בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בוול סטריט; השווי של מטא הצטמק ב-80 מיליארד דולר

תשואות האג"ח של ממשל ארה"ב ירדו • סלינה הישראלית המריאה במאות אחוזים בבכורה, צ'ק פוינט זינקה אחרי הדוחות • אמזון, אינטל ואפל ירדו לקראת פרסום תוצאותיהן הלילה • ארה"ב: צמיחה של 2.6% ברבעון השלישי • אירופה: הריבית בגוש האירו קפצה בעוד 0.75%

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

המסחר בוול סטריט הסתיים במגמה מעורבת. מדד הדאו ג'ונס עלה ב-0.6%, כשבראש קטרפילר  שזינקה בכ-7.7% לאחר שפרסמה דוחות טובים מהצפי, וגם מקדונלד'ס  התחזקה לאחר הדוחות שלה (ראו בעדכונים קודמים). בתחתית הדאו אינטל  ואפל  עם ירידות של 3.5% ו-3% בהתאמה, לקראת הדוחות שיפרסמו בתום המסחר. אמזון , שגם תפרסם הלילה דוחות (אך לא כלולה בדאו ג'ונס) ירדה בקרוב ל-4%.

מדד ה-S&P 500 ירד ב-0.6%, ומדד נאסד"ק נחתך ב-1.6%, כאשר את הירידות הובילה מטא (פייסבוק)  שהתרסקה ביותר מ-24%, ובכך מחקה בערב אחד יותר מ-80 מיליארד דולר משווי השוק שלה.

רשת האירוח הישראלית סלינה (סימול SLNA) נסקה ב-320% בבכורה, לאחר שמוזגה ל-SPAC. צ'ק פוינט  זינקה ב-9% אחרי הדוחות, ועוד עליות בולטות רשמו פורסייט , גלובל-אי אונליין  ולייבפרסון .

בזירת המסחר באג"ח של ממשל ארה"ב נרשמה נסיגה חזקה בתשואות. תשואת האג"ח לעשור ירדה ב-8 נקודות ל-3.93%, ותשואת האג"ח לשנתיים נחתכה ב-10 נקודות וירדה לשיעור של 4.31%.

21:50

בהראל פיננסים מציינים כי מטא  (פייסבוק)  יצאה מרשימת 20 החברות הגדולות בארה"ב בשל הירידה החדה שהיא רושמת. "16 חודשים אחרי שחצתה את רף שווי השוק של 1 טריליון דולר והצטרפה למועדון היוקרתי שבו חברות אפל, מיקרוסופט, אלפאבית ואמזון - עקב הירידה הערב מטא אפילו לא נכנסת לרשימת 20 החברות הגדולות בארה"ב. השווי של מטא נמוך מזה של הום דיפו ורק מעט יותר מחברת התרופות פייזר או קוקה-קולה", מציינים בהראל. "החברה איבדה 74% מערכה מאז הגיעה לשיא לפני שנה - ירידה שמחקה שווי שוק בהיקף אדיר של 730 מיליארד דולר. שווי השוק של החברה עומד כעת על 266 מיליארד דולר בלבד". 

20:45

פאגאיה  הבאה? רשת האירוח הישראלית סלינה (סימול SLNA), שהחלה להיסחר הערב בנאסד"ק לאחר שמוזגה לחברת SPAC לפי שווי חברה של 1.2 מיליארד דולר אחרי הכסף (942 מיליון דולר בנטרול המזומנים), אומנם פתחה את היום בצניחה של 14%, אך בתוך מספר שעות התהפך הכיוון, וכעת היא רושמת זינוק אדיר שנע בין 270% ל-300%. 

20:15

המגמה המעורבת בוול סטריט נמשכת, כשהדאו ג'ונס עולה, הנאסד"ק מאבד גובה, וה-S&P 500 מתנדנד.

בשוק האג"ח נרשמת נסיגה חדה בתשואות. תשואת אג"ח של ממשלת ארה"ב ל-10 שנים נופלת ב-7 נקודות ל-3.93%, ותשואת האג"ח לשנתיים נפרדת מ-8 נקודות, ושיעורה יורד ל-4.33%.

מבחינת המניות שמרכזות עניין, מטא (פייסבוק)  עדיין צוללת ב-22% ולא מראה סימני התאוששות, וגם אפל, אמזון (שמדווחות הערב), מיקרוסופט וגוגל (שדיווחו אמש) מאבדות גובה - אך כמובן בשיעורים מתונים בהרבה. טסלה , אנבידיה , AMD  וטוויטר  דווקא עולות.

