הצוללת | פודקאסט

הדולר מתחזק ומטלטל את כלכלות העולם - מתי השווקים יחזרו ליציבות?

הדולר החזק תופס בשבועות האחרונים את הכותרות, והוא גורר אחריו טלטלות בכלכלות מסביב לעולם. הרקע לכך הוא אינפלציה בעלייה וגל העלאות הריבית שמתרחשים במדינות רבות. בארה"ב, הם גם מובילים לתזוזה של משקיעים לאיגרות חוב, במקום מניות • מה צפוי לקרות בעתיד? האזינו 

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

הפאונד הבריטי התרסק השבוע ברמה היסטורית מול הדולר, אבל זהו רק מטבע אחד מבין מטבעות רבים, כולל השקל, שנחלשו בחודשים האחרונים מול המטבע האמריקאי. הרקע לכל אלה הוא טלטלות בשווקים ואינפלציה שדוהרת בכל העולם, וגוררת עמה העלאות ריבית חדות.

כדי להבין איך בדיוק עובדת הדינמיקה הזו ואיך היא עוד צפויה להשפיע על השווקים ועל הכסף שלנו, ומה היא מסמנת לגבי הכלכלה האמיתית, פודקאסט "הצוללת של גלובס" משיב על שאלות בוערות. הראשונה שבהן היא: מדוע רואים דווקא כעת את הדולר מתחזק בצורה כה משמעותית מול סל המטבעות? 

התשובה היא, כי במהלך השנה הסתיים עידן הריביות האפסיות, על רקע האינפלציה המשתוללת בעולם. מאז פברואר 2022,החלו הבנקים המרכזיים, בהובלת הבנק המרכזי בארה"ב (הפד), בסדרה של העלאות ריבית נחושות ששינו את גובה הריבית והכניסו את השווקים הפיננסיים לעידן חדש. הריבית על הדולר שהיתה קרובה לאפס במשך שנים ארוכות, נמצאת כיום ברמה של 3% עד 3.25%. הצפי הוא להמשך העלאות ריבית נחושות מצד הפד כדי לטפל באינפלציה.

ההעלאה המתמשכת של הריביות, הובילה "להתנפלות" גלובלית על הדולר, שהתחזק ביחס לכלל המטבעות, גם השקל. במחלק מהמקרים, כפי שקרה עם הלירה שטרלינג (ליש"ט), מדובר היה בדרמה של ממש. השבוע הגיעה הליש"ט לשפל של כל הזמנים מול הדולר, על רקע העלאת הריבית האחרונה. צעד שהוביל את הבנק המרכזי באנגליה לנקוט בצעד חריג של רכישת אג"ח ממשלתיות, כדי למתן את גובה צפיות עליית הריבית בעתיד ביחס לליש"ט.

מה עוד צריך לדעת על הדולר, כלכלות העולם והמצב בשווקים כעת ובעתיד? האזינו לפרק.