המדינה העבירה כחצי מיליון שקל לצהר לטובת פיתוח אפליקציית כשרות

צהר נענתה לקול קורא של הוועדה לניהול וחלוקת כספים שנפסקו כסעד לפי חוק תובענות ייצוגיות, והציעה לייצר לפתח ולשווק אפליקציה שתאפשר לכל אחד בארץ ובעולם בין השאר לצפות בצילום של תעודת הכשרות העדכנית של העסק • באפליקציה יושקעו כ-600,000 שקל וחברת MOVEO בתל אביב כבר החלה בעבודה עליה

תעודת כשרות / צילום: Shutterstock
תעודת כשרות / צילום: Shutterstock

הוועדה לניהול וחלוקת כספים שנפסקו כסעד לפי חוק תובענות ייצוגיות פרסמה קול קורא בנושא מניעת הטעיה בתחום הכשרות. מטרת קול הקורא הייתה להשתמש בכספים שנתקבלו בקרן התובענות הייצוגיות בעקבות פסקי דין שניתנו במסגרת הליכים ייצוגים נגד תנובה ושופרסל לאורך השנים ושנגעו לשאלות כשרותיות. בסך-הכול נצטברו בעקבות תביעות אלה בקופת הקרן כמיליון שקל, הוחלט כאמור שכספים אלו ישמשו למטרות הקשורות למניעת הטעיה בתחום הכשרות.

לקול הקורא נענו בצהר ולצד מערך הכשרות שלהם הציעו לייצר לפתח ולשווק אפליקציה שתאפשר לכל אחד בארץ ובעולם לצפות בצילום של תעודת הכשרות העדכנית, לקבל את פירוט הכשרויות של חומרי הגלם, לקבל מידע על נוכחות המשגיח ועוד. בנוסף תהיה גם התייחסות למאפייני הכשרות בהתייחס למי הגוף שמעניק את ההכשר. בצהר ציינו עוד בפני הוועדה כי האפליקציה ששפת המשתמש שלה תהא בעברית ובאנגלית תאפשר לדעת בזמן אמת גם על מוצרים בחו"ל כך שציבור שומרי הכשרות שמטייל בעולם יוכל להיעזר בה.

בהחלטתו כתב יו"ר הוועדה השופט יעקב שינמן כי "יש חשיבות בקידום אפליקציה כמבוקש על ידי העמותה וכי האפליקציה יכולה לשמש את הציבור שומר הכשרות ולהביא להגשמת תכלית הקול הקורא". לאור זאת כאמור יושקעו באפליקציה כ-600,000 שקל ובימים אלה כאמור היא כבר נמצאת בשלבים מתקדמים בחברת MOVEO שנמצאת בתל אביב.

החלטת הוועדה לאשר לצהר לקבל את הכסף לצורך המיזם סימבולית במיוחד, זאת לאור מאבק ארגון צהר נגד עמדת הרבנות הראשית בנוגע לפתיחת שוק הפיקוח על הכשרות. עמותת צהר בשנת 2018 החליטה להרחיב את תחום פעילתה גם לענף הכשרות, והתאחדה עם עמותת "השגחה פרטית". בפסיקת בג"ץ מספטמבר 2017 נגד עמדת הרבנות הראשית לישראל, נקבע כי גם גופים פרטיים יכולים להשגיח הלכתית על כשרות המזון, ובלבד שלא ישתמשו במילה  "כשר". רבנים רבים במגזר הדתי והחרדי מתחו ביקורת על מיזם הכשרות של צהר, כולל הרב יעקב אריאל שכיהן בעבר כנשיא ארגון צהר. עם זאת, הרב אליעזר מלמד, הביע תמיכה במיזם.

מנכ"ל כשרות צהר יהודה זיידרמן שמלווה את הפרויקט אמר "מדובר בהצעדת עולם הכשרות למאה ה-21 ובהתאמה רלוונטית לטכנולוגיות של היום. האפליקציה היא פורצת דרך לציבור שומרי הכשרות בארץ ובחו"ל, והיא תאפשר לקבל באופן מיידי מידע חיוני על מוצרים ומסעדות". זיידרמן מאמין עוד שהאפליקציה תשפיע על עולם התיירות של שומרי הכשרות, "הנכחת המידע והנגישות שלו למטייל שומר הכשרות תאפשר לו ללכת כמעט לכל עיר ולכל מדינה בעולם בלי שהוא סוחב בתיק שימורים וקרקרים".