הצוללת | פודקאסט

בגלל יוקר המחיה - צופי נטפליקס ושירותי הסטרימינג מבטלים מנויים. איך ייראה עתיד הענף?

ההסתגרות בבתים בקורונה הובילה לפריחה מסחררת של שירותי הסטרימינג ובראשם נטפליקס. המניות הגיעו לשיא, מחירי המנויים טיפסו ומיליונים מסביב לעולם הצטרפו לחגיגה. אך בשנה האחרונה הקערה התהפכה על פיה, והחברות מנסות לפצח מחדש את המודל הכלכלי. האם הן יצליחו? • האזינו

פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים
פודקאסט הצוללת של גלובס - לעומק הסיפורים הכלכליים-חברתיים

לפני כשנה, כשמגפת הקורונה עוד הורגשה היטב ברחבי העולם והסגרים דחפו אנשים רבים לבתיהם ולשעות טלוויזיה מרובות - מניית נטפליקס הייתה בשיא. שווי השוק של החברה היה של יותר מ-300 מיליארד דולר. בין 2020 ל-2021 החברה הוסיפה יותר מ-54 מיליון מנויים ברחבי העולם, מה שהתניע את "טירוף הסטרימינג", עם עוד ועוד חברות שהשיקו גם הן שירותים משלהן. פחות או יותר באותו הזמן, או מעט לפני כן, הושקו גם אפל TV פלוס, אמזון פריים ועוד חברות שאינן עדיין מוכרות לקהל הישראלי, כמו HBO max ו-Peacock של רשת NBC האמריקאית.

אך בשנה האחרונה, רבים משירותים הללו נקלעו למשבר. מניית נטפליקס צנחה בכ-66% ושווי השוק שלה הצטמק בכשני שלישים, ל-104 מיליארד דולר כיום. בתחילת 2022 היא גם איבדה מנויים - 200 אלף מנויים ברחבי העולם - לראשונה מזה עשור. גם המניות של כמה מהמתחרות, כולל קבוצת דיסני עצמה, רשמו ירידות אף הן. גם עליות המחירים והמשבר הכלכלי שניכר כיום בין השאר באירופה ובארה"ב אינם מסייעים לחברות, ואנשים רבים מבטלים את המנוי לשירותי הסטרימינג. כך למשל לפי חברת המחקר קנטר (Kantar), ארבעה מכל עשרה בריטים מתכננים לבטל רישום לשירות סטרימינג.

מצד שני, הסטרימינג הוא בכל זאת העתיד, בכל הנוגע להרגלי הצפייה של רובנו. לפי חברת המחקר נילסון, למשל, ביולי האחרון העבירו האמריקאים יותר זמן בצפייה בטלוויזיה דרך שירותי סטרימינג, מאשר בכל דרך אחרת. במקביל, לישראל נכנסו בחודשים האחרונים שירותי סטרימינג חדשים כמו דיסני פלוס ואפל TV פלוס, ובקרוב יושק שירות ישראלי חדש, שיתוף פעולה של קשת וחברת RGE, שנקרא FreeTV.

נטפליקס גם מתמודדת עם בעיה של שיתוף סיסמאות בקרב מנויים, מה שפוגע בפוטנציאל הרווחיות שלה, ובצורך להיענות לקשיים הכלכליים של ציבור המנויים, ולהוריד מחירים. בנסיבות כאלה, כל שירותי הסטרימינג מנסים לפצח מודל כלכלי שיהיה מתאים יותר עבור השנים הקרובות. איך בדיוק הן מתכוונות לעשות את זה ומה קרה בענף בשנים האחרונות? כל התשובות בפרק השבוע של "הצוללת של גלובס".