מחירי הנפט עולים ב-1%-1.5%. החוזים על הברנט נעים סביב 96.7 דולר לחבית, והחוזים על הנפט האמריקאי נסחרים סביב 89.1 דולר לחבית.

19:10

מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, התייחס להעלאת הריבית של הבנק המרכזי האירופי היום ב-0.75%. "בנימה מעט 'יונית' אמר ה-ECB כי חלה התקדמות ניכרת בצמצום המדיניות המוניטרית. בנוסף, הוא השמיט את הפסקה שהעלאות הריבית יימשכו בפגישות הקרובות, וציין במקום כי הריבית 'תמשיך' לעלות. יו"ר ה-ECB, כריסטין לגארד, הוסיפה במסיבת העיתונאים כי הכלכלה האטה במידה ניכרת ברבעון השלישי, וכי קיים סיכוי גבוה מאד לכניסת הכלכלה האירופית למיתון. לגארד אמרה כי חברי הוועדה יתחילו לדון בתנאים לצמצום המאזן בפגישה בחודש דצמבר".

דוד אלכסנדר מאייר, כלכלן ביוליוס בר, הוסיף כי "ה-ECB נותן עדיפות ברורה למאבק באינפלציה על פני סיכוני צמיחה, לאחר שמדד המחירים לצרכן בגוש האירו בספטמבר עלה ל-10% משנה לשנה. מועצת השלטון התעלמה מסימני האזהרה מהאטה בדינמיקת האשראי, כפי שנחשף מסקר ההלוואות הבנקאיות שלה. הסקר הראה כי עליות הקצב של 125 נקודות בסיס שסופקו עד כה (כעת הריבית עומדת על 200 נקודות בסיס) כבר השפיעו משמעותית על הפעילות הכלכלית בזמנים של סיכוני מיתון גבוהים. ביטול ההתייחסות לכך שהעלאות הריבית יימשכו במשך 'מספר פגישות', מצביע על כך שה-ECB יכיר בסיכונים אלה בעתיד. אנו מאמינים כי ה-ECB יפחית את קצב העלאות הריבית שלו לעלייה סופית של 25 נקודות בדצמבר. לפיכך, הסרנו את התחזית שלנו לעלייה אחרונה של 25 נקודות בסיס בפברואר".

18:40

בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת. דאקס עלה ב-0.1%, פוטסי התקדם ב-0.2%, ואילו קאק הצרפתי נסוג ב-0.5%. עוד ירידות נרשמו בליסבון, בציריך ובבריסל. בנק קרדיט סוויס צלל ב-20% לאחר שדיווח על הפסד ענק.

בוול סטריט המגמה עודנה מעורבת. הדאו ג'ונס עולה ב-1%, והנאסד"ק יורד ב-1% בהובלת מטא שממשיכה לצנוח בכ-22%. ה-S&P 500 מתנדנד בין עלייה לירידה קלה.

17:40

סלינה, רשת האירוח שהוקמה על-ידי רפי מוסרי ודניאל רודבסקי, החלה להיסחר בניו יורק (סימול SLNA), לאחר שמוזגה ל-SPAC לפי שווי חברה של 1.2 מיליארד דולר אחרי הכסף, או 942 מיליון דולר בנטרול המזומנים (Enterprise Value). המניה צונחת ב-14%.

בתוך כך, מדד S&P 500 עבר לעלייה של 0.4%, והנאסד"ק צמצם את הירידה ל-0.4%.

17:00

המסחר בוול סטריט עבר למגמה מעורבת. הנאסד"ק יורד ב-1.3%, ה-S&P 500 יורד ב-0.4%, והדאו ג'ונס מתחזק ב-0.8%, לאור עליות בולטות של קטרפילר , בואינג , מקדונלד'ס  והאניוול .

מטא צוללת אחרי הדוחות, וגם מיקרוסופט  ואלפאבית (גוגל)  ממשיכות לאבד גובה אחרי שירדו אתמול בחדות. אמזון , שתפרסם הלילה דוחות, יורדת ב-3.7%. אפל  משילה 2% - גם היא תדווח הערב.

בגזרת האג"ח הממשלתיות בארה"ב, תשואת האיגרת ל-10 שנים יורדת מתחת ל-4%, ותשואת האג"ח לשנתיים נסוגה ל-4.38%.

16:31

המסחר בוול סטריט נפתח במגמה חיובית. הדאו ג'ונס קופץ ב-1.1%, ה-S&P 500 מתקדם ב-0.4%, והנאסד"ק עולה ב-0.1%.

