חובות של 140 מיליון שקל: טחינת הנסיך מבקשת עיכוב הליכים

קבוצת הנסיך, מיצרניות הטחינה הגדולות בישראל, פנתה היום לבית המשפט בבקשה לעיכוב הליכים עד לגיבוש הסדר חוב • הבקשה הוגשה לפי תיקון לחוק המאפשר לחברות שנקלעו לקשיים עקב מגפת הקורונה למנות מנהל לצורך גיבוש הסדר נושים תוך שמירה על פעילות החברה

טחינה / צילום: איל יצהר
טחינה / צילום: איל יצהר

קבוצת הנסיך, מיצרניות הטחינה הגדולות בישראל, פנתה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בנצרת בבקשה לעיכוב הליכים עד לגיבוש הסדר חוב. על-פי הקבוצה, החברות שבבעלותה צברו חובות של 140 מיליון שקל. החברה מבקשת למנות למנהל ההסדר את עו"ד שלום גולדבלט.

עיקר פעילות קבוצת החברות היא מפעל לייצור טחינה שפעילותו העסקית גלובלית, ומוצריו מיוצאים לארה"ב, לאירופה ולמדינות נוספות. המפעל ממוקם בכפר עיילבון. לדברי החברה, בשל אילוצים גלובליים, פרשת הסלמונלה משנת 2016 וכן פרוץ מגפת הקורונה והשלכותיה, נקלעה הפעילות העסקית למצוקה תזרימית וכלכלית חריפה, שאילצה אותה לפנות בהליך.

בבקשה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין חובב ביטון וזכריא קאסם, צוין כי לפני הגשת הבקשה החברה קיימה מגעים עם הנושים המובטחים הדומיננטיים - בנק מרכנתיל דיסקונט ובנק דיסקונט - המחזיקים ב-54% מהנשייה של החברה, חוב של כ-76 מיליון שקל, מתוך מטרה לייצב את החברה באמצעות גיוס משקיע, אולם הניסיון לא צלח.

התחייבויות הפעילות העסקית של הקבוצה עומדת על 140 מיליון שקל, ואומדן היקף נכסיה וזכויותיה עומד על כ-41.8 מיליון שקל. בעלי המניות העמידו הלוואות של למעלה מ-13 מיליון שקל, כולל ממשכנתאות שנטלו על בתי המגורים שלהם מבנק ירושלים. 

"אין מנוס מהסדר חוב" 

הבקשה הוגשה לפי תיקון לחוק המאפשר לחברות שנקלעו לקשיים עקב מגפת הקורונה למנות מנהל לצורך גיבוש הסדר נושים תוך שמירה על פעילות החברה. בבקשה נכתב כי "אין מנוס מלהביא לתחימת התחייבויות הפעילות העסקית והסדרתה בהסדר חוב יעיל שמטרתו לשמר את פעילותה העסקית, לסלול את דרכה לשיקום והבראה תוך שימור מקומות עסוקה רבים".

במקביל, הנושים בנק מרכנתיל דיסקונט ובנק דיסקונט פנו לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה למנות כונס נכסים לחלק מהמקרקעין. הם טוענים כי התגלע משבר אמון חמור לאור כוונת החברה שלא למכור זכויות במקרקעין משועבדים להקטנת החוב.

החברה מבקשת לפעול בדרך של הליך הסדרי כדי לא לפגוע בפעילותה העסקית. "נכס הליבה של הפעילות העסקית המשמעותי שירד לטמיון בהליכי חדלות פירעון פורמליים הוא למעשה רשימת הלקוחות בארץ ובעיקר בחו"ל. לקוחות חו"ל, במקרה שאינם מקבלים אספקת טובין וסחורה, יפסיקו את התקשרותם עם החברה, ולא יהא ניתן לשמר את ערכו של נכס הליבה של הפעילות העסקית, והנ"ל יוביל לפגיעה אנושה בקופת הנשייה", נכתב בבקשה.