הקרן האקטיביסטית שמאיימת לטלטל את Wix והתגובה של החברה שמקפיצה את המניה

קרן הגידור סטארבורד שהפכה לבעלת מניות בחברת האינטרנט הישראלית, רומזת כי ניתן להציף בה ערך באמצעות תוכנית התייעלות נרחבת יותר של קיצוצים • בקרן מציגים את "הצמיחה האגרסיבית" במספר עובדי Wix, ומכוונים בעיקר לגידול של פי 3 ויותר בכמות עובדי השיווק והתמיכה

הקומפלקס החדש של וויקס, תל אביב / צילום: איל יצהר
הקומפלקס החדש של וויקס, תל אביב / צילום: איל יצהר

מניית Wix  מזנקת עתה ב-10% במסחר בוול סטריט לאחר שהודיעה שמועצת המנהלים אישרה תוכנית לרכישה חוזרת של מניות, במסגרתה החברה רשאית לרכוש עד 300 מיליון דולר ממניותיה הרגילות. לא מן הנמנע כי הסיבה לכך היא הלחץ המגיע מכיוון הקרן האקטיביסטית Starboard Value.

"אנו נותרים בטוחים ביכולתנו לייצר תזרים מזומנים חופשי כפי שנקבע בתוכנית התלת-שנתית שלנו, מה שמאפשר לנו להמשיך ולהשקיע ביוזמות האסטרטגיות שלנו תוך החזרת הון לבעלי המניות. בנינו מאזן בריא ומאמינים שמחיר המניה הנוכחי מייצג הערכת שווי אטרקטיבית לרכישה חוזרת", אמר בהצהרה ליאור שמש, סמנכ"ל הכספים. "התוכנית החדשה מדגימה עוד יותר את המחויבות המתמשכת שלנו לניהול דילול כחלק מסדרי העדיפויות שלנו להקצאת ההון ולהגדלת ערך בעלי המניות".

חודש חלף מאז שקרן ההשקעות סטארבורד חשפה שהיא מחזיקה 9% ממניות חברת האינטרנט הישראלית Wix, והשבוע, במצגת שערכה במסגרת כנס השקעות, הקרן סיפקה רמזים על הכיוון שאליו הייתה רוצה לראות את Wix הולכת.

בשבוע הבא בגלובס: כל הרגולטורים הבכירים מגיעים לדבר על מצב המשק 
נשיא וויקס מסביר את פניית הפרסה ופיטורי 100 עובדים: "חייבים להיות מחושבים" 
המאבק מול הקרן האקטיביסטית סטארבורד הסתיים, ומניית לייבפרסון צנחה 

סטארבורד איננה נוקבת בדרישות ספציפיות כלפי הנהלת Wix, מחברות הטכנולוגיה הגדולות בישראל, אך מנתוני המצגת המתמקדים במספר עובדי החברה הישראלית (קרוב ל־6,000 בסוף 2021) ניתן להבין את הכיוון - צפי לתוכנית התייעלות רחבה יותר מזו שהציגה Wix בחודש יולי האחרון.

 
  

סטארבורד היא קרן גידור אמריקאית שמאז הקמתה בשנת 2002 הייתה מעורבת בהליכים אקטיביסטיים שונים, גם מול הנהלות של חברות ישראליות או כאלה שקשורות לישראל, בהן מלאנוקס, צורן ולייבפרסון.

כאמור, בחודש שעבר דיווחה הקרן ל־SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב) על רכישת מניות Wix והחזקה של 9% בחברה, צעד שייתכן שיתפתח למאבק אקטיביסטי. לפי אותו דיווח, סטארבורד מעריכה ש־Wix נסחרת בחסר והיא עשויה לנקוט בצעדים שונים, בהם ניהול שיחות עם ההנהלה והדירקטוריון של Wix, שיחות עם בעלי מניות אחרים בחברה ועם צדדים שלישיים, ולדון על אפשרויות של שילובים עסקיים, מכירת חלקים מהעסק, שיפור הביצועים הפיננסיים ועוד. Wix לא התייחסה עד היום למהלכי הקרן האמריקאית וגם כעת לא מסרה תגובה למצגת.

כך למעשה פועלות קרנות אקטיביסטיות - הן רוכשות מניות בחברות שהן מזהות ככאלו הנסחרות בחסר ומציבות דרישות במטרה להניע מהלכים שלהערכתן יובילו להצפת ערך, וזאת במטרה לממש את ההשקעה ברווח, תוך זמן לא ארוך. בין היתר קרנות יכולות לדרוש לשנות את הרכב הדירקטוריון, להדיח חברי הנהלה, למכור את החברה ועוד.

כניסתה של קרן אקטיביסטית להשקעה בחברה מובילה פעמים רבות לעליית מחיר המניה על רקע ציפיות השוק להצפת ערך, בין אם בביצוע הצעדים שהיא דורשת או בצעדים נגדיים מצד החברה במטרה להיאבק בה ("מאבק פרוקסי"). במקרים רבים מהלכים כאלה מסתיימים לבסוף בפשרה.

