אינטל הכריזה על תוכנית התייעלות ענקית ומזנקת במסחר המאוחר למרות הנמכת תחזיות

החברה מזנקת ב-7.5% במסחר המאוחר לאחר שעקפה את התחזיות והודיעה על תוכנית התייעלות בהיקף של עד 10 מיליארד דולר בתוך שלוש שנים • הנמיכה את התחזית השנתית בפעם השנייה • מובילאיי שוב מוכיחה שהיא החטיבה הצומחת ביותר באינטל, עם גידול שנתי של 38%

בניין אינטל / צילום: Shutterstock
בניין אינטל / צילום: Shutterstock

אינטל , ענקית הטכנולוגיה והמעסיקה הגדולה ביותר בענף ההייטק הישראלי, פרסמה דוחות הערב ועקפה את תחזיות האנליסטים אך הורידה זו הפעם השנייה את התחזית השנתית שלה. המניה מגיבה בזינוק של 7% במסגרת המסחר המאוחר בוול סטריט. 

שיא עונת הדוחות בוול סטריט: מה צפוי בתוצאות של ענקיות הטכנולוגיה?  

החברה דיווחה על הכנסות רבעוניות בהיקף של 15.34 מיליארד דולר, כאשר תחזיות האנליסטים היו שהכנסותיה יעמדו על 15.25 מיליארד דולר. זו ירידה של 15% בהשוואה לאשתקד, לאחר ירידה של 22% בהכנסות ברבעון שעבר. הרווח המתואם למניה הסתכם ב-59 סנט למניה כשהתחזיות היו לרווח של 32 סנט למניה. סך הרווח הנקי עמד על 1.02 מיליארד דולר, ירידה משמעותית בהשוואה ל-6.82 מיליארד דולר ברבעון המקביל.

הירידה החדה ביותר נרשמה בחטיבת השרתים והבינה המלאכותית - 27% פחות מאשר ברבעון המקביל לרמה של 4.2 מיליארד דולר. תחום הליבה של אינטל - מחשוב אישי - ירד ב-17% ל-8.1 מיליארד דולר הכנסות ברבעון. תחום הרשתות ומחשוב חכם בקצה (Edge) צמח ב-14% ל-2.3 מיליארד דולר.

מובילאיי שוב מוכיחה שהיא החטיבה הצומחת ביותר באינטל, עם צמיחה שנתית של 38% ל-450 מיליון דולר ברבעון השלישי, קצב הכנסות שנתי של כ-2 מיליארד דולר.

החברה הודיעה שאחת ממטרות העל שלה מתמקדת באסטרטגיית ייצור עבור לקוחות חיצוניים (פאונדרי) ולפיכך ניתן להסיק כי תנהל מאמצים להשלמת עסקת רכישת טאואר .

באשר לתחזית השנתית, החברה צופה רווח מתואם של 1.95 דולר למניה והכנסות של 63 עד 64 מיליארד דולר, לעומת רווח מתואם של 2.30 דולר למניה והכנסות של 65-68 מיליארד דולר בתחזית מלפני שלושה חודשים. זה ישקף ירידה של כמעט 20% בהכנסות. אנליסטים ציפו לרווח מתואם של 2.15 דולר למניה ולהכנסות של 65.26 מיליארד דולר.

אינטל הכריזה על תוכנית התייעלות ענקית ואמרה שהיא שואפת להוזלת עלויות בגובה של 3 מיליארד דולר ב-2023, והמספר יגיע אף ל-8 מיליארד עד 10 מיליארד דולר עד סוף 2025. 

לחצי אינפלציה לצד כשלונות טכנולוגיים ועסקיים 

החברה איבדה כ-51% ממחיר המניה שלה מתחילת השנה, מה שהופך אותה למניה המאכזבת ביותר במסגרת מדד הדאו ג'ונס.

הדוחות מתפרסמים לאחר שגם ביולי פרסמה אינטל אזהרת רווח לתחזית השנתית שלה, עברה מרווח להפסד נקי של 454 מיליון דולר, ופספסה את תחזית ההכנסות ב-2.7 מיליארד דולר ביחס לציפיות. החברה הודתה כי לא רק האווירה הכלכלית השפיעה אלא גם העיכוב בהשקת מעבד גרפי שאמור לאפשר לה להתחרות עם אנבידיה ופיתוח מוצרים חדשים.

