אפקט החזרה לבתי הספר ולגנים: ירידה של 10% בהזמנות האונליין בספטמבר

האתרים שמציעים מגוון רחב של מוצרים רושמים עלייה במכירות, בעוד אתרי רשתות האופנה שמפעילות סניפים פיזיים נמצאים בירידה • ebay רושם את הזינוק המשמעותי ביותר, עם גידול של כ־65% במספר ההזמנות • הדירוג החודשי של אתרי האונליין המצליחים בארץ

בהשפעת חופשות החגים: ירידה של 10% בהזמנות האונליין החודש / צילום: Shutterstock
בהשפעת חופשות החגים: ירידה של 10% בהזמנות האונליין החודש / צילום: Shutterstock

כך נאספו הנתונים

חברת שופ אנליטיקס, בראשות נתי יעקובי, היא חברת מחקר טכנולוגי המפעילה ומתחזקת פאנל המונה 3,000 צרכנים בני 15 ומעלה הרוכשים בדיגיטל. הצרכנים נחלקים ביחס שווה בין נשים וגברים, ומייצגים שכבות גיל, קבוצות אוכלוסייה ופריסה גיאוגרפית על פי אזורי מגורים משתנים.

החברים במאגר מאפשרים לחברת שופ אנליטיקס גישה לתיבת המייל שלהם לטובת ניתוח הזמנות האונליין שהם מבצעים, כך שכאשר מתקבל אישור להזמנה או חשבונית קנייה, החברה מקבלת את המידע במקביל - לרבות תוכן ההזמנה וסכום הרכישה. צרכני המאגר מתוגמלים על כך. באופן הזה החברה מנטרת את הזמנות הישראלים באונליין, הן מאתרים מקומיים והן מאתרים בינלאומיים.

חודש ספטמבר 2022 מתאפיין בירידה של כ־10% בהזמנות באונליין לעומת חודש אוגוסט, שאותה ניתן לייחס לחזרה לשגרת הלימודים בבתי הספר ובגנים. עם זאת, נרשמו רכישות מזון רבות לרגל ארוחת ראש השנה, וניכרת השפעת החזרה לאוניברסיטאות. 

● פחות קופונים, יותר מוצרים חדשים: כך תכינו את העסק שלכם לקניות נובמבר | דעה
● זמני המשלוח יתקצרו והעלות תפחת: עלי אקספרס פותחת מחסנים בישראל 

ריבוי אתרי מרקטפלייס

בגזרת אתרי האונליין ללא חנויות פיזיות בולטים האתרים הפועלים במתכונת מרקטפלייס ומציעים מגוון רחב של אפשרויות רכישה. במקום הראשון נמצא גם החודש עלי אקספרס הסיני, עם כ־63% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה וקיטון של כ־16% לעומת אוגוסט.

 
  

בין הרכישות הבולטות נמנים אביזרים לבית ולמטבח, קישוטים לימי הולדת, ביגוד לתינוקות, כלי עבודה, ביגוד והנעלה, כלי כתיבה וקלמרים, מוצרים נלווים למחשב ולסלולר ועוד. מניתוח שערכה שופ אנליטיקס עולה כי מחיר ממוצע של הזמנה מעלי אקספרס עומד על כ־40 שקל, וכי 45% מההזמנות הן במחיר של עד 15 שקל.

אתר אמזון האמריקאי ממוקם במקום השני עם כ־8% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה וקיטון של כ־13% לעומת חודש אוגוסט. החודש הזמינו הישראלים מאמזון בעיקר מוצרי אלקטרוניקה, מוצרי טיפוח והיגיינה, צעצועים, תיקי גב, אביזרי ספורט, כלי עבודה לבית, כלי כתיבה וציוד בית ספר.

במקום השלישי נמצא אתר SHEIN הסיני עם 6% מהרכישות. לאחרונה פרסם צ'אנל 4 הבריטי תחקיר שבו נחשפו תנאי העסקה קשים במפעל החברה, אולם אם לשפוט על־פי תוצאות תחקיר דומה שערכה סוכנות רויטרס ב־2021 - לא בטוח עד כמה תהיה לכך השפעה על מכירות האתר בישראל ובכלל.

אתר בוקינג רושם כ־4% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה, ירידה של כ־19% בהזמנות מול אוגוסט (מגמה דומה נרשמת באתר Airbnb שלא נכנס לעשירייה).

הזינוק הגדול של החודש שייך לאתר ebay, שרושם גידול של כ־65% במספר ההזמנות ומרכז כ־4% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה. מנעד הרכישות רחב במיוחד ונע בין ערכות לצמיחה אישית, תכשיטים, מוצרי חשמל, הלבשה תחתונה, אביזרים להיגיינת הפה, אביזרים לטלפון סלולרי ועוד.

