מרצ | פרשנות

זהבה גלאון רצתה להציל את מרצ, בפועל היא חתומה על מחיקתה

לצד העלייה באחוזי ההצבעה במעוזי הימין, מרצ לא הצליחה להמציא את עצמה מחדש כדי להיות רלוונטית לציבור הישראלי - ונותרה מחוץ לכנסת לראשונה מאז היווסדה • האירוע ההיסטורי הזה יירשם לצערה של גלאון על שמה

זהבה גלאון עם פעילי מרצ ביום הבחירות 2022 / צילום: כדיה לוי
זהבה גלאון עם פעילי מרצ ביום הבחירות 2022 / צילום: כדיה לוי

לראשונה מאז היווסדה ב-1992, מרצ תישאר מחוץ לכנסת. הסיבה הרשמית: מרחק 3,800 מקולות מאחוז החסימה. אלא שלא מדובר בביש מזל - לצד העלייה באחוזי ההצבעה במעוזי הימין, מרצ לא הצליחה להמציא את עצמה מחדש כדי להיות רלוונטית לציבור הישראלי. דווקא הפעם, כשמרצ לא מגיעה מהמדבר האופוזיציוני ואחרי ששריה זכו לכהונה בשני משרדים משמעותיים לקהל בוחריה - הבריאות והגנת הסביבה, הבוחרים הצביעו בידיים למפלגות אחרות. ההיסטוריה תגלה שאחרי כל כהונה של שרי מרצ, נשלחה המפלגה לאופוזיציה. אלא שהפעם השבר גדול יותר מבחינת הבוחרים והנבחרים - מרצ כלל לא תכהן בכנסת.

כמה יעלה להקים את הממשלה החדשה? הדרישות והאתגרים בדרך לתקציב המדינה | ניתוח
מי זה בן גביר ואיך עושים רילוקיישן: החיפושים בגוגל אחרי הבחירות 

במרוצת שני העשורים האחרונים, אחרי חתימת הסכמי אוסלו והאינתיפאדה, עבר הציבור הישראלי לימין ולמרכז המפה הפוליטית, והשמאל בארץ הידלדל מספרית במהירות. לראיה גם מפלגת העבודה ההיסטורית, שהייתה בשיאה עם 44 מנדטים, מסיימת את הבחירות האלו במצב ביש.

לעומת זאת, הימין עם שיא של מנדטים ומפלגות המחנה הממלכתי ויש עתיד מחזיקות בנתח משמעותי של קולות. לכאורה המסקנה אמורה הייתה להיות ברורה ועם היציאה לבחירות על מרצ והעבודה היה להתאחד כדי לתת מענה מספק למספר קטן של מנדטים בשמאל הישראלי. זו הייתה גם מסקנתו של יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, שקרא להן להתאחד. גלאון לא התנגדה, אך נחסמה על ידי מיכאלי שהתרפקה על זכרונות עבר של מפלגת העבודה בשיא גדולתה.

החברה הישראלית איבדה עניין במרצ

בפוסט הפרידה שפרסמה בתום יומיים של שתיקה, גלאון לא חלקה באשמה: ".. כשראיתי שמרצ נמצאת בסכנה חזרתי למדמנה של הפוליטיקה - מתוך תקווה להציל את מרצ והמחנה. דחפתי לאיחוד עם מרב מיכאלי, ובימים האחרונים התרעתי מספר פעמים בפני ראש הממשלה, יאיר לפיד והתרענו בפני אנשיו שהם משחקים באש, ושאם לא ניזהר, לא רק מרצ, אלא המחנה כולו, ישלם את המחיר. לצערי הבוחרים שלנו קנו את קמפיין 'המפלגה הגדולה' והעדיפו לחזק את יאיר לפיד מול ביבי".

חיפוש אשמים רק מרחיק את אנשי מרצ ממסקנות מתבקשות אחרות 30 שנה מאז הקמתה. למעשה, מי שהתמודד מול זהבה גלאון על ראשות המפלגה, יאיר גולן, אף התריע על כך. כל עוד מרצ התרחקה מהמעוזים הציוניים, דבקה בפתרון שתי המדינות חרף העובדות בשטח ולא עדכנה את המצע שלה חברתית, כלכלית וסביבתית, החברה הישראלית איבדה בה עניין ככל שחלף הזמן. כדי לשרוד במערכות הבחירות האחרונות היא הייתה צריכה להתאחד פעם אחת ובפעמים האחרות להגדיל את ההתמקדות בקמפיינים לעידוד הצבעה בחברה הערבית.

האירוע ההיסטורי הזה יירשם לצערה של גלאון על שמה. אגב, מרצ עצמה נוצרה כרשימה משותפת של מפ"ם, רצ ושינוי. אבל מפ"ם עצמה כיהנה בכנסת מאז הבחירות הראשונות ב-1949. ד"ר אסף שפירא מהמכון הישראלי לדמוקרטיה מזכיר כי המפלגה הגיעה לשיא כוחה בבחירות הראשונות שלה, ב-1992 - 12 מנדטים. מאז הלכה ונחלשה, לצד הבלחות קצרות של התאוששות. בחלק ממערכות הבחירות היא התמודדה ברשימות משותפות עם מפלגות אחרות, למשל העבודה-גשר-מרצ ב-2020.

שפירא מזכיר כי מנהיגיה במהלך השנים היו מי שהפכו לפוליטיקאים גם אם לא חזקים פוליטית, חשובים מבחינה היסטורית - שולמית אלוני, יוסי שריד, יוסי ביילין, חיים אורון לצד זהבה גלאון, תמר זנדברג וניצן הורוביץ באחרונה. "בסופו של דבר, היעלמותה היא חלק מההתארגנות הלקויה של גוש המרכז-שמאל בבחירות. לו מפלגת העבודה הייתה מסכימה לרוץ איתה ברשימה משותפת - רשימה זו הייתה ככל הנראה עוברת בקלות את אחוז החסימה", סיכם את הנסיבות.