בג"ץ דחה את העתירות, והסכם הגז יאושר בממשלה ביום חמישי

בחמישי הקרוב בבוקר תתקיים ישיבת ממשלה מיוחדת במשרד רה"מ בירושלים, בה יאושר הסכם הגז עם לבנון • ההודעה על ישיבת הממשלה מגיעה לאחר שבג"ץ דחה פה-אחד את העתירות שהוגשו נגד ההסכם

ישיבת הקבינט בראשות ראש הממשלה יאיר לפיד, הסכם הגז יאושר ביום חמישי הקרוב / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
ישיבת הקבינט בראשות ראש הממשלה יאיר לפיד, הסכם הגז יאושר ביום חמישי הקרוב / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

ביום חמישי הקרוב תתקיים ישיבת ממשלה מיוחדת במשרד רה"מ בירושלים, בה יאושר הסכם הגז עם לבנון.

ההודעה על ישיבת הממשלה מגיעה לאחר שהבוקר (א') בג"ץ דחה פה-אחד את העתירות שהוגשו את ההסכם הגז עם לבנון. לאור דוחק השעה, פסק הדין ניתן ללא נימוקים אשר יינתנו בהמשך. 

ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל
ההסכם עדיין לא אושר, אבל בלבנון נערכים לתחילת הקידוחים
הסכם הגז עם לבנון יצא לדרך: מהן בדיוק המשמעויות? 

הדיון התקיים ביום חמישי האחרון בפני הרכב השופטים הבכיר: הנשיאה אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן ונעם סולברג, ושודר בשידור חי לאחר שבג"ץ קיבל את בקשת גלובס בעניין. בדיון אמרה חיות כי הוא יעסוק בשלוש שאלות. הראשונה - האם יש לקיים משאל עם בנושא; השנייה - האם ממשלת מעבר רשאית לחתום על ההסכם; והשלישית - האם הממשלה פעלה כדין כשהחליטה לא להביא את ההסכם לאישור הכנסת.

בחוות-הדעת של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בעניין ההסכם צוין כי היא ממליצה להביאו לאישור הכנסת. עם זאת, היא ציינה כי אין מניעה משפטית להסתפק באישור הממשלה והנחת ההסכם בכנסת. העמדה הוגשה במסגרת עתירה נגד אישור ההסכם על-ידי הממשלה. 

מה כולל הסכם הגז ואיך הוא יחתם

ההסכם הגז הוא למעשה מסמך ששולחת ארצות הברית לישראל ולבנון ואמור להיכנס לתוקף לאחר חתימת שני הצדדים, ואישור אמריקני לכל אחד מהצדדים על החתימה בצד השני. האמריקנים הם הערבים למימושו ושני הצדדים מתחייבים להודיע לאו"ם על קביעת הגבול הימי בקווים שהוסכמו.

הסעיף העיקרי בהסכם הוא קו הגבול עצמו שנקבע על בסיס הדרישה הלבנונית בקו המכונה קו 23, מטווח של 5 קילומטרים מהחוף ועד קצה גבול המים הכלכליים של שתי המדינות מול המים הכלכליים של קפריסין. רשמית, מועבר שטח של יותר מ-860 קמ"ר לתחום המים הכלכליים של לבנון.

 ישראל קיבלה את דרישתה לאישור דה פקטו ולא הסכמה מלאה של קו המצופים, הנמתח מחוף ראש הנקרה לאורך קו 1, הצפוני יותר לקו 23, ועד לטווח של 5 ק"מ. מדובר בדרישה ביטחונית, שכן השטח הימי הזה הכרחי לפעילות חיל הים להגנה על חופי ישראל. וכפי שפרסמנו אתמול בגלובס - לבנון תקבל גם שטח של כמה קילומטרים רבועים מתחום המים הטריטוריאליים שהיה במחלוקת בין המדינות. הוסכם כי הגבול הסופי והרשמי יקבע במשא ומתן עתידי בין המדינות שיכלול גם את הגבול הבינלאומי היבשתי.

עוד בהסכם, באשר לשדה קאנה/צידון, נקבע כי לפי דרישת לבנון החברה הזכיינית טוטאל מצרפת תחל מיד לאחר חתימת ההסכם בקידוחי ניסיון, אך לא תחל בהפקה (אם ימצא גז) לפני שיקבע מנגנון הפיצוי לישראל על חלק השדה שנותר במים הכלכליים שלה (מוערך ב-17%). זו הפשרה שהושגה בסוף בשבוע בין הצדדים לאחר שישראל סירבה לדרישה הלבנונית המקורית.

עוד הוסכם כי כל גילוי עתידי של גז נפט או מחצבים אחרים שיחצה את קו הגבול, יובא בפני האמריקנים, ויחד יוחלט כיצד לנהל את החיפושים וההפקה אם יהיה בכך צורך.