ענקית המדיה החברתית מטא (פייסבוק)  מוחקת רבע משוויה לאחר שפספסה בגדול את תחזיות הרווחים, שגם ככה צפו צניחה בהשוואה לאשתקד. החברה דיווחה על רווח של 1.64 דולר למניה, בהשוואה לצפי של 1.89 דולר ולרווח של 2.69 דולר ברבעון המקביל אשתקד. בהכנסות החברה עקפה במעט את הצפי, והן הסתכמו ברבעון השלישי ב-27.7 מיליארד דולר. מטא גם סיפקה תחזית מאכזבת לרבעון הנוכחי.

מטא סיימה את המסחר אמש בשווי שוק של כ-349 מיליארד דולר, ובשעה זו היא מאבדת יותר מ-80 מיליארד דולר מערכה.

15:50

"הכלכלה האמריקאית התרחבה ברבעון השלישי ב- 2.6% (בחישוב שנתי), קרוב מאוד לציפיות, אך זאת לאחר התכווצות בשני הרבעונים הקודמים", אומר מודי שפריר, אסטרטג ראשי שווקים פיננסיים בבנק הפועלים, בהתייחסות לנתוני הצמיחה שפורסמו בארה"ב. "בחינת רכיבי הצמיחה הצביעה על התמתנות קצב התרחבות הצריכה הפרטית ברבעון השלישי ל-1.4%+ (לעומת 2.0%+ ברבעון השני) - מגמה שצפויה להימשך ב-2023 על רקע העלייה החדה בריבית ובאינפלציה וירידת סנטימנט הצרכנים. עוד נציין כי מרבית המדדים המקדימים וסקרי הציפיות מאותתים על כך שהכלכלה האמריקאית תיכנס למיתון בשנת 2023 (מדד ה-Leading indicator ירד בספטמבר, זה החודש השביעי ברציפות), ועל כך שהעלאת הריבית החדה מתחילה באופן משמעותי להשפיע על שוק הנדל"ן האמריקאי".

15:30

מאקרו ארה"ב: הצמיחה ברבעון השלישי של המשק האמריקאי עמדה על 2.6%, לעומת צפי כלכלנים לעלייה בקצב שנתי של 2.3% בתמ"ג. זאת לאחר שני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית.

גם מרכיב האינפלציה בנתונים הפתיע לטובה עם עלייה בקצב שנתי של 4.1%, לעומת צפי לעלייה של 5.3%, לעומת 9% ברבעון הקודם.

עוד פורסם כי התביעות הראשוניות לדמי אבטלה בארה"ב עמדו בשבוע שעבר על 217 אלף, לעומת צפי ל-219 אלף. 

15:15

מאקרו אירופה: הבנק המרכזי של גוש האירו, ה-ECB, העלה את גובה הריבית בגוש האירו מ-1.25% ל-2%. המהלך היה בהתאם לצפי הכלכלנים. הריבית על פיקדונות עולה ל-1.5%. 

בארה"ב יתפרסם בעוד זמן קצר נתון ראשוני של הצמיחה ברבעון השלישי (צפי לעלייה של 2.3%) ושל מרכיב האינפלציה בנתונים, שצפוי לרשום עלייה בקצב שנתי של 5.3%, לעומת 9% ברבעון הקודם.

14:05

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמת מגמה מעורבת, לקראת יום עמוס בנתוני מאקרו ובדוחות. גם באירופה המגמה מעורבת.

התשואות על אג"ח הממשל האמריקאי עולות לאחר יומיים של ירידות חדות. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עומדת על כ-4.08%, והתשואה על האג"ח לשנתיים עולה ל-4.45%.

מניית פורד  יורדת במסחר המוקדם, לאחר שהחברה דיווחה אמש על הפסד של 827 מיליון דולר ברבעון האחרון.

מניית קטרפילר  מזנקת בכ-5%, לאחר שהחברה פרסמה דוחות חזקים. הרווח למניה ברבעון עמד על 3.95 דולר, לעומת צפי לרווח של 3.16 דולר.

חברת קומקאסט  דיווחה על הכנסות של 29.85 מיליארד דולר ברבעון האחרון, ב-200 מיליון דולר מעל צפי האנליסטים. הרווח למניה עמד על 96 סנט, ב-6 סנט מעל הצפי.

ענקית המזון המהיר מקדונלד'ס  דיווחה על רווח של 2.68 דולר למניה ברבעון השלישי, ב-10 סנט מעל הצפי. ההכנסות ברבעון ירדו ב-5% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-5.87 מיליארד דולר, ב-180 מיליון דולר מעל הצפי. 

