ניתוח טכני | ניתוח

רמת הסיכון בוול סטריט עדיין גבוהה, ושום תיקון לא ישכנע את המנתח הטכני שלנו אחרת

הזינוק החד במדד S&P 500 לא לווה במחזורים גבוהים כדרכן של מגמות עלייה, ולמעשה מבנה המחירים הרעוע נותר כפי שהיה • וגם: מעבר לדוחות הכספיים האיומים שפרסמה לאחרונה חברת הטכנולוגיה המוכרת כפייסבוק, מנייתה מספקת עוד כמה סימנים לכך שהיא לא סיימה לרדת ושאינה מבשרת טובות למחזיקים בה

הכותב הוא מנתח טכני. בורסה גרף מקבוצת Guideline

מה זה ניתוח טכני?

שיטה לקבלת החלטת השקעה בשוקי ההון, שמתבססת על התנהגות השוק. הגרף הוא התוצאה הסופית של משוואת קבלת ההחלטות של כל המשקיעים בשוק, ובכך מגלם את כל המידע הרלוונטי להחלטה

העליות האחרונות במדד S&P 500  לא עושות לי טוב. הגם שהעלייה הייתה צפויה למדי והדרך לאזור 4,000 הנקודות סלולה, הרי שתחתיות אחרונות אינן נקבעות באופן הזה בדרך כלל. הזינוק החד לא לווה במחזורים גבוהים כדרכן של מגמות עלייה, ולמעשה מבנה המחירים הרעוע נותר כפי שהיה. הטווחים הארוכים, המתבטאים בגרף הרבעוני והחודשי, נותרו שליליים, וגם בגרף השבועי אין בשורות חדשות. החשש הגדול הוא שהעליות הללו, שעלולות לטעת את הרושם ששוק המניות האמריקאי חוזר למסלולו החיובי, יובילו בסופו של דבר לגל ירידות משמעותי, אף יותר מזה שחווינו עד כה.

ומדוע אני חושב כך? משום שבמרבית סבבי הירידות נרשמות בלימות ברוטליות, כאלה שבמרכזן עליות חדות ומהירות שמושכות עוד ועוד משקיעים למלכודת הדבש.

פריצתה מעלה של רמת 3,800 הנקודות תדלקה את הקונים, שחזרו לשוק כאילו אין מחר. אבל יש מחר וגם מחרתיים, כלומר הרמה הבאה אמורה להקשות על קצב ההתקדמות של השוק.

לחץ של מוכרים סביב 4,000 נקודות

כפי שכתבתי בניתוח הקודם, יעדיו של התיקון מצויים סביב רמת 4,000 הנקודות. סביב רמה זו ומעליה (בהנחה ובתקווה) יורגש לחץ של מוכרים, שכן מדובר באזור התנגדות - כזה המתאפיין בריכוז גבוה של מוכרים, ורבים מהם ישמחו להיפטר מהסחורה הקלוקלת שקנו. שימו לב.

אם יוצא לכם לעקוב אחר הניתוחים שלי, אתם יודעים שלאורך זמן המסר המרכזי הוא שרמת הסיכון בשוק האמריקאי גבוהה, ועד כה שום תיקון לא ממש הזיז אותי מדעתי. העליות האחרונות אמורות להתברר במוקדם או במאוחר כתיקון טכני שלאחריו תתחדשנה הירידות.

מניית מטא בשפל, ונראה שיש לה עוד לאן לרדת

 
  

תתפסו מרחק. ואל תרימו גבות, אפילו לא אחת. וזה לא בגלל הדוחות הנוראיים שפרסמה מטא (פייסבוק)  בשבוע שעבר. נדיר עד בלתי אפשרי למצוא מניות במגמת עלייה שמתרסקות כך. המומנטום השלילי שכבר קיים בה רק מסייע להחריף את המצב, וזו אחת הסיבות, אם כי לא היחידה, מדוע כדאי לכם להתרחק ממניות המצויות בירידה.