אתר BUYME, אחד משני הנציגים הישראלים הבודדים בדירוג זה, מציג גידול של כ־23% ומתמקם במקום השמיני עם כ־3% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה. הרכישות הבולטות באתר הן של גיפטקארד כמתנה לחגים, והמוצר הבולט בקטגוריה זו הוא הגיפטקארד הכללי buyme all.

בין האתרים שבלטו אך לא נכנסו לעשירייה נמנה לופה, שמציג גידול של כ־60% הודות לרכישות רבות של לוחות שנה, ספרים פנורמיים ולופה בריבוע, בליווי מבצעי ראש השנה.

גם אתר סיפור חוזר, רשת חנויות ספרים חברתית המציעה ספרי יד שנייה ב־25 שקל לספר, רשם בספטמבר מכירות בולטות - ואף עבר את מכירות סטימצקי באונליין.

במסגרת החזרה ללימודים נרשמות רכישות רבות באתר Lockerim המציע שירותי השכרת לוקרים בבתי הספר - לאחסון חפצי התלמידים בין השיעורים.

הגידול של ACE

תקופת החגים מתאפיינת בקניות מזון רבות, ואתר שופרסל ממשיך להוביל את העשירייה בדירוג אתרי האונליין של רשתות אופליין, עם נתח הזמנות של 45%. סופר־פארם והמרקטפלייס שלו נמצאים במקום השני, עם נתח של כ־21% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה, בדומה לאוגוסט.

למרות קיטון של כ־16% במספר ההזמנות לעומת אוגוסט, KSP שומר על המקום השלישי בעשירייה גם החודש, עם נתח הזמנות של כ־9%. רוב הרכישות באתר בספטמבר הן של מוצרי מחשב ועזר ללימודים במסגרת "מבצע חזרה לאוניברסיטה", ולצדם מוצרים כמו בשמים, טלוויזיות, משקל גוף ומשקל למטבח, מגבונים ומוצרים לתינוקות ועוד.

אתר ACE עולה למקום החמישי (באוגוסט: מקום שמיני) עם כ־3% מסך ההזמנות בעשירייה המובילה. גם אתר זה נהנה מהרוח הגבית של תקופת החגים, והרכישות המובילות בו הן של רהיטים כמו ארונות וכיסאות משרד, מוצרים למקלחת, ריהוט גן, מצלמות רכב, תאורה, מוצרי אחסון, מוצרים לרכב ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה.

שלושת אתרי האופנה שבטבלה - זארה, דלתא וקסטרו - מציגים ירידה החודש במספר ההזמנות לעומת אוגוסט. השפעות פרשת חוג הבית של זכיין  זארה ישראל ג'ואי שוובל ואיתמר בן גביר על המכירות באתר זארה, אם יהיו כאלה, יתבררו בסיכום חודש אוקטובר כולו.

יש לציין כי לאחרונה השיקה רשת H&M השבדית אתר אונליין חדש בישראל. למרות שהרשת עדיין לא נכנסה לעשירייה, אם יימשך קצב המכירות שעמו החלה את פעילותה, סביר כי H&M תשתלב בעשירייה המובילה בחודשים הקרובים.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס, "החודש ניתן לראות שהישראלים באווירת חופש, וכתוצאה מכך נרשמת ירידה בכמות הרכישות המקוונות בתחומים רבים - למעט בתחום קניית מזון לארוחות החג". 

נתי יעקובי / צילום: תמר מצפי
 נתי יעקובי / צילום: תמר מצפי

פיצה האט בחוץ

מבין אתרי ההזמנות ממסעדות, וולט ממשיכה להוביל את החמישייה עם 62% מסך ההזמנות. נזכיר כי באוגוסט אישר בית הדין לעבודה בקשה לניהול תובענה ייצוגית בשם השליחים של וולט ישראל, שדורשים להכיר בהם כעובדי החברה, ובספטמבר הגישה וולט ערעור על ההחלטה. עם זאת, להליך לא הייתה השפעה על נפח הפעילות של ענקית המשלוחים.

מקדונלד'ס, תן ביס ודומינו'ס מתברגות במקומות השני, השלישי והרביעי בהתאמה - רשת ההמבורגרים ואתר המשלוחים רושמים ירידה, בעוד רשת הפיצות רושמת עלייה. אתר משלוחה חוזר למקום החמישי על חשבון רשת פיצה האט, שמציגה ירידה של כ־35% במספר ההזמנות אחרי אוגוסט חזק.