניית פאגאיה בנאסד"ק
חד-הקרן לושה מגיב לתביעת המיליונים נגדו וחושף סיפור מדהים על הקמתו 

הוציאו את תחום האנרגיה, והעלייה הצפויה ברווחי חברות S&P 500 השנה יורדת מ־8% למעט יותר מאחוז בודד, על פי נתוני IBES של Refinitiv. הוציאו את חברות הכרייה ושחקניות אחרות של סחורות, ורווחי שאר השוק צפויים לרדת השנה.

הדבר נכון גם לגבי הערכות השווי: ה־S&P 500  מתומחר פי 18 מהרווחים הצפויים השנה - לא מחיר מציאה אבל בהחלט זול יותר מפי 22, רמת הנורמה בתחילת השנה.

אבל בנטרול מניות האנרגיה והסחורות ההערכה קופצת חזרה לפי 20 מהרווח למניה הצפוי לשנה זו, על פי נתוני סיטיגרופ - מה שנותן אפילו פחות תקווה למי שמחפשים מניות אמריקאיות זולות.

מה שמפתיע הוא שתחום כה קטן - האנרגיה היוותה רק 2.7% מה־S&P לפי ההערכה בתחילת השנה, ומניות של סחורות אחרות אפילו פחות - משפיע במידה כה רבה.

יש לכך שתי סיבות. הראשונה פשוטה: מחירי הנפט העולים דחפו את תחום האנרגיה ל־4.8% מהמדד במונחי שווי, וגרמו לו להשפיע יותר. הסיבה השנייה יותר מעניינת, ומגיעה ללב השאלה כיצד להתייחס להערכות שווי: מניות נפט הן החלק הכי זול מבחינת יחס מחיר לרווח צפוי.

המשמעות היא שרווחי תחום האנרגיה מהווים נתח הרבה יותר גדול מרווחי ה־S&P 500 - יותר מעשירית - ביחס למשקל הסקטור במדד.

וכשאני אומר זול, אני מתכוון לזה. תחום האנרגיה נסחר רק פי 8 על הרווחים הצפויים ב־12 החודשים הבאים, ואילו מניות חברת הנפט מרתון רק פי 6. אלה הערכות שלרוב ניתנות לחברות גוססות, לא כאלו שמציגות רווחי שיא.

לשם ההשוואה, אמזון נסחרת בפי 80 וטסלה פי 56, סוג ההערכות המוגזמות מאוד שיכולות להיות מוצדקות רק על ידי סיכויי צמיחה מרהיבים.

הערכות הפוכות מאלה של אמזון וטסלה

אבל הערכות השווי של מגזר הנפט הגיוניות לגמרי, בגלל שהן כמעט ההיפך מאמזון וטסלה: הרווחים כעת הם בשיא כל הזמנים, אבל צפויים לרדת בשנים הקרובות כשמחיר הנפט הגבוה יירד.

המחיר של חוזים עתידיים על מוצר הבנצ'מרק, נפט מסוג WTI, יורד ככל שמועד הבשלתם מתרחק, מ־86 דולר לחוזה הקרוב ביותר עד להתייצבות על 57 דולר ל־2030.

רווחי שיא מהנפט מתקבלים בברכה אצל בעלי המניות, אך בגלל שמעטים חושבים שהם יישארו כך זמן רב, המשקיעים מעניקים להם מכפילים נמוכים בלבד.

מוזרויות כאלה מזכירות למשקיעים שכלי הערכה הם רק כלים, לא מדריך מושלם לתשואות עתידיות. מניות נפט אולי נראות זולות לפי יחס המחיר לרווחים הצפויים, אבל זה כך רק בגלל שהיחס הזה מביט שנה קדימה, למה שכמעט בוודאות יהיו רווחים גבוהים באופן זמני בלבד.

במבט רחוק יותר, יחס המחיר לרווחים אטרקטיבי פחות.

זהו היפוך של מה שקרה ב־2020, כשמחירי הנפט הגרועים (שליליים לתקופה מסוימת) הצביעו על כך שהסקטור נסחר במכפילים גבוהים מאוד על הרווחים - שהיו אז נמוכים מאוד, דבר שלא הצביע אז על כך שמניות הנפט יקרות.

תמיד יש חברות מסוימות במצב כזה, אבל ברמת המדד זה לרוב מתאזן. כעת זה לא מתאזן, בגלל שמגזר הנפט עושה כל כך הרבה כסף, עד שהוא יכול לשנות באופן משמעותי את הערכת השווי של מדד S&P 500 כולו.

הירידה השנה בהערכת הרווחים בתחומים שאינם סחורות מראה שמעט מציאות מבורכת חדרה לחשיבת האנליסטים במהלך הקיץ, כשהתחזיות קוצצו. החשש שלי הוא שזה לא מספיק, בגלל שציפיות ההכנסות לשנה הבאה נותרו גבוהות.

עיקר הקיצוצים השנה בתחזיות הרווחים הגיעו בחודש מאי. מאז, קוצצו התחזיות לצמיחה בתחומים שאינם תחום האנרגיה מ־5% ל־1%. אבל אנליסטים ממשיכים לקוות שהכול יהיה בסדר בשנה הבאה, ומסמנים בעיפרון צמיחה של 10%, לא רחוק מהצמיחה ל-2023 שנצפתה בתחילת השנה הנוכחית.

כך ישפיעו צעדי הפד על הרווחים

אם תהיה נחיתה רכה בכלכלה, האינפלציה תרד מהר והפדרל ריזרב יתחיל לקצץ ריביות, תקופה חדשה של התרחבות כלכלית עשויה להתחיל בשנה הבאה והרווחים יצמחו.

מה שיותר סביר הוא שהכלכלה לכל הפחות תפלרטט עם מיתון והרווחים יירדו, ותהיה אפשרות סבירה לכך שהרווחים יספגו מהלומה מנסיגה משמעותית בכלכלה.

אם החששות שלי יתגלו כמבוססים והרווחים יתגלו כנמוכים מהציפיות, המשמעות היא שמניות אמריקאיות יקרות יותר מכפי שהן נראות.

מה שלא יהיה, אם רוצים ללמוד על התשואות העתידיות, הרי שיחס המחיר לרווחים הצפויים שימושי כעת עוד פחות מבדרך כלל.