ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים קרסו בחצי ועדיין לא הגיעו לתחתית

היקף ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים עמד על 2.57 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ירידה של 55% לעומת הרבעון המקביל אשתקד • התחזית של חברת המחקר IVC ולאומיטק היא שברבעון הרביעי יתכווץ היקף ההשקעות עוד יותר לפחות מ-1.5 מיליארד דולר, חזרה לרמות של 2018-2019

ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים כבר חזרו לרמות של ימי טרום מגפת קורונה / צילום: Shutterstock, luchunyu
ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים כבר חזרו לרמות של ימי טרום מגפת קורונה / צילום: Shutterstock, luchunyu

היקף ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים ממשיך לצנוח במהירות זה כבר הרבעון השלישי ברציפות, כך עולה מדוח ההייטק של חברת המחקר IVC ולאומיטק שמתפרסם היום (א'). למעשה, ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים כבר חזרו לרמות של ימי טרום מגפת קורונה, לפני הזינוק החד במימון של חברות ישראליות החל במחצית השנייה של 2020 - זינוק שנבע מהכסף הזול בשווקים באותה העת ומהתחזיות האופטימיות מאוד ביחס לטרנספורמציה דיגיטלית של העולם כתוצאה מהמגפה.

לפי IVC ולאומיטק, ברבעון השלישי של 2022 (חודשים יולי-ספטמבר) קיבלו סטארט-אפים ישראלים השקעות בהיקף של 2.57 מיליארד דולר - ירידה של 38% בהשוואה לרבעון השני השנה, אז עמד היקף ההשקעות על 4.1 מיליארד דולר, וצניחה של 55% מול רבעון שלישי שנה שעברה, בו גייסו חברות ישראליות 5.7 מיליארד דולר. הרבעון השלישי היה החלש ביותר מבחינת היקף ההשקעות בסטארט-אפים ישראלים מאז הרבעון השני של 2020, ימי תחילת הקורונה, בו גויסו 2.1 מיליארד דולר. ההשקעה הממוצעת בסטארט-אפ ישראלי עמדה על 18 מיליון דולר ברבעון שלישי, הממוצע הנמוך ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2020.

ב-IVC ולאומיטק מעריכים בזהירות כי על רקע שפע הגורמים השליליים בשוק - כשהכלכלה הגלובלית בסכנת מיתון, באירופה מתפתח משבר אנרגיה, הפדרל ריזרב האמריקאי מפגין קו ניצי ביחס להעלאות ריבית, האינפלציה עדיין גואה וחוסר הבהירות הגיאופוליטית עולה - מגמת הירידה בהשקעות בסטארט-אפים ישראלים תמשיך גם ברבעון הרביעי. התחזית של IVC ולאומיטק היא שהיקף ההשקעות ברבעון הרביעי השנה יעמוד על 1.25-1.5 מיליארד דולר, אם לא יהיו סבבי השקעה חריגים בגודלם של מעל 200 מיליון דולר. מספר כזה יבטא חזרה עוד יותר אחורה לרמות של 2018-2019 מבחינת השקעות בסטארט-אפים ישראלים.

עסקאות הסיד מפתיעות לטובה

הירידה בהשקעות בסטארט-אפים ישראלים כמובן לא מפתיעה ומתואמת עם ביצועי חברות טכנולוגיה בנאסד"ק, שהשווי שלהן נחתך דרמטית השנה. מדד קרן בסמר שעוקב אחרי חברות צמיחה ציבוריות שמוכרות תוכנה בענן (EMCLOUD) ירד לדוגמה ב-49% מאז תחילת השנה.

באופן טבעי, קריסת החברות הטכנולוגיות הציבוריות מצננת בעיקר את ההתלהבות מהשקעות גדולות בסטארט-אפים בשלבים מתקדמים יחסית, כאלו שמיועדים להיכנס לבורסה בזמן הקרוב ושקל יותר להשוות מול חברות ציבוריות. מגמה זו בולטת לאורך כל הדוח של IVC ולאומיטק.

