לאן עזב הבוס של יוסי כהן בסופטבנק והחוק שיאפשר לתבוע בקלות את הרשתות החברתיות

הנטישות בהנהלת סופטבנק לא נפסקות, גוגל השיגה את מיקרוסופט ואמזון בהשקת שירות ענן מקומי, וטוויטר נלחמת בבוטים שרוצים להשפיע על הבחירות בישראל • וגם: החקיקה שתקל על תביעה נגד רשתות חברתיות בבתי משפט בישראל, וחוקר המוח שרוצה לשחרר אותנו מהתמכרויות • זה היה השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס

יוסי כהן
יוסי כהן

מה עובר על קרן סופטבנק? זה לא סוד שקרן הענק היפנית חווה תקופה קשה - בגלל היותה קרן ציבורית היא נאלצת לדווח על הפסדים כבדים ועל אובדן ערך להשקעותיה בחברות טכנולוגיה. אבל תחקיר שערכה חברת המחקר PitchBook גילה כי הקרן חווה גם משבר מנהיגות חמור: בתוך שנתיים היא איבדה מחצית משדרת הניהול של קרן ההון סיכון שלה - ויז'ן פאנד. במקביל, איבד דירקטוריון סופטבנק 11 מתוך 15 חברים, שלושה מהם ליוו את הקרן יותר מעשור.

קריסת ההנפקה של וויוורק ב- 2019, אובדן הערך בהשקעה בחברת המוניות הסינית דידי, בין השאר בשל פעולות שנקט הממשל הסיני, פשיטת הרגל של חברת הפורטפוליו הגרמנית ווייר קארד וביטול מכירת חברת הפורטפוליו ARM לאנבידיה על ידי הרגולטור האמריקאי הביאו לא רק לפגיעה פיננסית בקרן, אלא גם למכה מוראלית.

לגל העזיבות בסופטבנק יש השלכה גם על הנעשה בישראל: אחד ממנהלי ההשקעות הבכירים שעזב לאחרונה הוא יאני פיפיליס, מנהל ההשקעות של קרן ויז'ן 2 בלונדון שאחראי, בין השאר, גם על פעילות הקרן במזרח התיכון. פיפיליס הוא הבוס הישיר של ראש המוסד לשעבר יוסי כהן המשמש כנציג הקרן בישראל כבר מעל לשנה, ואחד האנשים שפעלו לגייסו לקרן.

יחד עם פורש נוסף, מוניש וארמה, הצטרף פיפיליס ללא אחר מאשר בכיר סופטבנק לשעבר ראג'יב מיסרה, מי שהיה יד ימינו של מייסד סופטבנק מאסיושי סון ונחשב בעבר למועמד טבעי להחליפו. על פי חשיפה של בלומברג, השלושה עוסקים כעת בהקמת קרן הון סיכון חדשה בתמיכת משקיעים מאיחוד האמירויות - בהם קרן השקעות מאבו דאבי המנוהלת על ידי היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, השייח תחנון בין זאייד; קרן העושר האמירתית ADQ, וגם קרן מובאדלה, הקרן הותיקה מאיחוד האמירויות שהיתה גם מהמשקיעות המקוריות בויז'ן 1 של סופטבנק.

האקסודוס בסופטבנק הציף מחדש את שאלת היורש של סון, שהגיע לאחרונה לגיל 65 והכריז בעבר כי הוא מעוניין לפרוש בגיל 60. ללא סגל מנוסה לצידו, סון עשוי להיתקל בקושי לקבל החלטות השקעה טובות לאורך זמן והקרן עצמה צפויה לעמוד בפני אתגר לשמור על היקפי גיוס גדולים. מי שהיה המועמד הבולט ביותר להחליפו, ניקש ארורה, עזב את הקרן כבר ב- 2016 כדי לנהל את פאלו אלטו נטוורקס שהקים הישראלי ניר צוק.

הנה שמונה כתבות מעניינות שהופיעו השבוע בעמודי ההייטק והמדע של גלובס:

1. ישראל מוצפת בחוות שרתים: האם יהיה ביקוש לכולן?

