עוד רבעון חלש להנפקות ראשוניות, בדרך לשיא שלילי של 30 שנה

מנתוני Renaissance Capital עולה כי הרבעון השלישי של 2022 היה חזק מקודמיו השנה, אך נמוך בהיקף ההנפקות הראשוניות בוול סטריט ממקבילו אשתקד

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior
וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

הסכום המצטבר שגויס בהנפקות ראשוניות (IPO) בוול סטריט ברבעון השלישי של השנה שמסתיים השבוע, היה גבוה יותר מאשר ברבעונים הקודמים, אך כצפוי, היה נמוך משמעותית מהרבעון המקביל ב־2021. 

זו שהתרסקה וזו שהכפילה שווי: מה עשו המניות מגל ההנפקות של 2021? 

לפי נתוני חברת הייעוץ Renaissance Capital העוסקת בתחום, במהלך הרבעון גויס סכום של 2.4 מיליארד דולר, לעומת 2.1 מיליארד דולר בכל אחד משני הרבעונים הקודמים של השנה, ובהשוואה ל־27.6 מיליארד דולר שגויסו ברבעון השלישי של 2021. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022, בוצעו 64 הנפקות ראשוניות בהן גויס סכום מצרפי של 6.6 מיליארד דולר, בהשוואה ל־313 הנפקות וגיוס של 107.5 מיליארד דולר בתקופה המקבילה ב־2021, כלומר נפילה של 80% במספר ההנפקות ושל 94% בהיקף הגיוסים.

 
  

לפי נתוני Renaissance, הרבעון השלישי של 2022 היה החלש ביותר בהשוואה לרבעונים השלישיים של העשור האחרון ונראה שהשנה תסתיים עם היקף הגיוסים הנמוך ביותר זה למעלה מ־30 שנה. הם מזהים כאמור עלייה קלה בהנפקות לעומת הרבעונים הקודמים, אך מייחסים אותה לעסקאות הקטנות - הנפקות שהיוו חלק מרכזי בפעילות ההנפקות בתקופה זו, עם היקף עסקה חציוני של 15 מיליון דולר בלבד, בהשוואה ל־200 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון השלישי רוב ההנפקות הקטנות אמנם הגיעו מסין אך נציין שהיו גם מספר חברות ישראליות קטנות שביצעו לאחרונה הנפקות קטנות מסוג זה, בין היתר סייברוואן , מוביליקום ו־Jeff's Brands.

במהלך הרבעון השלישי רק שלוש חברות גייסו בהנפקות ראשוניות סכום שעלה על 100 מיליון דולר. הגדולה בהן היא חברת הפיננסים Corebridge עם גיוס של 1.7 מיליארד דולר - הגיוס הגדול ביותר השנה בהנפקות ראשוניות בוול סטריט, שהיווה מעל 70% מהיקף הגיוסים הכולל ברבעון השלישי.

קרנות הפרייבט אקוויטי מחכות לשיפור בשוק

נתון מעניין נוסף שמספקת Renaissance מצביע על כך שבשלושת הרבעונים הראשונים של 2022 לא יצאה להנפקה ראשונית אף חברה שנמצאת בבעלות קרן פרייבט אקוויטי, לעומת 89 חברות כאלה שהונפקו בתקופה המקבילה ב־2021, ונראה שהקרנות הללו מחכות לשיפור בשוק ההנפקות לפני שיחזרו אליו. מתחילת השנה יצאו להנפקות ראשוניות 11 חברות שמגובות על־ידי קרנות הון סיכון, מהן 2 בלבד ברבעון השלישי, וזאת בהשוואה ל־136 חברות שהונפקו בתקופה המקבילה ב־2021.

גם במבט קדימה צופים ב־Renaissance שההנפקות הקטנות ימשיכו להוות חלק מרכזי מהפעילות בשוק, על בסיס התשקיפים שהוגשו לאחרונה. לדבריהם היקף הגיוס החציוני הצפוי בפייפליין הקיים הוא 25 מיליון דולר. לפי אנשי Renaissance, אמנם ישנם "סימני חיים" בתחום ההנפקות כשאנו נכנסים לרבעון האחרון של 2022, אך הם עדיין לא מצפים לתנאים רגילים בשוק עד 2023. "תנאי שוק מאתגרים ממשיכים לשרור והתיאבון לסיכון נותר נמוך", הם כותבים. "הרווחיות נמצאת במוקד בטווח הקצר, והיא מאפיינת את כל החברות שנמצאות בפייפליין לקראת הנפקה המתכננות לגייס מעל 100 מיליון דולר".

עד אמצע השנה שעברה, חלק מרכזי בשוק ההנפקות היה גיוסי הון של חברות SPAC - חברות שאין להן פעילות, המגייסות כסף מהציבור במטרה למזג לתוכן תוך פרק זמן מוקצב מראש חברה פרטית קיימת, ובכך החברה המתמזגת מגיעה לשוק הציבורי ללא צורך בהנפקה.

"שפל של 5 שנים בהנפקות SPAC"

תופעת ה־SPAC דעכה החל מאפריל 2021, על רקע אכזבות המשקיעים מחברות שמוזגו ל־SPAC והקשחה מסוימת ברגולציה. ב־Renaissance מציינים כי ברבעון השלישי נרשם שפל של 5 שנים בהנפקות SPAC, והן גייסו 492 מיליון דולר בלבד. להערכתם, פעילות ה־de-SPAC (מיזוג של SPAC שכבר גייס הון עם חברה פרטית) תימשך בקצב גבוה למדי גם ברבעון הרביעי ובתחילת 2023.

בהקשר זה נציין שלפי נתוני חברת SPAC Research, יש כיום 675 חברות SPAC המחפשות יעדים למיזוג, ו־112 חברות שהגישו תשקיף וטרם הנפיקו. מתחילת השנה, כבר 21 חברות SPAC נאלצו להחזיר את הכסף למשקיעים (liquidations) לאחר שלא השלימו מיזוג במועד שנקבע.