לפני החתימה על ההסכם עם לבנון: החלה הפקת גז ממאגר כריש

יממה לפני החתימה על הסכם הגבול הימי עם לבנון, חברת האנרגיה אנרג'יאן החלה בהפקת גז ממאגר כריש • מכירת הגז ללקוחותיה של אנרג'יאן צפויה להתחיל ביומיים הקרובים • בתוך כך, הממשלה צפויה לאשר מחר את מתווה ההסכמות על הגבול הימי עם לבנון

אסדת FPSO של אנרגי'אן, מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן
אסדת FPSO של אנרגי'אן, מאגר כריש / צילום: אנרג'יאן

חברת האנרגיה אנרג'יאן החלה היום (ד') בהפקת גז ממאגר כריש, לקראת החתימה על הסכם הגבול הימי עם לבנון. ההפקה אמורה הייתה להתחיל לפני כחודש אך עוכבה בשל התמשכות המו"מ על הסכם הגבול הימי, ובשל איום חיזבאללה כי יתקיף את אסדת הגז אם לבנון לא תקבל את כל דרישותיה.

עמוס גלעד: "אם נותקף על ידי איראן - נישאר לבד" | ועידת ישראל לעסקים
נתניהו: "משבר כלכלי עולמי זה לא תירוץ למה שקורה לכלכלה בארץ" | ועידת ישראל לעסקים
 
בהודעת החברה נאמר כי הגז מופק כרגע מבאר "כריש מרכז 2" , וזרם הגז הולך וגובר באופן יציב. במקביל, מתקדמות ההכנות להזרמת הגז במערכת הצינורות אל החוף, ומכירתו ללקוחותיה של אנרג'יאן צפויה להתחיל ביומיים הקרובים. בנוסף, באר "כריש מרכז 1" צפויה להפתח בעוד כשבועיים, ובאר "כריש מרכז 3" בעוד כארבעה שבועות.

האסדה של אנרג'יאן ומערכת הצינורות שלה הינן בעלות קיבולת מקסימלית של 8 BCM לשנה. הקיבולת ההתחלתית היא עד 6.5 BCM לשנה, ומכירות הגז צפויות להגיע להיקף זה תוך ארבעה עד שישה חודשים מהיום. המשך הפיתוח של מאגר כריש צפון, ופיתוחן של מערכות נוספות לטיפול בנוזלים והולכת גז, מתקדמים על פי לוחות הזמנים ויושלמו לקראת סוף 2023. השלמת הפרוייקטים הללו תאפשר לאנרג'יאן להפיק את הכמות המקסימלית בהיקף של 8 BCM בשנה. לחברה הסכמי אספקת גז ללקוחות בישראל, תחנות חשמל מונעות בגז.

מתיוס ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן אמר כי: "הפרוייקט מהווה נקודת ציון משמעותית עבור ישראל והאזור, מבטיח תחרות למשק הגז הישראלי, מגביר את הביטחון האנרגטי במזרח התיכון ומביא אנרגיה נקייה במחירים נוחים שתסייע להחליף את הפקת החשמל באמצעות פחם".

בתוך כך, הממשלה תתכנס מחר לאשר את מתווה ההסכמות על הגבול הימי עם לבנון, הסכמות שעוררו סערה לאור הוויתור הישראלי על כמעט כל השטח שהיה במחלוקת בין המדינות.

לאחר האישור בממשלה, הצפוי לפני הצהריים, יתקיים בבסיס האו"ם בנאקורה, על גבול ישראל-לבנון, אירוע החתימה הנפרד על המכתבים בדבר קביעת גבול המים הכלכליים המוסכם בין המדינות. החתימה תתבצע בחדרים נפרדים, מטעם ישראל יחתום מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת ומטעם לבנון פקיד בכיר בדרגה זהה או קצין צבא בכיר. הלבנונים התעקשו שלא תהיה חתימה משותפת ולא צילום משותף.

המתווך האמריקני עמוס הוכשטיין הגיע ללבנון למסור לנשיא מישל עאון אגרת מהנשיא ביידן, ומחר בערב לאחר החתימה בנאקורה יפגש עם ראש הממשלה לפיד.

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו אמר בראיון עיתונאי כי אם יבחר "ידע לטפל בהסכם, כפי שטיפל בעבר בהסכמי אוסלו לאחר שנבחר". נתניהו טען לפני שבועיים כי יבטל את ההסכם אם יבחר, אך אחר כך מיתן את ההתבטאויות. חבר הכנסת יריב לוין מהליכוד אמר כי דרך המלך לביטול ההסכם, אם יוחלט על כך, תהיה הצבעה בכנסת.