חברות הנדל"ן המניב הגדולות, בהן עזריאלי, גב-ים, ואפילו הזמר עומר אדם, נכנסות להשקעה בתחום חוות השרתים, לפעמים גם בלי לקוחות • התוצאה: עשרות חוות שרתים שעלולות להפוך לפילים לבנים. ניתוח גלובס.

2. חשיפה: חוק חדש יקל על תביעה נגד הרשתות החברתיות בישראל

במשך כשנה דנה ועדה ייעודית בדרכים להתמודד עם אתגרי העידן הדיגיטלי. כעת יוצא נוסח תזכיר החוק שמאפשר לתבוע את ענקיות הטכנולוגיה בקלות יחסית בכל הנוגע לתכנים לא חוקיים, אך נותן מענה חלקי בלבד משום שאינו עוסק בתוכן פוגעני ודיבתי. ההיתכנות לקידומו של חוק "אחריות ברשת" אפסית לפני הבחירות, אך בוועדה מתעקשים: "מעוניינים להתחיל בתהליך". פרסום ראשון.

3. מחשב, צייר לי כבשה

הטכנולוגיה DALL·E 2 עוררה סערה ברשת, לאחר שרבים ראו את האפשרויות הרבות ואת היכולות המרשימות. חברת OpenAI הודיעה כעת כי היא מבטלת את רשימת ההמתנה ופותחת את הכלי לקהל הרחב. עם זאת, מומחים חוששים מההשפעה הרעה של כלי כזה, לצד יצירת תמונות פוגעניות ובעייתיות.

4. מאחורי הקלעים של עסקי טוויטר בישראל

פדריקו פדרני, מנהל הפעילות של טוויטר בישראל מדבר על שוק הפרסום המקומי הצומח, נתוני הצמיחה הגבוהים של ישראל ביחס לעולם, המלחמה בבוטים וההיערכות לבחירות. ראיון גלובס.

5. הצמד שהתברג הכי גבוה בעולם הקריפטו, ואז ריסק אותו - ונעלם

סו ג'ו וקייל דייוויס היו שני חברים מהקולג' שהתייצבו בראש הפירמידה של תעשיית הקריפטו העולמית. מאות אלפים עקבו אחרי כל ציוץ שלהם. חברות מסינגפור ועד ניו יורק סמכו עליהם בעיניים עצומות והלוו להם מיליארדים ● הם קנו יאכטות ואחוזות וחיו חיים נוצצים. אבל אז הם נפלו, ריסקו את כל השוק, הביאו למחיקה של יותר מטריליון דולר - ונעלמו.

6. ארטמיס כבר היתה אמורה להיות בדרכה חזרה לכדור הארץ - למה היא חוזרת להאנגר?

משימת ארטמיס לירח, ובתוכנה חללית האוריון והאפוד הישראלי שפותח נגד קרינה קוסמית, היתה אמורה להמריא כבר בסוף החודש שעבר ולפתוח עידן חדש במסע של האנושות אל הירח והמאדים. אלא שכבר חודש עומדת החללית על הרמפה במרכז החלל קנדי שבפלורידה ומחכה לאישור לשיגור. מה הסיבה לכך והאם זה היה יכול לקרות גם בספייס אקס? שאלות ותשובות.

7. חוקר המוח שרוצה לשחרר אותנו מהתמכרויות

פרופ' עלי רזאי הוא מהחלוצים בתחום של השתלת אלקטרודות לצורך טיפול בהפרעות נפשיות ומוחיות. בראיון לגלובס הוא מסביר כיצד בעיה התנהגותית הופכת לבעיה של המוח, ומה הסיכוי שמטופל יחליף התמכרות לסם בהתמכרות לג'וני קאש או לאלקטרודה.

8. גוגל בדרך לשנות לגמרי את האופן בו אנחנו משתמשים במנועי חיפוש

גוגל רוצה לשנות לגמרי את הצורה שבה אנחנו משתמשים במנועי החיפוש - ובעיקר להחליט עבורנו מה אנחנו רוצים לחפש. הדרך שלה לעשות זאת: שורת חיפוש עם פיצ'רים ופילטרים חדשים, עיצוב פיד-חיפוש יותר ססגוני ופיצ'רים שידחפו לנו יותר מוצרים. אנחנו נקבל את השירות שאנחנו רוצים, אבל נשלם בתמורה עם המידע שלנו.