פרשת זארה ובן גביר: רוב השיח בעברית תומך בזכיין רשת האופנה

בשבוע שעבר אירח בעלי זארה ישראל ג'ואי שוובל חוג בית בהשתתפות איתמר בן גביר, וגרר שיח רחב ברשתות החברתיות • בדיקת יפעת מידע תקשורתי, המנטרת מידע בתקשורת, מראה כי 67% מהשיח בשפה העברית היה חיובי לטובת זארה ובן גביר, ו-27% מהשיח היה שלילי • ברשתות החברתיות בערבית הועלו סרטונים של שריפת בגדים של המותג

סניף של רשת זארה / צילום: איל יצהר
סניף של רשת זארה / צילום: איל יצהר

חוג הבית שאירח בעלי זארה ישראל ג'ואי שוובל עם יו"ר מפלגת עוצמה יהודית איתמר בן גביר עורר גלים ברשתות החברתיות, כולל קריאות להחרים את הרשת. מבדיקת יפעת מידע תקשורתי, שנערכה לבקשת גלובס, עולה כי רוב השיח שנכתב בעברית ברשתות הישראליות תמך באופן משמעותי בזארה ובבן גביר. לעומת זאת, השיח בשפה הערבית בקבוצות מישראל היה שונה בתכלית.

הנתונים מראים כי 67% מהשיח בשפה העברית היה חיובי לזארה ולבן גביר, 27% מהשיח היה שלילי, והשיח הנייטרלי עמד על 6% בלבד. בסך־הכול הפרשה קיבלה נפח גדול מאוד בהיקף של כ־25 אלף שיחות בעברית, בעיקר בטוויטר ופייסבוק. בשפה הערבית אותרו כ־4,800 שיחות ברשתות, רובן המכריע בעלות אופי שלילי כלפי המותג זארה. המסרים המרכזיים שחזרו בשיח היו קריאה לחרם ושריפת חולצות. 

● 11 ימים לבחירות: מפת הגושים לא משתנה והמתחזקת המפתיעה | סקר הסקרים

לדברי מני אברהמי, מנכ"ל יפעת, "בקרב דוברי העברית, אלה שלא תמכו בזארה זכרו לה 'חסד נעורים' וקישרו את ההתנגדות הנוכחית לחלק מסיפור רחב יותר - שכולל רקורד והתנהלות בעייתיים של זארה, כמו צלבי קרס על תיקים, איכות מוצרים ירודה ומחירים גבוהים בהשוואה לסניפים בחו"ל".

ג'ואי שוובל - בעלים של זארה / צילום: עינת לברון
 ג'ואי שוובל - בעלים של זארה / צילום: עינת לברון

שימוש גבוה בציניות

נזכיר כי בשבוע שעבר אירח שוובל חוג בית בביתו ברעננה בהשתתפות בן גביר, ולקראת סוף השבוע פורסם העניין בתקשורת. עד מהרה ניצת שיח רחב ברשתות החברתיות, שכלל כאמור תגובות רבות המחזקות את תמיכת שוובל בבן גביר.

ממצאים בולטים מצביעים על כך ש־28% מהשיח כללו התנגדות לחרם, ו־30% היו תגובות ציניות, כמו ציוצים שבהם נכתב "הם ניסו לסגור את ערוץ 14, לא הצליחו, עכשיו הם מנסים לסגור את זארה" או "איזה יופי, יאללה בן גביר, היעד הבא זה ימית 2000".

התמיכה של שוובל בבן גביר זכתה לשבחים מ־41% מהשיח ברשתות בעברית. הגולשים שהיו בעד המהלך קראו לצאת ולקנות בזארה, במטרה לתמוך במותג הספרדי.

"הציבור בחברה הערבית מודע לכך שהחרם לא ממש יפגע בהכנסות המותג, אבל אינו מוכן להמשיך לתמוך בחברה", אומר לגלובס צרכן מהחברה הערבית. "יש כאלה שלא אכפת להם וממשיכים לקנות שם, אבל אלה בהכרח אנשים שלא מעודכנים בכל מה שקורה סביב הנושא. בעיניי, אם בזארה העולמית לא יגיבו, ייתכן שכן יחרימו את זארה בכל העולם - למרות שבמדינות אחרות מדובר בזכיינים שונים שאינם קשורים לפרשה". 

חרם ברשות הפלסטינית

גם ברשות הפלסטינית לא נותרו אדישים לפרשה. האתר "אלקודס אלערבי" דיווח בסוף השבוע כי השופט מחמוד אלהבאש, שמייעץ ליו"ר הרשות הפלסטניית אבו מאזן בענייני דת ויחסי אסלאם, קרא להחרים את מוצרי חברת ההלבשה הספרדית בכל רחבי העולם עד שהחברה תבטל את החוזה עם שוובל.

לפי ההודעה, אלחבש פרסם חוות-דעת משפטית האוסרת על קניות ברשת מעתה ואילך, וקוראת לכל המוסדות האיסלמיים בעולם לנקוט אותה עמדה עד שהחברה תבטל את החוזה עם שוובל, שאותו הוא מגדיר כ"סוכן ישראלי שתומך בטרור".

ברשתות החברתיות בערבית הועלו סרטונים של שריפת בגדים של המותג, ביניהם השריפה שביצע ראש עיריית רהט.

מטעם שוובל נמסר בתגובה: "אנו לא נוהגים להתייחס לנושאים פרטיים של המשפחה".