דוחות פייסבוק אכזבו, שיחת המשקיעים אחריהם רק החמירה את המצב
הדוחות החלשים של ענקיות הטק עשויים להיות סימן חיובי עבור הפד | פרשנות 

ותרפו מכל התירוצים כגון "היא זולה", היא ירדה מספיק", "היא לא יכולה לרדת יותר" , שכן מניה שירדה ב־50% יכולה לרדת עוד 50%, בכיף, רק בשבילך לבאס לכם את הצורה.

עקבו אחר הרצף, כדי לדעת מתי לצאת

ובעניין מטא (META) - שתי השאלות המרכזיות הן האם היא סיימה את מהלך הירידות, ואנחנו יכולים להסתער עליה כמו על שיפודי פרגיות ביום העצמאות, או שזה ממש לא הזמן; והשנייה, לכל אלה שמחזיקים אותה יחד עם כדורי הרגעה, איפה הייתם אמורים לצאת מההחזקה. התשובה לשתי השאלות הללו פשוטה בתכלית.

לפני למעלה מ־20 שנה פיתחתי את עיקרון הרצפים לזיהוי של רצפים בשוק, המתבסס על המרכיבים שיוצרים תנודות. הרעיון הוא שזיהוי נכון של הרצפים יסייע לכם בכל רגע נתון לקבל החלטת השקעה: לקנות, למכור או לא לעשות דבר. ואלה בעצם שלוש ההחלטות שאפשר לקבל בכל רגע נתון (וגם למכור בחסר כמובן...).

שבירת רצף עולה, בעיקר בגרף החודשי, היא הסימן האחרון לחיסול מוחלט של הפוזיציה. מכירה מיידית ללא כל שיקול דעת. איתות מכירה זה יכול להגיע בשני מקרים: בזמן, או מוקדם טרם השיא במניה.

אגב, אני לא מכיר ולו אחד שהפסיד ממכירה מוקדמת. אבל ב־30 ומשהו שנותיי בשוק אני מכיר לא מעט שאיבדו את התחתונים בגלל מכירה מאוחרת. אז מבט על הגרף של מטא עונה של השאלה השנייה - מתי הייתם אמורים לצאת.

בסיומו של ספטמבר 2021 הרצף העולה במניה נשבר. בגרף המצורף, המשולש האדום המוצג מעל לנר החודשי מעיד על שבירת הרצף העולה. השבירה הזו לא מזהה מפולות, אלא עלייה משמעותית ברמת הסיכון, וזו הייתה הנקודה להיפרד ממטא ולחסוך את צלילת הבז שהגיעה בהמשך.

הניסיון לקום מהרצפה לוקח זמן

האם הירידות במניה נגמרו? ממש לא. איך יודעים? על פי שני סימנים עיקריים: ראשית מחזור המסחר הגבוה; אם תביטו על פברואר 2022, מטא רשמה ירידה של יותר מ־30% במחזור מסחר גבוה. כשמניה יורדת ומחזורי המסחר גדלים, הדבר מעיד ברוב המקרים על פאניקה ומעלה את הסבירות כי לא מדובר על תחתית האחרונה. באוקטובר 2022 המניה קרסה ביותר מ־25%, והמחזור? כואב בעיניים כמה שהוא גדול. אם כך, זה לא נגמר כאן, ואל תלכו שולל אחרי שום מהלך עליות. בפרט אם מחזורי המסחר שיירשמו בו יהיו נמוכים.

הסיבה השנייה היא שמגמות ירידה כמעט אף פעם אינן מסתיימות באופן הזה. ככל שהירידה עמוקה וחדה היא משולה למתאגרף שניסה לעמוד בזירה מול מייק טייסון בימיו הטובים. הניסיון לקום מהרצפה אחרי סדרת חבטות הגונה לוקח זמן, לעיתים המון זמן.

וכמעט שכחתי - רמת התמיכה. זו שכנה במחיר של 130 דולר ונשברה כלפי מטה כמו רגל של גולש סקי מתחיל באלפים. כל ניסיון עליות יוציא לרחובות מוכרים שרק ששים להיפטר מהסחורה הרקובה הזאת. אז בשלב הנוכחי תוציאו לעצמכם את הרעיון לקנות את המניה מהראש, אלא אם באמת יש לכם יצר הרפתקנות מהסוג האובדני.