אינטל, כמו גם מתחרות נוספות בענף השבבים - אנבידיה, AMD וקוואלקום - חוו פריחה גדולה בשנות הקורונה, ובבת אחת ירידה עם הקיטון בביקוש למחשבים אישיים, המתח בין סין לארה"ב ולחצי האינפלציה בעולם. אינטל ניזוקה מחד מהתופעות המאקרו כלכליות המיידיות, וגם משנים של כשלונות טכנולוגיים ועסקיים שהביאו אותה להפסיד לקוחות ענק כמו אפל ואמזון ולפגר טכנולוגית אחרי שחקניות צעירות ממנה כמו TSMC, ARM ואנבידיה.

בכל זאת, החברה שואבת עידוד מכך שהצליחה להביא את הממשל האמריקאי להעניק לה הטבות מס ומענקים להקמת מפעלים באוהיו ב-2026, ולהעביר מהלך להשקעה כוללת של 280 מיליארד דולר בחברות שבבים אמריקאיות - שאינטל צפויה להיות המרוויחה הגדולה ממנה. זאת, כחלק מהניסיון האמריקאי להחזיר למדינה את השליטה בשרשרת הערך של ייצור שבבים לאחר שנים של העברת הפעילות לטייוואן, קוריאה, מלזיה ויפן. באינטל גם מציינים כי החברה זוכה לביקוש גבוה לשבבי הגיימינג החדשים, רפטור לייק.

אינטל צפויה לצאת לסבב פיטורים עוד הלילה (חמישי) או לכל המאוחר בשבוע הבא. לפי הדיווחים, אלה עשויים להגיע לפגוע באלפי עובדים, ולהשפיע במידה מסוימת גם על מרכזי הפיתוח והייצור של אינטל בישראל.

החברה דיווחה כי עד 1 באוקטובר השנה עבדו בה 131,500 איש, עלייה של 12.2% במספר העובדים תוך שנה, מ-117,200 בסוף ספטמבר אשתקד. בישראל מעסיקה אינטל 14,000 עובדים - מספר שלא השתנה בשלוש השנים האחרונות. על פי ההערכה, הפיטורים באינטל ישראל אמורים להקיף כמה מאות עובדים, חלקם עשויים ליהנות מתוכניות פרישה מוקדמת או עזיבה מרצון. אתר החדשות "דה אורגוניאן" ציטט אדם שראה את מנכ"ל החברה פט גלסינגר מצדיק את גל הפיטורים, מכיוון ש"העלויות שלנו גבוהות מדי, ושולי הרווח נמוכים מדי".

תשלום הדיבידנד לאינטל לא ישפיע על התוצאות

מובילאיי  ממשיכה להגדיל את שווייה בבורסה יממה לאחר ההנפקה. במקור, תכננה לצאת להנפקה ב-50 מיליארד דולר, לאחר מכן התפשרה על 30 ובסופו של דבר יצאה אתמול (רביעי) לבורסה בניו יורק לפי שווי של 16.7 מיליארד דולר. נכון לכתיבת שורות אלה היא כבר שווה 23.4 מיליארד, מה שהופך את מובילאיי לחברה הישראלית בעלת השווי הגבוה ביותר - לאחר שעקפה את צ'ק פוינט ואת סולאראדג'.

למרות זאת, אינטל לא מתכוונת לוותר על מובילאיי כל כך מהר - למעשה היא אחת החטיבות הרווחיות בכל אינטל עד היום. לאחר ההנפקה מחזיקה אינטל ב-94% ממניות מובילאיי, למרות שעל פי מייסד ומנכ"ל מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע, אינטל תמשיך לממש מניות בחברה. הדיבידנד הכבד בן 3.5 מיליארד הדולר שצפויה מובילאיי להעביר לאינטל יעבור אליה לא לפני 2025, כך שהדבר לא צפוי לתרום לאינטל בשורה התחתונה בזמן הקרוב.

יחד עם זאת, עובדי מובילאיי ומוביט זכו רגע לפני הדוחות הגרועים של אינטל לקבל מניה צומחת - במקום מניה בדעיכה - וככל הנראה הצליחו להיחלץ מפיטורים מאחר ובמובילאיי ובמוביט לא מתוכננים פיטורים.