כך למשל, ברבעון השלישי השנה צנח מספר המגה-עסקאות, השקעות של מעל 100 מיליון דולר בחברה בודדת, לשלוש בלבד - בהשוואה ל-13 ברבעון הקודם ו-14 ברבעון השלישי שנה שעברה. בכל הרבעון השלישי נולד רק חד קרן, סטארט-אפ שמקבל שווי של מעל מיליארד דולר בגיוס, ישראלי אחד חדש - בהשוואה ל-20 חדי קרן חדשים שנולדו במחצית הראשונה של השנה.

לעומת זאת, החדשות הטובות יותר הן שההשקעות בסטארט-אפים בשלב מוקדם מתחזקות דווקא על אף ההאטה בענף, כאשר משקיעים מעדיפים לשים חלק משמעותי יותר מכספם על חברות צעירות בתחילת הדרך מאשר להשקיע בחברות ותיקות, כאלו שסוחבות איתן במקרים רבים שווי מנופח ולא ריאלי מימי הבועה.

ברבעון השלישי היקף ההשקעות בסטארט-אפים בסבבי סיד מוקדמים הסתכם ב- 302 מיליון דולר - בהשוואה ל-247 מיליון ברבעון קודם ו-127 מיליון ברבעון המקביל אשתקד. ב- IVC מעריכים כי 580 חברות סטארט-אפ חדשות קמו בישראל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022, מספר דומה לאלו שקמו באותה התקופה ב-2021 ו-2020, כך שההאטה בשוק לא פוגמת ברוח היזמית, לפחות בינתיים.

בעוד ב-2021 נהוג היה לדבר בגאווה על כניסת משקיעים זרים חדשים רבים לשוק הסטארט-אפים הישראלי, כעת נראה שמגמה זו מתהפכת. מספר המשקיעים הזרים שהיו מעורבים בהשקעות בסטארט-אפים ישראלים ברבעון השלישי עמד על 191 בלבד, המספר הנמוך ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2019. מספר המשקיעים הישראלים ירד ל-112, גם כאן המספר הנמוך ביותר מאז סוף 2019.

לאחר שנת השיא בהנפקות בארץ ובחו"ל ב-2021, ברבעון השלישי המשיך חלון ההנפקות להישאר סגור ומסוגר. רק שני סטארט-אפים ישראלים הונפקו בבורסות השונות ברבעון השלישי, בהשוואה ל-18 ברבעון המקביל אשתקד. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה היו 88 עסקאות רכישה של חברות סטארט-אפ ישראליות בהיקף של 7.4 מיליארד דולר, בהשוואה ל-130 עסקאות באותה תקופה ב-2021 בהיקף 9.4 מיליארד. מבחינת מספר עסקאות הרכישה של חברות ישראליות, השנה הנוכחית מסתמנת כחלשה ביותר לפחות מאז 2015.

משבר או חזרה לנורמליות?

לפי IVC ולאומיטק, המספרים אינם משקפים משבר בהייטק, כפי שאוהבים להבליט בכותרות העיתונים, אלא חזרה לנורמליות. אם כבר, טוענים מחברי הדוח, השנה החריגה הייתה 2021 בה נרשם שיא לא ריאלי של השקעות ו-2022 מבטאת חזרה לרמות מקובלות ושפויות של מימון. זה אולי נכון, ועדיין עבור חברות סטארט-אפ ישראליות שהתרגלו לסביבת המימון הנוחה ששררה בשנתיים האחרונות וצמחו בהתאם בהוצאות ובכוח-האדם שלהן, החזרה הזאת "לנורמליות" בהחלט יכולה להיות משברית ומורכבת. וכאמור, עדיין לא ברור האם הגענו לתחתית מבחינת היקף ההשקעות או האם זה ימשיך לרדת גם מעבר לסטנדרט של טרום-הקורונה.

לדברי תימור ארבל-סדרס, מנכ"לית לאומיטק, "עדיין לא בוצעו גיוסי המשך קובעי שווי בחברות שגייסו ב-2021, ומעניין יהיה לראות האם ‘משבר המכפילים’ מתפתח למשבר ריאלי בתוצאות העסקיות של החברות. משבר כזה עלול להתרחש גם במקרה של כניסה למיתון עמוק וגם בשל קושי של החברות להתאים את עצמן לתנאי השוק".

הדוח של IVC ולאומיטק מסכם את פעילות חברות הייטק ישראליות או בעלות זיקה ישראלית והוא מתבסס על דיווחים פומביים של סטארט-אפים.