ענקיות הטכנולוגיה מאבדות את תנופת הצמיחה

גוגל ואפל רווחיות, אבל לא השכילו לפתח מנועי צמיחה חדשים • אמזון, שזינקה בתקופת הקורונה, מצמצמת מחסנים לוגיסטיים ומציגה תחזית פסימית לרבעון הבא • הקיצוצים של אינטל השיבו את אמון המשקיעים • צוקרברג מהמר על השקעות במטאוורס וסופג ביקורת

הצמיחה בחברות הביג טק ירדה לממוצע בתעשייה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי
הצמיחה בחברות הביג טק ירדה לממוצע בתעשייה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

לרגע אחד, לאחר שאמזון פרסמה את דוחותיה ביום חמישי, מחקו ענקיות הטכנולוגיה אמזון, מטא, מיקרוסופט וגוגל קרוב לטריליון דולר מערכן מאז החלה עונת דוחות הביג טק לפני כשבועיים. הירידות אומנם התחלפו ביום שישי במגמה מעורבת, אך זו לא שינתה את התמונה הגדולה: לאחר שנתיים של השתוללות הקורונה, שבמהלכה משלו בשוק ענקיות הטכנולוגיה עם צמיחה שנראה כי לא תיפסק, המשבר חלחל לדוחות של ענקיות הטכנולוגיה. דרך התחזיות השחורות, הירידה ברווחיות וההתקררות במנועי הצמיחה, ניתן להבין את חומרת חוסר הוודאות ואת השפעת האינפלציה.

דוחות פייסבוק אכזבו, שיחת המשקיעים אחריהם רק החמירה את המצב
גוגל מאכזבת: לא עמדה בציפיות ההכנסות והרווח ברבעון
מיקרוסופט עקפה את תחזיות הרווח וההכנסות, חטיבת הענן איכזבה

המצב אינו קטסטרופלי. הירידות הן תוספתיות, גוגל, אפל ומיקרוסופט עודן רווחיות, אבל אם יש דבר שחושפת עונת הדוחות הוא כי ענקיות הטכנולוגיה לא השכילו לפתח מנועי צמיחה חדשים שיסייעו להן להמציא את עצמן מחדש. גוגל ומטא נסמכות על פרסום, שההכנסות ממנו יורדות. אינטל ומיקרוסופט תלויות בהכנסות ממכירת מחשבים אישיים, ומכירת אייפונים עדיין מהווה את חלק הארי של הכנסות אפל. יוטיוב של גוגל, ופייסבוק ואינסטגרם של מטא ממשיכות לספוג מכות בזירת הסושיאל מול טיקטוק. אפילו מחשוב הענן, בעבר מנוע הצמיחה המרכזי של אמזון, מיקרוסופט וגוגל, מראה האטה בצמיחה כבר כמה רבעונים רצופים.

 
  

"ברבעון האחרון החברות הפכו להיות כמו כולן, תם עידן הצמיחה הדו־ספרתית, וכעת הן לא שונות משאר התעשייה", אומר לגלובס סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט באופנהיימר. "כשאפל מדווחת על צמיחה שנתית של 8%, וחוזה ירידה בצמיחה ברבעון האחרון של השנה, זה אומר שאין למגזר הטכנולוגיה מעמד שונה משאר המגזרים, למעט אולי מיקרוסופט שממשיכה לשמור על צמיחה דו־ספרתית. יש להתחזקות הדולר תפקיד חשוב במגמה, כיוון שללא התופעה הזו, הצמיחה הייתה יכולה להיות כפולה".

הברומטר למצב: אמזון

אמזון  היא כנראה הברומטר הטוב ביותר למצב הכלכלי העולמי, מעצם היותה המעסיק השני בגודלו בארה"ב ושוק למגוון מוצרים. החברה המשיכה את המגמה שנרשמה ברבעונים האחרים, אך התחזית הפסימית שלה לרבעון הרביעי - הכנסות של 140־148 מיליארד דולר - הדהימה את התעשייה. הרבעון האחרון בכל שנה נחשב לטוב ביותר בתחום הקמעונאי משום שחלים בו מגוון אירועים כמו יום שישי השחור, סייבר מאנדיי, חגי סוף השנה והצטיידות של ארגונים לקראת שנת התקציב הבאה.

