מתבצר בכיסא לעוד 5 שנים: נשיא סין הכריז שימשיך לכהונה שלישית

נשיא סין שי ג'ינפינג הכריז כי ימשיך לכהונה שלישית רצופה בתור נשיא סין ומזכ"ל המפלגה הקומוניסטית במדינה, כשהוא הופך למנהיג שנותר בשלטון הזמן הרב ביותר מאז מאו דזה דונג • בנוסף, מונו 4 חברי קבינט חדשים, ביניהם מועמד חדש לראשות הממשלה

נשיא סין שי ג'ינגפינג מציג את הצמרת הפוליטית החדשה שלו / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
נשיא סין שי ג'ינגפינג מציג את הצמרת הפוליטית החדשה שלו / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

נשיא סין שי ג'ינפינג הכריז הבוקר (א') על כך שימשיך לקדנציה שלישית בתפקידו כמזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, כלומר ימשיך לכהן כנשיא לעוד חמש שנים לפחות. הנשיא בן ה-69 מכהן בראשות המפלגה מאז שנת 2012 וכבר ביסס את מעמדו כמנהיג החזק ביותר של המעצמה האסייתית מאז מקים המפלגה הקומוניסטית הסינית מאו דזה דונג. 

למה קדנציה שלישית של שי ג'ינפינג בסין עשויה דווקא להיות אינטרס אמריקאי | ניתוח
● ללא הסברים: סין דוחה את פרסום נתוני התמ"ג 
נשיא סין שי ג'ינפינג קורא לעם להתכונן לסערה מתקרבת | פרשנות 
נשיא סין: "מעולם לא ויתרנו על זכותנו להשתמש בכוח. איחוד מלא עם טיוואן חייב להתממש"

בנוסף להכרזה חסרת התקדים של שי, הוא הציג פוליטביורו (ממשלה במדינות קומוניסטיות) חדש עמוס במקורבים ותומכים, עם ארבעה חברים חדשים בוועדה המכהנת - בדומה לקבינט המדיני-ביטחוני במדינות המערב. לאחר שי עלה לדוכן הנואמים לי קיאנג, מזכ"ל המפלגה הקומוניסטית בשנגחאי, שככל הנראה מונה כדי להחליף את ראש הממשלה הנוכחי לי קקיאנג שיודח מתפקידו בחודש מרץ של 2023. תפקיד ראש הממשלה נחשב למספר 2 בכוחו במדינה לאחר הנשיא.

עוד בין החברים החדשים, דינג חוחיאנג, המזכיר הפרטי של הנשיא שי ואחד מתומכיו וחבריו הגדולים. הוא החבר הצעיר ביותר בקבינט החדש, בן 60.

כצפוי, שרשרת המינויים החדשה לא כללה יורש ברור לנשיא, שממשיך לכוון את סין לאזורים טוטאליטריים יותר. שי החל בבניית התשתית לשלטונו המתמשך עוד בשנת 2018, כשביטל את הגבלת שתי הקדנציות על הנשיאות.

אתמול (שבת) הסתיים בסין הקונגרס ה-20 של המפלגה הקומוניסטי במדינה, בו אושרו תקנות חדשות בחוקת סין שיאפשרו את המשך כהונתו הרציפה של שי על אף המסורת של המפלגה לפי אף מזכ"ל לא יכהן יותר מעשור ברציפות. עוד אושרו תקנות שמחזקות את מעמדו של שי כדמות מובילה ואף מנחה במפלגה.

ההכרזה מעידה שוב על כמה שהנשיא שי לא נפגע מהשנה האחרונה שכללה טלטלות כלכליות כולל האטה משמעותית בצמיחה בסין, ומדיניות אפס הקורונה שהנהיג במדינה. נראה שהנשיא הסיני מתרחק עוד יותר ממדינות המערב, בעודו תומך ברוסיה של ולדימיר פוטין.