בוצע מהלך פיטורים שקדם לכניסת הקרן

סטארבורד רכשה את מניות Wix החל מסוף יולי במחירים שנעו בין כ־60 דולר לכ־73 דולר, ובמקביל ביצעה עסקאות באופציות. הדיווח על כניסת הקרן להשקעה הקפיץ את מניית Wix למחיר של כ־85 דולר אך בחודש שחלף היא נחלשה שוב, ונסחרת כעת במחיר של כ־72.7 דולר (שער הנעילה אמש, יום ג') המשקף לחברה שווי שוק של 4.2 מיליארד דולר. מדובר על ירידה של 79% מהשיא שאליו נסקה המניה בתחילת 2021, על רקע הביקושים הגבוהים לשירותיה בתקופת סגרי הקורונה.

Wix, בניהולו של אבישי אברהמי, מאפשרת להקים ולנהל אתרי אינטרנט, ופונה בעיקר לפלח השוק של עסקים קטנים ובינוניים. בתקופת הקורונה, המעבר המואץ לדיגיטל הקפיץ את שיעורי הצמיחה של Wix, אך החזרה לשגרה ברוב מדינות העולם הקטינה אותם, בעוד שההוצאות נותרו גבוהות. על רקע זה הודיעה החברה עוד לפני כניסת סטארבורד על תוכנית לקיצוץ עלויות במטרה להגיע לחיסכון שנתי של 150 מיליון דולר, מתוכו 20% יתממש עוד השנה. כחלק מזה, פוטרו 100 עובדים מתוך כאמור קרוב ל־6,000 שאותם העסיקה החברה בסוף 2021.

אבישי אברהמי, מנכ''ל WIX / צילום: שלומי יוסף
 אבישי אברהמי, מנכ''ל WIX / צילום: שלומי יוסף

"חברה איכותית בעלת 'ביזנס דביק'"

אם להסתמך על המצגת של סטארבורד, זה כנראה לא יספיק מבחינתה. הקרן שמה דגש במצגת שלה על מספרי העובדים ב־Wix ביחס למתחרות ועל הצמיחה הגדולה במצבת כוח האדם בחברה בשנים האחרונות, ומנגד מעריכה ש־Wix תוכל לשפר את שיעורי הרווחיות שלה (בהתייחסות לשיעור התזרים החופשי מההכנסות) מעבר ליעד ההנהלה בשנים הבאות ובכך לייצר אפסייד למשקיעים. במילים אחרות, נראה ש־Wix מעסיקה להערכת הקרן עובדים רבים מדי.

במצגת מציינת סטארבורד כי בשנים האחרונות השוק תיגמל משמעותית חברות טכנולוגיה שהעדיפו צמיחה; שיעורי הצמיחה של חברות אלה התכווצו בשנה האחרונה (בממוצע, צפי הצמיחה של חברות טכנולוגיה לשנה קדימה ירד מ־25% ל־18%) והמשקיעים עברו להתמקד ברווחיות, על פני המיקוד בצמיחה. להערכת סטארבורד שילוב הגורמים הללו מייצר הזדמנויות השקעה איכותיות בחברות צומחות. Wix היא אחת הדוגמאות במצגת: היא מוצגת כחברה איכותיות עם "ביזנס דביק" (מותג מוכר עם לקוחות ששומרים אמונים) בתמחור אטרקטיבי ועם פוטנציאל ליצירת ערך משמעותי באמצעות איזון טוב יותר של צמיחה ורווחיות.

סטארבורד מספקת במצגת שפרסמה שורה ארוכה של נתונים על Wix ומציינת שהחברה ראתה עלייה חדה בביקושים בתקופת הקורונה, וביצעה השקעות רבות בשנתיים האחרונות. השקעות אלו הפחיתו את הרווחיות שלה. שיעור הצמיחה הגיע בשיא (רבעון 1 של 2021) ל־41%, אך ההשקעות הובילו לכך ששיעור התזרים החופשי מסך ההכנסות שנע בין 15%-20% עד אמצע 2020, ירד ל־2% בסוף 2021 והיה שלילי בשני הרבעונים הראשונים של 2022. במקביל, החזרה לנורמליות אחרי הקורונה הפחיתה את שיעורי הצמיחה לשיעור חד־ספרתי ברבעונים האחרונים.

"מאזן יחסי גרוע בין צמיחה לרווחיות"

סטטאבורד מציינת ש־Wix נסחרת בדיסקאונט משמעותי ביחס לחברות דומות, במכפיל EV/Sales (שווי פעילות למכירות) של 2.4 ל־2023, לעומת 3־9.9 בחברות המתחרות. במקביל לדבריה גם המאזן בין צמיחה ורווחיות ב־Wix גרוע ביחס לאחרות. הם מספקים חישוב שמחבר בין שיעורי הצמיחה בהכנסות ושיעור התזרים החופשי (כפי שצפויים לשנה זו) והתוצאה ב־Wix היא 8%, לעומת 28%-52% בחברות האחרות, ולעומת 42% ב־Wix לפני שלוש שנים. "אנחנו מאמינים של־Wix יש הזדמנות משמעותית לשפר את הצמיחה והרווחיות שלה בשנים הבאות", הם אומרים ומעריכים שהנתון יכול לעלות מ־8% ליותר מ־40%.

