מובילאיי הונפקה: החברה תחל להיסחר היום לפי שווי קרוב ל-17 מיליארד דולר

מובילאיי, שנרכשה על ידי אינטל תמורת כ-15 מיליארד דולר, הונפקה לפי שווי גבוה במעט מהתחזיות - אך נמוך משמעותית מהשווי ההתחלתי שאליו כיוונה • רוב הסכום ילך לחברה האם אינטל

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי
פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

הנפקת מובילאיי יצאה לדרך הלילה, והיא הגדולה ביותר עד כה השנה בוול סטריט. החברה תחל היום להיסחר בבורסה בניו יורק, והחברה האם אינטל החלה בתמחור וקיבלה הערכת שווי המתקרבת ל-17 מיליארד דולר, גבוה יותר בהשוואה לצפי שלה בתשקיף בשבוע שעבר. הסימול של החברה הוא MBLY.

בהליך התמחור נמכרו 41 מיליון מניות לפי שווי של 21 דולר למניה - מעל התחזית.

ההערכות המוקדמות להנפקת מובילאיי, הראו שהשווי אליו היא כיוונה הגיע ל-14.3-16 מיליארד דולר. טווח המחירים שאליו כיוונה החברה היה 18-20 דולר למניה, והיא תיכננה להנפיק 41 מיליון מניות חדשות, כלומר לגייס סכום שינוע בין 738-820 מיליון דולר. 

הנפקה בחצי מחיר: למה אינטל מתעקשת להנפיק את מובילאיי דווקא כעת? | ניתוח
לקראת הנפקת מובילאיי: כך מקדמים בעולם את חזון הרכב האוטונומי | ניתוח

באינטל נקטו גישה זהירה בשל התנודתיות החריפה בשווקים ומכרו רק כ-5% ממניות מובילאיי בהנפקה לציבור. בסך הכול גויסו בהנפקה 861 מיליון דולר בנוסף למאה מיליון נוספים שגייסה החברה מגוף ההשקעות ג'נרל אטלנטיק.

"דיבידנד" לאינטל ב־3.5 מיליארד דולר

מובילאיי מפתחת מערכות ADAS (מערכות סיוע לנהג) המסייעות לנהגים, וכן פתרונות וטכנולוגיות המיועדות לרכב אוטונומי. החברה שאותה הקימו ב־1999 פרופ' אמנון שעשוע (מנכ"ל) וזיו אבירם, נסחרה בעבר בבורסת ניו יורק. היא הונפקה לראשונה ב־2014 בשווי 5.3 מיליארד דולר, וכשנסחרה בשווי של 10.5 מיליארד דולר ב־2017, נודע על רכישתה בידי אינטל תמורת כ־15 מיליארד דולר.

את נחישותה של אינטל להנפיק את מובילאיי במחיר מופחת ניתן להסביר בהעברת חלק משמעותי מתמורת הגיוס לידיה, כך שההנפקה מבחינתה מיועדת גם לצורך גיוס כספים לטובת פעילויות אחרות שלה.

לפי התשקיף, התחייבה מובילאיי לשלם לאינטל מעין דיבידנד בסכום כולל של 3.5 מיליארד דולר - כאשר כמעט כל כספי ההנפקה (600־700 מיליון דולר) מיועדים לצורך זה.

בחודש מאי האחרון שילמה מובילאיי לאינטל סכום של 336 מיליון דולר, סכום שגם הוא הוגדר כדיבידנד. הסכום של 3.5 מיליארד דולר מוגדר כהתחייבות תשלום של מובילאיי לאינטל, עד אפריל 2025, הנושאת ריבית שנתית של 1.26%. נכון לתחילת יולי היו למובילאיי בקופה מזומנים ושווי מזומנים בגובה 774 מיליון דולר.

לאחר התשלום הצפוי לאינטל, בעלי המניות של מובילאיי לא צפויים ליהנות מדיבידנדים, והחברה הדגישה בתשקיף כי בכוונתה "להשאיר את הרווחים העתידיים ולא לחלק דיבידנדים בעתיד הקרוב".