למשקיע הספאק המפורסם יש הרבה מה להגיד על מדיניות הריבית של הפד

צ'מאת פליהפיטיה הוא בעל מספר קרנות SPAC, ושוויו מוערך בלמעלה ממיליארד דולר • בשיחה בכנס אתר החדשות האמריקאי איוקס הוא דיבר על המצב בשוק ההשקעות, והאשים את הפד: "הריבית האפסית יצרה שוק לא טבעי ובועות השקעה בכל סקטור של הכלכלה"

משקיע הספאק צ'מאת פליהפיטיה / צילום: Reuters, Brendan McDermid
משקיע הספאק צ'מאת פליהפיטיה / צילום: Reuters, Brendan McDermid

צ'מאת פליהפיטיה, יזם ומשקיע בקרנות SPAC ששוויו מוערך במעל למיליארד דולר, מאשים את מדיניות הריבית האפסית של הפדרל ריזרב לאורך השנים במצב השוק היום.

בשיחה בכנס של אתר החדשות האמריקאי איוקס, אמר משקיע-העל, המכונה "מלך הספאק", כי שנים של ריבית אפסית יצרו שוק "לא טבעי", מצב ממנו הבנק המרכזי הרוויח בשיא מגפת הקורונה.

● מה גרם לקרן הגידור הזו להתרסק ב-84% תוך חצי שנה?
דוחות פייסבוק אכזבו, שיחת המשקיעים אחריהם רק החמירה את המצב | נבו טרבלסי, פרשנות

פליהפיטיה דיבר בכנס על הגורמים שתרמו לעלייה החדה ולנפילה בשוק השקעות הספאק, בו הוא מתמחה. הפופולריות של השקעות הספאק - המספקות מימון לחברות שרוצות לצאת להנפקה ראשונה, אבל אין להן יכולות לערוך גיוס עצמאי - צמחה מאוד בזמן משבר הקורונה. אבל עכשיו, עם ההחלטות של הבנקים המרכזיים, הן לוקחות צעד אחורה.

פליהפיטיה, לשעבר בכיר בפייסבוק, הוא בעל מספר קרנות SPAC, ששתיים מהן נסגרו לאחרונה לאחר שלא נמצאו להן חברות להתמזג איתן.

"הבעיה בשוק היא שבמשך מעל לעשור הייתה ריבית אפסית", אמר פליהפיטיה. "הריבית האפסית יצרה שוק לא טבעי ויצרה בועות השקעה בכל סקטור של הכלכלה". הוא הסביר כי הריבית האפסית גרמה לאנשים להעריך בצורה מוטעה את סיכוני ההשקעות.

אך פליהפיטיה טוען כי השקעות הספאק לא נפגעו בצורה חמורה יותר מאשר סקטורים אחרים, ו"עכשיו, כשהכסף הזול נגמר, יפחתו גם 'שיגעונות' בהשקעות, והשוק יתקן את עצמו. זה תהליך בריא".

"אבל אסור לשכוח", סיים פליהפיטיה את דבריו, "שלמרות שאני מאשים את יו"ר הפד ג'רום פאוול בפגיעה שיצרה הריבית האפסית, אני גם הרווחתי ממנה. הריבית האפסית הזרימה אלינו משקיעים שכמעט ולא היה להם אפיק רווחי אחר, מה שאיפשר לנו להשקיע בחברות רבות, חלקן לא היו שוות את ההשקעה. עכשיו אנחנו מתחילים לסנן השקעות טובות מגרועות".