ארנסט אנד יאנג ישראל צפויה להתנגד למהלך הגדול שמובילה הפירמה הגלובלית

ענקית הייעוץ וראיית החשבון העולמית ארנסט אנד יאנג העולמית מקדם פיצול בין הפעילות החשבונאית הקלאסית לבין פעילות הייעוץ • נציגות הפירמה בישראל צפויה לדחות את המהלך בשל "נזק שעלול להיגרם ללקוחות ובעיות מס שעלולות להתעורר בעקבות הפיצול" – כך לפי בכירים בחברה

משרדי ארנסט אנד יאנג העולמית / צילום: Shutterstock
משרדי ארנסט אנד יאנג העולמית / צילום: Shutterstock

פירמת ראיית החשבון והייעוץ ארנסט אנד יאנג ישראל (EY) צפויה לדחות את המהלך שמקדמת ארנסט אנד יאנג העולמית לפיצול בין הפעילות החשבונאית הקלאסית של הפירמות החברות ברשת ברחבי העולם לבין פעילות הייעוץ של הפירמה. זאת, לדברי בכירי הפירמה, בשל "נזק בלתי סביר שעלול להיגרם ללקוחות בעקבות המהלך" וכן "בעיות מס שעלולות להתעורר בישראל בעקבות פיצול פעילות הייעוץ לחברה נפרדת".

המהלך לפיצול פעילויות הייעוץ מהפעילות החשבונאית "הקלאסית", הביקורת ועריכת הדוחות, התגבש בשנה האחרונה ברשת הגלובלית EY, הנמנית עם ארבע הפירמות המובילות בעולם (ביג 4), ואושר לאחרונה בהנהלת הרשת. 

ארנסט אנד יאנג צפויה לאשר תוכנית לפיצול החברה 
יותר ימי חופשה: חודש ההסכם הקיבוצי בפירמת רואי החשבון EY ישראל 
ארנסט אנד יאנג נקנסה ב-100 מיליון דולר בעקבות חקירה על זיופים בבחינות אתיקה

פירמת EY ישראל כוללת 150 שותפים וכ-2,000 עובדים ונמנית בין 30 המדינות המובילות ברשת EY הגלובלית. 

"אין ודאות שהפיצול יקרה" 

לדברי רו"ח שרון שולמן, יו"ר ומנכ"ל EY ישראל, מדובר בתהליך שעדיין לא הבשיל גם בפירמה הגלובלית, ועשוי שלא להתממש בסופו של דבר. "פירמת EY גלובל הניחו את ההצעה על השולחן, והיא מדברת באופן עקרוני על פיצול רוב פעילויות הייעוץ של הפירמה - בהם ייעוץ המס וה-SAT (מחלקת העסקאות והאסטרטגיה) - לחברה חדשה שתונפק בבורסה. בשלב הבא אמורה להיערך הצבעה בכל המדינות, בקרב השותפים בכל פירמה, לאחר שתוצג בפניהם כל התוכנית וההשלכות שלה. כל פירמה עצמאית ומקיימת הצבעה בנפרד". 

שרון שולמן, יו''ר ומנכ''ל EY ישראל / צילום: באדיבות EY ישראל
 שרון שולמן, יו''ר ומנכ''ל EY ישראל / צילום: באדיבות EY ישראל

בישראל עדיין לא נערכה ההצבעה, וכך גם בפירמות EY במדינות אחרות. לכן, אומר רו"ח שולמן, "אין ודאות שהפיצול יקרה. מדובר באחת העסקאות המסובכות והמורכבות ביותר, ויש סבירות לא קטנה שהיא לא תצא לפועל, בין אם בגלל שהשותפים לא יתמכו בתוכנית במדינות השונות, ובין אם שוק ההון לא יתמוך בה, ביכולת לגייס הון ולגייס חוב. אז אנחנו כרגע עם תוכנית לפני הצבעות שותפים ולפני המבחן של שוק הון, ולפני שיודעים אם היא תקרה".

עם זאת, ב-EY ישראל כבר נערכו בדיקות על השפעת הפיצול על הפירמה ועל לקוחותיה בישראל, והתוצאות מטות את הכף לדחיית התוכנית, שכן היא עלולה לפגוע בלקוחות ובהכנסות של הפירמה. את המסר הזה העבירו בכירי EY ישראל לקולגות שלהם בהנהלת EY גלובל.

"בדיונים הפנימיים שאנחנו מנהלים עם הפירמה הגלובלית הבענו את החשש שלנו שהמהלך הזה לא טוב ללקוחות של הפירמה שלנו בישראל", אומר רו"ח שולמן. "ההצלחה של EY בשוק הישראלי היא פנומנלית בכל סטטיסטיקה, של חברות ציבוריות, יוניקורנס, הנפקות בשנתיים האחרונות ובכל חיתוך, והיא מבוססת על מודל הפעלה שבו אנחנו מצד אחד מעניקים קשת רחבה של שירותים ללקוחות שלנו וביכולת שלנו לזהות את האתגרים של הלקוח, ומצד שני להתאים לו פתרונות שמבוססים גם על ביקורת גם על ייעוץ וגם על כלכלה. אנחנו קוראים לזה ONE EY". 

One Stop Shop

בעשור האחרון עברו כל פירמות הביג 4 בארץ ובעולם למודל דומה של One Stop Shop ללקוח - מודל שלפיו הלקוח לא מקבל רק שירותי ביקורת שהיו גרעין הליבה המוביל של משרדי רואי החשבון בעבר, אלה מכלול שירותי ייעוץ מס וייעוץ עסקי וכלכלי. המחלקות המובילות במרבית המשרדים הגדולים בישראל כיום הן דווקא המחלקות של השירותים הנלווים - אשר ניתנים הן ללקוחות הביקורת והן ללקוחות שאינם לקוחות הביקורת. על-פי הערכות, ההליך המתמשך הזה הביא למצב שבו כיום היקפי השירותים שאינם ביקורת, נעים בין 60% ל-70% מההיקף ההכנסות של הפירמות בארץ.

התוכנית של EY גלובל מבקשת לעשות מהלך הפוך לחלוטין למגמה ששלטה במשך בעשור האחרון. לדברי רו"ח שולמן, "המגמה של לתת שירות מלא וכולל ללקוחות זו מגמה שקרתה בכל שוק ראיית החשבון בעולם. כל הביג 4 בעולם הלכו למה שנקרא הגישה המולטידיציפלינרית ונותנים את מגוון השירותים - גם ייעוץ, גם מסים וגם כלכלה.

"EY העולמית עכשיו שוקלת מבנה חליפי, אבל המבנה הנוכחי הוביל אותנו להצלחה מרשימה, כי ככה הלקוחות שלנו רוצים שישרתו אותם. אמרנו לפירמה העולמית בדיונים הפנימיים שב-EY ישראל הנזק ללקוחות שלנו יהיה בלתי סביר אם נלך למהלך הזה. יש גם בעיית מס משמעותית בישראל אם נלך לפיצול, ולכן הודענו שמבחינת ישראל זו בעיה קשה מאוד".

מלבד EY ישראל, גם הפירמה בסין שוקלת את דחיית התוכנית שמציעה הפירמה העולמית. "זה נושא מאוד דרמטי, משקיעים בו הרבה מאוד שיקול-דעת, והרבה מדינות עוד לא החליטו אם כן ללכת על הפיצול או לא. לא נדע מה הוחלט ברוב המדינה עד שהשותפים יצביעו", אומר שולמן.