בעלת בית הקפה שמתמודדת עם המצב הביטחוני, הפקקים והאינפלציה: "הרווחים נמוכים מאוד"

סתיו רביבו, תושבת יפו, בת 32 • אם לילדה • הבעלים של מסעדת מיכאלאנג'לו ביפו • "כשיש מתיחות המקום לא מתפקד כמו בשגרה, אבל מאז המהומות במאי 2021, המצב רק החמיר. אנשים מפחדים להגיע" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

סתיו רביבו, הבעלים של מסעדת מיכאלאנג'לו ביפו / צילום: אילי רוט
סתיו רביבו, הבעלים של מסעדת מיכאלאנג'לו ביפו / צילום: אילי רוט

"יש קושי מול הרשויות, בעיקר בהתרחבות העסקים. אנחנו מאוד רוצים לפתוח מקום נוסף שיענה על עוד צרכים קולינריים בקהילה הטבעונית, אבל זה פשוט כמעט בלתי אפשרי לעשות את זה עם התנאים של משרד הבריאות", אומרת סתיו רביבו - הבעלים של מסעדת מיכאלאנג'לו ביפו.

"מעבר לזה שהתנאים נוקשים, הם גם משתנים בתדירות די גבוהה. לפני שנתיים יכולנו להקים את העסק, עכשיו התנאים השתנו. אם לא די בזה, גם השיפוצים ביפו לא עושים איתנו חסד, אנחנו ממוקמים ברחוב קטן שסגור כבר יותר משנתיים, מה שלא מקל כל כך על התנועה".

מיכאלאנג'לו הוא מסעדה/בית קפה טבעוני ביפו, בבעלות סתיו רביבו (32) ואלירן עייש (33). "אנחנו שנינו מגיעים מרקע ארוך של מסעדנות, אירוח ומלונאות", מספרת סתיו.

"כרגע אנחנו לא יכולים להסתמך על הבנקים, במיוחד אחרי תקופת הקורונה והשינויים הבלתי פוסקים בעולם ההסעדה והמזון", מוסיפה סתיו. "אנחנו עושים את כל המאמצים בעצמנו כדי להחזיק את העסק על הרגליים ובינתיים מצליחים בלי התערבות חיצונית במימון".

בכל הקשור למיקום של בית הקפה, סתיו חושבת שיפו מדהימה ולא סתם היא בחרה להקים בה את העסק. אך בשנה האחרונה האתגרים צפו. "ברמה הביטחונית, מאז המבצע שהיה במאי 2021, משהו השתנה. זה לא משהו שקרה לפני במבצעים קודמים. באופן כללי, כשיש מתיחות המקום לא מתפקד כמו בשגרה, אבל מאז זה רק החמיר. אנשים יותר מפחדים להגיע. זה הראה לנו באופן מאוד ישיר שחוסר יציבות ביטחונית במדינה משפיע עלינו, ואני מאמינה שעל עוד הרבה עסקים ביפו.

"כמובן שאין אף פעם טיימינג טוב למלחמה, אבל זה היה קשוח מהרגיל כי זה הגיע בדיוק מיד אחרי שיכולנו לנשום אחרי תקופת הסגרים. מתיחות בישראל מהווה אתגר מאוד משמעותי לעסקים בערים המעורבות".

בנוסף, גם ברמה הלוגיסטית יש בעיות. "יפו סגורה בגלל שיפוצים כבר המון זמן. זה מקשה על העסקים לשרוד מבחינת חנייה, מבחינת זרימת תנועה באופן כללי ואפילו עד רמת משחק בבלומפילד שסוגר את דרכי ההגעה למסעדה".

לסיכום, סתיו משתפת כי התחום כבר לא נוצץ כשהיה. "עם עליית המחירים וכדי להיות הוגנים מול הלקוחות, הרווחים של המסעדנים נמוכים מאוד. יש לי 15 עובדים שצריכים לקבל משכורת, ביטוח, מסופי אשראי, ארנונה, שכירות, חשמל, אינטרנט, אקו"ם, קופות, ועוד שפע של הוצאות שהסועד לא יודע שהם גלומים במנה, וזה לפני חומרי הגלם שהתייקרו.

"אנחנו לא רוצים להגיע למצב שהמחיר כל כך גבוה והלקוחות שלנו לא יכולים להגיע. היום אנחנו נאלצים להתמודד עם עליית מחירים של 30% על חומרי גלם וזה לפני העליות של יתר הצרכים הבסיסיים. זה המון".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il