12:05

חברת אבטחת הסייבר צ'ק פוינט  רשמה צמיחה של 8.2% בהכנסות ברבעון השלישי של השנה, והן הסתכמו בכ-578 מיליון דולר - גבוה מתחזיות האנליסטים. גם בשורת הרווח החברה עקפה את תחזיות האנליסטים, כשהרווח הנקי למניה (Non-GAAP) הסתכם ב-1.77 דולר, בעוד שהתחזיות היו ל-1.67 דולר. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2022 הכנסות החברה צמחו ב-7.9% והסתכמו ב-1.69 מיליארד דולר. גם ברמה הרבעונית וגם מתחילת השנה נרשמה צמיחה בכל תחומי הפעילות (מוצרים ורישיונות, מנויי אבטחה, עדכוני תוכנה ותחזוקה).

11:55

מגמה מעורבת באירופה כעת. במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות. 

ענקית האנרגיה, חברת של , דיווחה על רווח של 9.45 מיליארד דולר ברבעון השלישי, בהתאם לצפי האנליסטים, זאת לעומת רווח של 4.1 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. החברה הודיעה כי בכוונתה להגדיל את הדיבידנד הרבעוני ב-15%.

מניית מטא  צונחת ב-20% במסחר המוקדם בניו יורק. החברה דיווחה אמש על הכנסות של 27.7 מיליארד דולר ברבעון השלישי ועל רווח של 1.64 דולר למניה, לעומת צפי אנליסטים לרווח של 1.89 דולר למניה. החברה גם סיפקה תחזית מאכזבת לרבעון הנוכחי. 

● דוחות פייסבוק אכזבו, שיחת המשקיעים אחריהם רק החמירה את המצב

10:15

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח בעליות קלות. גם במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות עליות קלות. 

בטוקיו ננעל המסחר בירידה של 0.3% במדד הניקיי.

08:33

בנק קרדיט סוויס  דיווח על הפסד ענק של כ-4.1 מיליארד דולר ברבעון השלישי, לעומת צפי אנליסטים להפסד של כ-600 מיליון דולר בלבד. 

08:00

מדדי המניות העיקריים באסיה נסחרים היום במגמה מעורבת. מדד ניקיי בטוקיו יורד בכ-0.1%, ומנגד בהונג קונג מדד הנג סנג מטפס ב-1.7%. בסיאול עולה מדד הקוספי ב-1.5%, לאחר שפורסם כי הצמיחה בדרום קוריאה עמדה על 0.3% ברבעון השלישי.

בוול סטריט ננעל אמש המסחר במגמה מעורבת. מדד הנאסד"ק רשם ירידה של כ-2% בעקבות דוחות מאכזבים של מיקרוסופט וגוגל, ומנגד הדאו ג'ונס שמר על יציבות. מיקרוסופט צנחה ב-7.9%, גוגל ב-9.7%, ומטא (פייסבוק) נפלה ב-5.7% לקראת פרסום תוצאותיה. גם אמזון ואנבידיה בלטו בירידות חדות. מניית מובילאיי זינקה בכ-38% ביום המסחר הראשון שלה. 

במסחר בחוזים עתידיים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות כעת עליות קלות. 

בשוק הסחורות, החוזים על הנפט הגולמי רושמים עליות קלות, והזהב נסחר ביציבות סביב 1,667 דולר לאונקיה.

התשואות על אג"ח הממשל האמריקאי מתייצבות לאחר יומיים של ירידות חדות. התשואה על האג"ח ל-10 שנים עומדת על כ-4.02%.

עונת הדוחות האמריקאית מגיעה לשיאה בימים האלה. אמש דיווחה מטא (פייסבוק) על הכנסות של 27.7 מיליארד דולר ברבעון השלישי ועל רווח של 1.64 דולר למניה, לעומת צפי אנליסטים לרווח של 1.89 דולר למניה. החברה גם סיפקה תחזית מאכזבת לרבעון הנוכחי, ומניית מטא  צנחה בכ-20% במסחר המאוחר.

היום בצהריים תדווח צ'ק פוינט . לאחר סיום המסחר בוול סטריט ידווחו בין השאר אמזון , אפל  ואינטל .

גם זירת המאקרו תהיה מעניינת היום, כשה-ECB צפוי להעלות את גובה הריבית בגוש האירו מ-1.25% ל-2%. בארה"ב יתפרסם נתון ראשוני של הצמיחה ברבעון השלישי (צפי לעלייה של 2.3%) ושל מרכיב האינפלציה בנתונים, שצפוי לרשום עלייה בקצב שנתי של 5.3%, לעומת 9% ברבעון הקודם.