אמזון צמחה יתר על המידה: היא הכפילה את מספר העובדים שלה מ־800 אלף ערב פרוץ הקורונה ל־1.6 מיליון ברבעון השני של השנה, ומאז קטנה מצבת העובדים ב־100 אלף איש. "אמזון מתמודדת עם קיבולת יתר במחסנים ובמרכזים הלוגיסטיים", אומר שחר כהן, מנכ"ל לוסיד קפיטל, קרן המתמחה בהשקעות ציבוריות ופרטיות. לכן, החברה פועלת ליציאה מחוזי שכירות של מתקנים ולעכב את כניסתה למבנים אחרים. "את הירידה בצמיחה שלה בהכנסות מתחום הענן ניתן לייחס להאטה בצריכת ציוד מחשוב וענן מצד הסטארט־אפים והחברות שמשבשות את השוק". הכנסות הענן של מיקרוסופט עמדו על 4% מתחת לתחזיות, וגם AWS של אמזון - מובילת השוק - אכזבה.

גם אלפאבית (גוגל)  דיווחה על ירידה ברווחים ובהכנסות מפרסום וממחשוב ענן. למרות הפצרות המנכ"ל סונדאר פיצ'אי בעובדים כי עליהם להתנהג בחסכנות, החברה גדלה ב־13 אלף עובדים ברבעון. בניגוד לציפיות השוק, החברה אף ממשיכה להגדיל את הוצאותיה על ציוד ועל חוות שרתים.

מטא (פייסבוק)  ממשיכה להיות האניגמה הגדולה של הרבעון: מחד, החברה המשיכה לדווח על ירידה ברווחים ובהכנסות מפרסום, ומאידך ממשיך מארק צוקרברג להצדיק את הגידול בהשקעה בציוד מחשוב ובשרתים כדי להמשיך ולצמוח בתחום הבינה המלאכותית והמציאות המדומה, המטאוורס. בעוד שהשוק מאותת להפחית בהוצאות, הפסדי חטיבת "ריאליטי לאבס" שמפתחת את משקפי המציאות של המטאוורס גדלו ל־3.7 מיליארד דולר ברבעון, ביחס ל־2.6 בתקופה המקבילה. צוקרברג מתעקש כי אין לו ברירה, וספג מאז יום רביעי גילוח של כ־24% ממחיר המניה.

 
  

"צוקרברג הגדיל את קצב ההשקעות ותחזית ההשקעות בציוד בקרוב ל־20%, מה שמוחק את תזרים המזומנים לשנה הבאה", אומר שחר כהן. "למשקיעים אין שליטה בחברה כפי שלצוקרברג יש, ולכן גם לא ניתן להדיחו".

"מטא היא היחידה שלא נפל בה האסימון לגבי הצורך לצמצם", אומר וסצ'ונוק, "טיקטוק ממשיכה להעביר אליה משתמשים, ויש חשש שטוויטר תחת הבעלים החדש עשויה להיכנס שוב למגרש של פייסבוק".

תוכנית הקיצוצים באינטל

אינטל , שממשיכה להציג ירידה דרמטית בהכנסות, לסבול מעיכובים בהשקות ולספוג אובדן נתחי שוק לטובת מתחרים, זכתה לאמון ניכר מצד המשקיעים. מאז פרסום הדוחות עלתה מנייתה של המעסיקה הגדולה ביותר בהייטק הישראלי בקרוב ל־11%. זאת, הודות לתוכנית הקיצוצים שעליה הכריז המנכ"ל פט גלסינגר ביום חמישי שכוללת קיצוץ של יותר מ־20 מיליארד דולר מהוצאותיה לאורך שלוש שנים, במטרה להפוך את ארגון הייצור שלה ליעיל יותר. גלסינגר רוצה להקים מעין תואם TSMC בתוך אינטל - מפעל חדשני ופתוח לטכנולוגיות חוץ־אינטליות - מה שעלול להוביל לפיטורי אלפים.

"אינטל בבעיה כבר שנים לאחר שאיבדה את דרכה", אומר וסצ'ונוק. "היא עברה לתזרים מזומנים שלילי, ונאלצת להשקיע בציוד ומפעלים. גם המתחרות משקיעות לעתים יותר, אבל הנפקת מובילאיי היא חדשות טובות. היא מאפשרת לאינטל לייצר מזומנים מבלי לדלל מהותית את השליטה".