איך זה יקרה? בין היתר ככל הנראה בקיצוץ נוסף במספר העובדים. בסטארבורד מציגים את "הצמיחה האגרסיבית" במספר העובדים שיותר מהוכפל תוך שנים ספורות. הם משווים את Wix לחברת Squarespace - מספר העובדים ב־Wix גדול פי 3.7 ואילו ההכנסות גדולות פי 1.6.

סטארבורד מציינת ספציפית את הגידול במספר העובדים בשיווק, שצמח פי 3 בין 2018-2021, ומספר העובדים בתמיכת לקוחות צמח פי 3.5, כשההכנסות צמחו פי 2.1 באותה תקופה. על עובדי המו"פ הם כותבים שב־Wix יש יותר עובדי מו"פ מבחברה הגדולה הדומה לה GoDaddy, למרות שהכנסותיה קטנות משמעותית.

סטאבורד מוסיפה כי תוכנית הקיצוץ הנוכחית של Wix לחיסכון שנתי של 150 מיליון דולר התקבלה היטב בשוק ומעריכה שהחברה תוכל להגיע ליעד התזרים החופשי של 20% עד 2025 לעומת 2%-3% השנה.

עם זאת הם סבורים שניתן לייצר אפסייד מעבר ליעד התוכנית וניתן להשיג מעל 20% ב־2025. זאת אם החברה תגיע כפי שסטארבורד סבורה שהיא יכולה להגיע, לשילוב של מעל 40% בנתון הצמיחה ושיעור התזרים החופשי. "אם Wix תצליח לשפר את השילוב של צמיחה ורווחיות לפחות עד לרמה שהיא מתכננת, אנו רואים אפסייד למחיר הנוכחי", נכתב שם.

הציפה ערך משמעותי במלאנוקס; מי היא קרן סטארבורד

קרן סטארבורד היא כאמור קרן גידור אמריקאית שהוקמה ב־2002 והייתה בעבר חלק מגוף אחר, Ramius Capital. את הקרן הקימו ג'פרי סמית' (מנכ"ל) ומארק מיטשל. החל משנת 2011 זוהי קרן עצמאית המנהלת נכסים המוערכים בכ-8 מיליארד דולר.

הקרן מעידה על עצמה שהיא מתמקדת בגישה של בחינת היסודות הכלכליים של החברות, ועל ידי כך מנסה למצוא חברות שמוערכות לדעתה בחסר. בחברות אלו היא משקיעה ופועלת באופן אקטיבי מול ההנהלות והדירקטוריונים, כדי לזהות היכן אפשר להציף ערך, לטובת בעלי המניות.

כאמור, לאורך שנות הפעילות שלה, ביצעה הקרן מהלכים אקטיביסטיים הן בחברות גדולות יותר ופחות. כך לדוגמה, היא פעלה בחברת האינטרנט Yahoo, שבה העלתה דרישה למכור את החברה או לשנות את אופן ניהול המזומנים שלה, ולבסוף הובילה לשינוי מבנה הדירקטוריון ומינוי דירקטורים מטעמה. הקרן פעלה גם בחברת השבבים מארוול, שם העלתה דרישה לשינוי בדירקטוריון ואף הביאה לשינוי בהנהלה.

מבין החברות הישראליות שבהן הייתה הקרן מעורבת המקרה הבולט ביותר היה מאבק השליטה שהתפתח בחברת הטכנולוגיה מלאנוקס בשנים 2017-2018. סטארבורד דרשה לשנות את הדירקטוריון, בשל אי־שביעות רצונה מהרווחיות התפעולית של החברה. ההנהלה התנגדה לדרישות הקרן וטענה שהן יובילו להחנקת החדשנות. לאחר מאבק שליטה של מספר חודשים נחתם הסכם פשרה שכלל מינוי דירקטורים וקביעת יעדים לעתיד.

סטארבורד מכרה את ההחזקה שלה ברווח, חלקה לאחר שמלאנוקס נמכרה לאנבידיה זמן קצר לאחר סיום המאבק, ובדיעבד נראה שהמאבק התניע את תהליך המכירה של מלאנוקס.

מלבד מלאנוקס, סטארבורד הובילה מהלכים אקטיביסטיים בחברות הטכנולוגיה צורן ו־DSPG, ובשתיהן הובילה להדחת היו"ר. בחברת התרופות פריגו, שהייתה חברה דואלית בתקופת פעילות סטארבורד בה, הקרן דרשה שהחברה תתמקד בעסקי הליבה, ותמכור חלקים מפעילותה, ואף הובילה לשינוי הרכב הדירקטוריון.

פעילות נוספת בחברה דואלית הייתה לאחרונה, כשסטארבורד נכנסה להשקעה בחברת הטכנולוגיה לייבפרסון, דרשה שינויים בדירקטוריון והביעה אכזבה מביצועי החברה והמניה. בסופו של דבר, לאחר זמן קצר הסתיים המאבק ללא הצפת ערך מיוחדת, אך עם מינוי דירקטור מטעם הקרן.