השוק הדובי יסתיים החודש? ההיסטוריה מספקת סיבה לאופטימיות

לחודש אוקטובר יש מוניטין של "מחסל שווקים דוביים" - חודש שבו הסתיימו יותר תקופות כאלה מאשר בכל חודש אחר • כמה הסברים ניתנים לתופעה, בין היתר ירידה בחוסר הוודאות בשנים שבהן נערכות בחירות אמצע בארה"ב, אבל ישנה כמובן האפשרות שמדובר במקריות היסטורית

השוק הדובי יסתיים החודש? ההיסטוריה מספקת סיבה לאופטימיות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
השוק הדובי יסתיים החודש? ההיסטוריה מספקת סיבה לאופטימיות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאוקטובר יש מוניטין של "קוטל דובים" - חודש שבו מספר גבוה מהממוצע של שווקים דוביים הסתיים מבחינה היסטורית. האם יש משהו במוניטין הזה? אף אחד לא יודע בוודאות, אבל ישנם רמזים לכך שאולי זה יותר מצירוף מקרים שכל כך הרבה שווקים דוביים הסתיימו באוקטובר.

את הרעיון שאוקטובר קוטל דובים התחיל ייל הירש המנוח, המייסד והעורך של מילון סוחרי המניות (Stock Trader’s Almanac). בנו, ג'פרי הירש, אומר שאביו השתמש בביטוי הזה לראשונה במהדורה מ-1969. על פי הירש הבן, שמונה מ-23 השווקים הדוביים במדד דאו ג'ונס מאז מלחמת העולם השנייה הסתיימו באוקטובר - הרבה יותר מהשניים שניתן היה לצפות מחלוקה של 23 שווקים דוביים על פני 12 חודשי השנה.

הרמז הראשון אולי לכך שהמוניטין של אוקטובר הוא יותר משגיאה סטטיסטית הוא שארבעה משמונת השווקים הדוביים שהסתיימו באוקטובר, שאליהם מתייחס הירש, התרחשו בשנים של בחירות אמצע. מחקר אקדמי שפורסם לפני שנה מצא עדויות חזקות לחולשה חריגה של שוק המניות במחצית השנה שחולפת עד אוקטובר שלפני בחירות אמצע, ועוצמה גבוהה מהממוצע של השוק בששת החודשים שלאחר מכן.

מחברי המחקר מאמינים שדפוס בחירות האמצע הזה נגרם בגלל האי-ודאות הכלכלית והפוליטית המוגברת שקיימת לפני בחירות אמצע, והתרת האי-ודאות הזו אחריהן.

 
  

למה מוכרים בספטמבר?

דפוס בחירות האמצע עוזר לכל היותר להסביר למה חצי מהשווקים הדוביים שאחרי מלחמת העולם השנייה הסתיימו באוקטובר. כמה חוקרים ומומחי שוק מצביעים על דרכים אחרות שבהן שוק המניות מתנהג באופן חריג בסתיו, שיכולות להגביר את הסבירות לכך ששפל יגיע סביב תקופה זו אפילו בשנים שאין בהן בחירות אמצע.

באופן ספציפי, הם מתייחסים לרמות הגבוהות מהממוצע של מכירות שמתבצעות בספטמבר טיפוסי. למכירות האלה אין שום קשר למרכיבים בסיסיים, כך שהשוק יכול להתחיל להתאושש באוקטובר כשלחץ המכירות המלאכותי שוכך.

סיבה אחת ללחץ מכירה מלאכותי כזה בספטמבר היא חלון זמן שנוצר בסוף הרבעון, שבו ניתן למכור נכסים למטרות נראות ויצירת הפסדים לצורכי מס, כך על פי לורנס טינט, לשעבר המנכ"ל בארה"ב של Barclays Global Investors, הארגון שיצר את iShares (כיום חלק מבלאקרוק).

בראיון אמר טינט ששני הגורמים צריכים להיות חזקים במיוחד בחודשי ספטמבר של שנים דוביות. הראשון קורה כשקרנות נאמנות מוכרות מניות מפסידות כדי להימנע מהמבוכה של הצורך לדווח על החזקותיהן בדוח הרבעוני. השני קורה כשמניות נמכרות כדי לממש הפסדים שניתן להשתמש בהם כדי לאזן רווחי הון שלולא המכירה היה צריך לשלם עליהם מס. כל קרנות הנאמנות נדרשות לסיים את שנת המס שלהן באוקטובר, וחלק מהמנהלים ינסו לצמצם חבות מס בספטמבר על מנת להימנע מהצורך למכור ממש בסוף השנה, יחד עם כל המוכרים האחרים.

סיבה נוספת למכירות היא תסמונת אפקטיבית עונתית (SAD - Seasonal Affective Disorder) - הפרעת מצב רוח דיכאונית שנגרמת מחילופי העונות ופוגעת בחלק קטן מהאוכלוסייה. על פי ראס וורמרס, פרופסור למחקרים פיננסיים באוניברסיטת מרילנד, שהיה שותף למחקר שמצא קשר בין SAD וזרימת ההון בקרנות נאמנות, ההפרעה "קשורה גם למידה גדולה יותר של הימנעות מסיכונים על ידי חלק גדול הרבה יותר מהאוכלוסייה".

השפעת בחירות האמצע

בלתי אפשרי לדעת באיזו מידה ההפסדים הגדולים בשוק המניות בחודש שעבר נגרמו בגלל מכירות לשיפור הנראות, מכירות לאיזון חבות מס או SAD, ולכן קשה אפילו לעשות ספקולציה עד כמה השוק צפוי לזנק בחזרה באוקטובר. אבל הסיכויים לזינוק כזה גבוהים ממה שהיו אחרת, בגלל שאנו נמצאים בשנה שמתקיימות בה בחירות האמצע.

אפילו אם הכלכלה תעלה מספיק כדי להאיץ את מותו של השוק הדובי השנה, התזמון של נקודת השפל אינו מדויק. בחירות האמצע לא קורות עד אמצע נובמבר. הכלל שקובע תקופת המתנה של 30 יום בין מכירת מניות למטרות של איזון חבות מס ועד לריכשתן חזרה עלול לגרום ללחץ קנייה מוגבר במהלך אוקטובר.